חדשות בריאות

האם הזמנה של אוכל מוכן בטוחה בימי הקורונה?

האם הזמנה של אוכל מוכן ממסעדות או חנויות מזון עלולה לחשוף אותנו לנגיף הקורונה? עניין של סדרי עדיפויות

  • כ"ח אדר התש"פ
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בימים שבהם רובנו נמצאים בבית רוב היום מחשש הידבקות, וכל המסעדות וחנויות המזון המהיר סגורות ללקוחות וזמינות למשלוחים בלבד, עולה השאלה – האם בטיחותי להזמין מזון מוכן מפיצריה או ממסעדה? האם עדיף ללכת לסופר, לקנות מוצרים ולהכין בבית? ואולי דווקא ההיפך הוא הנכון?

נעשה קצת סדר בדברים.

למעשה, יש כמה אפשרויות של הזנה בימים שבהם אנו נמצאים בבית. אפשרות אחת היא לצאת אל הסופר, לקנות מצרכים ולהכין מהם בבית מאכלים לארוחות. אפשרות אחרת, שכבר אינה מעשית נכון להיום, היא לצאת לחנויות של מזון מוכן ולקנות שם מנות מוכנות. אפשרות נוספת היא להזמין הביתה אוכל מוכן, או האפשרות האחרונה – להזמין הביתה את המוצרים, ולהכין אותם בבית.

איזו מהאפשרויות הללו בטוחה יותר? האם מי שלא יודע לבשל נמצא בסיכון רב יותר ממי שמבשל בבית? לא בטוח.

פרופסור שי אשכנזי, דיקן בית הספר לרפואה באוניברסיטת אריאל ויו"ר האיגוד הישראלי לרפואת ילדים, מסביר כי הסיכון העיקרי בכל הנוגע לרכישה של מזון, מוכן או כמוצרי יסוד, הוא היציאה מהבית והעמידה בתור. הזמנה של משלוח מזון מוכן בטיחותית יותר מאשר יציאה לסופר לרכוש מוצרים, כיוון שהיא חוסכת לכם את היציאה ואת השהייה בקרבת אנשים אחרים – שאחד מהם עלול, אולי, להיות חולה קורונה.

אמנם נכון שפרסומים אחרונים מראים שנגיף הקורונה שורד זמן לא מועט גם על משטחים, כך שיתכן שאריזות מזון וכדומה ישאו עליהן את הנגיף, אך למרות זאת, לדברי פרופ' אשכנזי, הסיכון המשמעותי ביותר להדבקה בנגיף היא בשהייה בקרבת אדם חולה, ולא ידוע על סיכון משמעותי בהדבקה בשל מגע עם משטחים. לכן, כאמור, כמה שפחות לצאת מהבית – עדיף.

נקודה נוספת היא שנגיף הקורונה אינו שורד בטמפרטורות גבוהות. לכן בין אם בשלתם את המוצרים בבית, ובין אם רכשתם מזון מוכן שנאפה או בושל בחום גבוה – הסיכוי להדבקה בנגיף קלוש. במזון מוכן, אמנם, יש סיכוי שלאחר ההכנה האוכל עבר תחת ידיו של אדם החולה בנגיף. לכן, אם הזמנתם מזון מוכן ויש לכם אפשרות – חממו אותו שנית בתנור או בסיר בחום של לפחות 100 מעלות.

דבר נוסף, מומלץ – וזה נכון תמיד, אגב – להזמין אוכל מוכן ממקום שדואג שלא להעסיק עובדים מצוננים או חולים, וממקום שמקפיד שעובדיו ישתמשו בכפפות בזמן הכנת המזון. לא תמיד אפשר לדעת איזה עסק מקפיד על כך ואיזה לא – אבל אפשר לשאול. ואם אתם מכירים את המקום בימיו הרגילים, של טרום-קורונה, סביר להניח שאתם יודעים מהי רמת הניקיון בו באופן כללי.

לבסוף, בכל מקרה של משלוח, בין אם מדובר במשלוח מוצרים ובין אם במשלוח של מזון מוכן, מומלץ לבקש שהשליח יניח את ההזמנה ליד הדלת, ולא לבוא איתו במגע ישיר. בנוסף, מומלץ לזרוק את האריזות של המזון לפח, ובמידת האפשר – בעיקר במקרה של מוצרים שנקנו בסופר – לרחוץ את האריזות במים ובסבון לפני השימוש (שקיות חלב, למשל, קופסאות וכדומה), או לחטא אותן באלכוהול או במגבוני חיטוי.

תגיות:אוכל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה