חדשות בריאות

ארגון הבריאות העולמי החל בניסוי קליני נרחב בתרופות אפשריות לקורונה

ארבעה ניסויים קליניים החלו תחת פיקוחו של ארגון הבריאות העולמי במספר מדינות בעולם, כדי לבדוק יעילות של ארבע תרופות אפשרויות לטיפול בנגיף הקורונה

  • כ"ט אדר התש"פ
אא

ארגון הבריאות העולמי (WHO) הכריז לאחרונה על יוזמה שתאפשר האצה של התהליך למציאת תרופה יעילה לנגיף הקורונה עד כמה שאפשר. במסגרת היוזמה הזו, ייערכו ניסויים קליניים ברחבי העולם, כדי לבדוק את היעילות של 4 תרופות אפשריות שעשויות לטפל בנגיף. זהו צעד חסר תקדים, והוא עוצב באופן שיאפשר ביצוע של הניסויים בקלות במספר מדינות במקביל – גם במדינות שיש בהן עומס רב בבתי החולים.

מציאת המרכיבים המתאימים והתהליך של רקיחת תרופה חדשה עבור מחלה היא תהליך ארוך מאוד, וזמן רב עלול לעבור עד שתרופה כזו תהיה זמינה לציבור הרחב. כדי לקצר תהליכים ולאפשר טיפול מהיר בנגיף הקורונה, מדענים מנסים לעשות שימוש בתרופות שכבר קיימות – בהתוויה למחלות אחרות. במקביל, מדענים עורכים בדיקות בתרופות ניסיוניות שמיועדות לטיפול במחלות אחרות מ"משפחת" הקורונה – נגיף מרס (MERS) ונגיף הסארס (SARS) – תרופות שכבר הראו תוצאות טובות בניסוי על בעלי חיים.

בעוד מדענים בכל העולם עובדים על מציאת תרופה כמו גם חיסון לנגיף הקורונה, ארגון הבריאות העולמי מתמקד בשלב זה בארבעה סוגים אפשריים של טיפול בתרופות קיימות. הניסוי הראשון הוא בתרופה רמדסיוויר – תרכובת ניסיונית אנטי ויראלית. הניסוי השני מתמקד בתרופות כלורוקווין והידרוקסיכלורוקווין – תרופות שהתווייתן המקורית היא טיפול במלריה. הניסוי השלישי הוא בטיפול משולב בתרופות לופינאביר וריטונביר – תרופות שמיועדות לטיפול בנגיף ה-HIVהניסוי הרביעי מתמקד בשילוב של שתי התרופות האחרונות יחד עם אינטרפרון בטא – חלבון אשר שייך למערכת החיסונית, ומסייע לה להילחם בנגיפים.

הניסויים נערכים בצורה מקיפה במקומות שונים בעולם, וארגון הבריאות העולמי עושה כל מה שאפשר כדי להקל על הביצוע שלהם. אדם שאובחן בנגיף הקורונה, וגם נמצא מתאים לאחד או יותר מהניסויים הקליניים – הרופא המטפל בו מכניס את המידע לגביו לאתר הרשמי של ארגון הבריאות העולמי. המידע הזה כולל גם מחלות רקע שעלולות להשפיע על המחלה. המטופל חותם על טופס אישור להשתתפות בניסוי, והטופס נשלח באופן מקוון אל ארגון הבריאות העולמי. הרופא מדווח על התרופות הזמינות בבית החולים, וכך מקצה ארגון הבריאות העולמית את התרופה הרלוונטית עבור המטופל לעריכת הניסוי בפועל.

ארגון הבריאות העולמי הודיע כי בשלב זה ישנה עדיפות למהירות על פני דקדקנות מדעית. הודעה זו מגיעה על רקע החשש לאפקט פלצבו אצל חלק מן הנבדקים. אך כל עוד ישתתפו בניסויים הקליניים אנשים רבים, התוצאות עדיין תוכלנה להראות אילו תרופות תהיינה יעילות יותר לטיפול בנגיף בטווח הארוך.

במקביל לניסויים של ארגון הבריאות העולמי, גם המכון הלאומי למחקר רפואי בצרפת הודיע כי יתחיל לערוך ניסוי קליני דומה ברחבי אירופה. הניסוי, אשר ייערך במתכונת דומה לזו של ארגון הבריאות העולמי, יכלול בערך 3,200 מטופלים, שיגיעו מ-7 מדינות שונות באירופה לפחות, מתוכם כ-800 איש מצרפת עצמה. הניסוי יבדוק את אותן התרופות, מלבד כלורוקווין.

התרופות שכלולות בניסוי הקליני נבחרו על ידי קבוצת מדענים, אשר בחרו את אלו שיש להן סבירות גבוהה ביותר להיות יעילות, בטיחותיות וגם זמינות במלאי לכמות גדולה של מטופלים, במקרה שהניסוי אכן יוכיח שהן יעילות.

 

תגיות:חיסוןארגון הבריאות העולמי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה