חדשות בארץ

דיווחים: עוד הערב ייחתם ההסכם על ממשלת האחדות. עימותים לגבי הריבונות

בכחול לבן מתגאים בהישג שהביאו בהסכם, לפיו נתניהו לא יוכל לקדם יוזמות סיפוח בלי הסכמת גנץ, אך בליכוד מבהירים שנתניהו מחוייב רק להיוועץ בו. על פי הפרסומים, תיתכן חתימה סופית כבר ביממה הקרובה

נתניהו וגנץ במליאת הכנסת, לפני שבועיים (צילום: ערוץ הכנסת)נתניהו וגנץ במליאת הכנסת, לפני שבועיים (צילום: ערוץ הכנסת)
אא

גורמים המעורים במגעים בין כחול לבן לליכוד אמרו היום (שני) כי הושגו הבנות ב"כל הנושאים", וכי הצדדים עמלים כעת על ניסוחי ההסכם בלבד. "יש ‏סיכוי גבוה להודעה על חתימת הסכם קואליציוני עוד הערב", אמרו הגורמים.

בכחול לבן אמרו כי הושגה הסכמה באשר לסוגיית החלת הריבונות בשטחי יהודה ושומרון בהתאם לעסקת המאה האמריקנית, והעבודה כעת היא על השגת מתווה סדור בהסכמת שני הצדדים. הסוגיה נתקלה במחלוקת בשל כמה סעיפים שכחול לבן התנגדה אליהם, ובשלה הסכימו בליכוד להתפשר בכך שכל מהלך מדיני שראש הממשלה בנימים נתניהו ינסה לקדם, הוא יידרש להסכמת ממלא מקומו – יו"ר כחול לבן בני גנץ – שדורש הסכמה בינלאומית רחבה (לבד מארה"ב שתומכת בסיפוח חד-צדדי) לכל יוזמת סיפוח. בליכוד, לעומת זאת, הדגישו כי המתווה מאפשר לנתניהו לבצע מהלכים חרף התנגדות גנץ, באמצעות סעיף התגברות בהסכם שמחייב את נתניהו רק להיוועץ בו בלא שיקבל את הסכמתו. על פי הפרסומים, תיתכן חתימה סופית כבר ביממה הקרובה.

אם המהלך לקידום יוזמת סיפוח בהסכמה בינלאומית אכן ייצא לדרך, הוא צפוי להיתקל בהתנגדות חריפה מבית של ראשי ימינה, בהם איילת שקד ונפתלי בנט, שכבר הודיעו בפומבי כי לא ימהרו לחבור לממשלה זו, שכונתה על ידיהם "ממשלת שמאל" עם ויתורים "מרחיקי לכת" לאנשי גנץ. גם ראשי רשויות בגדה הביעו מחאה חריפה למתווה. יו"ר מועצת ישע, דוד אלחייני אמר: "אנו מתנגדים לנוסח שלפיו תידרש הידברות על הקהילה הבינלאומית להחלת הריבונות הישראלית ביהודה, שומרון ובקעת הירדן. זו מלכודת של כחול לבן. הקהילה הבינלאומית שלא הכירה בירושלים כבירת ישראל תכיר בריבונות? אנו דורשים מראש הממשלה ומהמפלגות שלא לחתם על נוסח כזה. זהו גזר דין מוות לחלום הריבונות".

עם זאת, ראש מועצת אפרת, עודד רביבי, לא הביע התנגדות לנושא ומסר כי הוא "בעד ממשלת האחדות ומאמין שהיא הדבר הנכון לישראל. אני שמח שנושא הריבונות נמצא על סדר יומם של נתניהו וגנץ. אני בטוח שבפעולות נכונות, הן כלפי פנים ושמירת השיח כלפי חוץ, נדע להביא את הריבונות לידי מימוש".

גנץ ופרץ (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)גנץ ופרץ (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

מוקדם יותר היום יצאו שתי המפלגות בהודעה משותפת לפיה גנץ ונתניהו נפגשו הבוקר במטרה להגיע להבנות על הקמת ממשלת חירום לאומית. זמן קצר לאחר מכן הדגישו השניים כי "המשא ומתן בעיצומו וברוח חיובית במטרה להקים ממשלת חירום לאומית מהר ככל הניתן".

בצהריים הודיעו גנץ ויו"ר העבודה עמיר פרץ כי יפעלו לאחד בין סיעותיהם בכנסת. השניים מסרו כי בשלב ראשון, יעבדו הסיעות בכנסת בתיאום ובשיתוף פעולה, ובהמשך הן יעבדו על "שיתוף פעולה פוליטי והיערכות לבחירות עתידיות". אולם, פרץ הבהיר כי הוא מחויב לברית עם כחול לבן, במסגרתה נוהלו המגעים רק מולם, ולא יחבור לממשלת נתניהו אם המו"מ ייכשל. "אין סיכוי שהוא יוכל לעשות הפרד ומשול", טען.

תגיות:בני גנץעסקת המאה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה