טורים אישיים - כללי

"את כנראה רואה את 'רוב החרדים', ומכאן ההשמצה"; פנייה אישית לרינה מצליח

"רוב החרדים מונהגים על ידי רבנים ועסקנים, והם כבר שנים לא מקבלים את סמכויות המדינה", טענה העיתונאית רינה מצליח, והובילה לגל של תגובות משמיצות. מאיפה הגיעו הנתונים? ואיך אפשר להסביר שהרוב המוחלט עליו היא מדברת, אינו מתגלה בערים החרדיות?

רינה מצליח (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)רינה מצליח (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

לאחרונה משרד הבריאות הנחה אותנו לחבוש מסכות שיגנו על הפה והאף. לצערי, המסכות הללו אומנם מגנות על דרכי הנשימה, אך נראה שאת העוינות והארס הן לא מצליחות לבלום. לפחות לא את של העיתונאית רינה מצליח מ'חדשות 12'.

מי שישמע את דבריה של הגב' מצליח, שנאמרו בתכנית ששודרה בשבת האחרונה, יוכל להתרשם מכך שהאשמים היחידים במצב שנוצר במדינה הם בני הציבור החרדי. "יש פה ציבור שכבר שנים לא מקבל את סמכויות המדינה", טענה מצליח, "אני רוצה לספר לכם שפקידי מס ההכנסה שבאים למאה שערים יוצאים משם בליווי משטרתי, בגלל שהם מותקפים על ידי התושבים. אני מזכירה לכם את ההפגנות של החרדים לפני 20 שנה, כשרצו לסגור את כביש בר אילן בירושלים".

כן, כן, אנחנו עכשיו באמצע מגיפה עולמית ומה שמטריד את הגב' מצליח זה חסימת הכביש ברחוב בר אילן לפני עשרים שנה. שמעתם? לא אתמול ולא בשבוע שעבר, אלא לפני עשרים שנה. ברוך ה', נראה שיש לה זיכרון טוב.

 

"רוב החרדים?" את בטוחה?

העיתונאית הבכירה אף הוסיפה כי "החרדים צריכים ללמוד שהם חייבים לקבל את המדינה. אנחנו רוצים לסייע להם, אך לא ייתכן שהם ירגישו בלתי מחויבים".

אחרי שדיברה בביטחון כה רב, היו מהמגישים שקטעו אותה והעירו שהיא לא יכולה להכליל, אך מצליח לא ויתרה: "זה רוב החרדים. זה רוב החרדים שמונהגים על ידי הרבנים והעסקנים".

רוב החרדים? קשה אמנם להתווכח עם מגישת חדשות בעלת זיכרון פנומנלי שזוכרת בפרוטרוט אירועים מלפני עשרים שנה, ובכל זאת, גברת יקרה, הפעם נסחפת...

אני משערת שכעיתונאית אמינה, לפני שהתבטאת בביטחון כה רב "רוב החרדים", בוודאי ערכת בדיקה מעמיקה. אבל מעניין, כי אני אישית מתגוררת בריכוז חרדי, ואני לא רואה את כל מה שאת רואה. טוב, אני כנראה רואה כל היום רק את המיעוט.

בכל זאת, בימים אלו של מגיפה, כשאנו צריכים לראות את הטוב שבשני וללמד זכות על כולם, כדאי שאנסה להבין גם אותך, ולחשוב כיצד הגעת למסקנות הללו. במחשבה שנייה, ייתכן שאת באמת צודקת. כי כשאת מסתכלת על "הרוב החרדי" שמיוצג בתקשורת, ניתן לראות כי הוא באמת זורק אבנים ומתווכח עם שוטרים במאה שערים. כן, זה "הרוב" שמיוצג בטלוויזיה בכל פעם מחדש, ואם כן, יש צדק בדברייך. "הרוב" החרדי בטלוויזיה הוא אכן גנב, זורק אבנים, חוסם כבישים ומעורר מהומות.

אבל תרשי לי, בשקט, לספר לך, כי מעבר לרוב החרדי בטלוויזיה, יש גם מיעוט זניח של אולי בקושי קרוב למיליון חרדים, שהם כאמור מיעוט בלבד, ששומע להנחיות של משרד הבריאות בדייקנות רבה.

סיפר לי יהודי, תושב אחת הערים החרדיות, שאך אתמול היה לו יארצייט – יום זיכרון לאמו. במשך כל היום הוא ניסה לארגן מניין לאמירת קדיש, ולא הצליח, מכיוון שהרבנים אסרו זאת בעקבות הנחיות משרד הבריאות (ומדובר בעיר שבכל יום מתקיימים בה מאות מניינים). אני מזמינה אותך, גב' מצליח, להגיע לשכונות החרדיות כדי לראות את המשפחות שמעבירות כבר שלושה שבועות בלי לצאת מהבית, עם ניקיונות אינטנסיביים לפסח ועם גדוד ילדים שכבר מזמן יצא מהמסגרות; את מוזמנת לראות את הרחובות הריקים בשבת בצהריים, בזמן שבמזג אוויר כה אביבי, הם לבטח היו אמורים להיות מלאים בתושבים, ואת גינות השעשועים שבערב פסח הופכות בכל שנה לביתן השני של המשפחות החרדיות, וכעת נותרו ריקות ושוממות.

 

התיאוריה, המספרים ומה שביניהם

אך לא רק "רוב" ו"מיעוט" הם עניין של הסתכלות, אלא גם מספרים אבסולוטיים (לכאורה) תלויים בנקודת המבט.

בשבוע האחרון גילינו כולנו את הכותרות המפציעות אחת למספר שעות, בסגנון: "שר הבריאות ליצמן הרס את משרד הבריאות", כשתחתיהן מופיעות כתבות מאשימות שטוענות כי התפשטות הקורונה בארץ היא תולדה של מדיניות כושלת של שר הבריאות ליצמן.

אמנם כבר הסקנו, כאמור, שמערכת הבריאות קרסה בגלל החרדים, שהרי ליצמן הוא חרדי. אם כן, ברור שהחרדים אשמים בקריסתה של המערכת.

אבל רגע לפני שממהרים להספיד את מערכת הבריאות שקורסת, כדאי להכיר מספר נתונים. (למען הדיוק, אלו נתונים הנכונים למוצאי שבת – י' ניסן, בשעה 22:00). מדובר במספרים שמעידים כי מערכת הבריאות בהנהגתו של ליצמן, לא רק שלא קרסה, אלא היא מצליחה להציג את הנתונים הטובים בעולם. אפילו יותר מארה"ב, בריטניה ואפילו גרמניה.

מפילוח מקרי ההידבקות בכל מדינה, לצד מספר המתים והיחס בין המתים למדבקים באחוזים, ניתן ללמוד כי בעוד שבאיטליה ישנו מקרה מוות אחד מתוך כתשעה נדבקים, בארה"ב יש מוות אחד מתוך 38 נדבקים, ובגרמניה, שהיא סמל למדינה שמצליחה לנהל את משבר הקורונה, עומד השיעור על נפטר אחד ל-70 נדבקים, הרי שבארץ ישנו מקרה מוות אחד ל-183 נדבקים. כמובן שכל יהודי הוא עולם ומלואו ואנו מוכרחים לעשות הכל כדי להציל חיים ולעצור את המגיפה, אך אם נביט על הסטטיסטיקה, נראה כי אצלנו יש את שיעור התמותה הנמוך בעולם.

אבל כנראה שאת המשמיצים הסדרתיים שמאשימים את שר הבריאות זה לא ממש מעניין, בבחינת "יש לי תיאוריה, אל תבלבלו אותי עם עובדות". מבחינתם המספרים האלו אינם משנים כלל, כל עוד בראשות משרד הבריאות עומד יהודי מיושן, חבוש בשטריימל לראשו.

אם כן, נותר לי דווקא לסיים במילת עידוד – קוראים יקרים, הסירו דאגה מליבכם. אמנם המערכת בקריסה, אבל בצעד קטן אפשר להציל את הכל. רק נחליף את הספודיק של ליצמן, ואז הקורונה תוכחד. תשאלו את רינה מצליח.

תגיות:רינה מצליחחדשות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה