חדשות בעולם

איראן: שיגרנו לוויין צבאי ראשון לחלל

הלוויין, המכונה "נור-1", שוגר ממרכז איראן על ידי משמרות המהפכה האיראניים, ביום השנה להקמת המשמרות. ממשל טראמפ הזהיר בעבר את איראן שלא להמשיך בתוכנית החלל שלה, הנתפסת כמסווה לקידום התוכנית לפיתוח טילים בליסטיים

אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)
אא

משמרות המהפכה האיראניים הודיעו הבוקר (רביעי), כי שיגרו את הלוויין הצבאי הראשון של איראן לחלל. על פי ההודעה, השיגור הוכתר בהצלחה, והלוויין נכנס למסלולו בחלל, בגובה של 425 ק"מ מעל כדור הארץ. בשלב זה, להודעה אין אישור ממקורות נוספים.

הלוויין מתוצרת איראנית, המכונה "נור-1", שוגר בשני שלבים באמצעות משגר העונה לשם "קאסד". השיגור התבצע מאזור דאשט א-קאוויר במרכז איראן. בהודעת משמרות המהפכה הודגש, כי מדובר באבן דרך בתעשיית החלל של איראן.

שיגור הלוויין בוצע באופן סמלי ביום השנה לייסוד משמרות המהפכה, כשברקע ממשיכה לשרור מתיחות עזה בין ארצות הברית ואיראן. על אף אזהרותיו של ממשל טראמפ, איראן ניסתה בעבר מספר פעמים לשגר לוויינים לחלל, אך השיגורים נכשלו. בארצות הברית סבורים, כי ניסיונות השיגור מהווים מסווה לשאיפתה של איראן לקדם את תוכניתה לפיתוח טילים בליסטיים – צעד המהווה הפרה של החלטת מועצת הביטחון 2231 מיולי 2015. טהראן מצדה מכחישה, וטוענת כי תוכנית החלל שלה נועדה אך ורק לצורכי שלום.

בחודש פברואר האחרון נכשלה איראן בניסיונה לשגר את הלוויין "זפאר-1" לחלל. השיגור בוצע ממרכז החלל על שם האימאם ח'ומייני, הממוקם במחוז סמנאן שבצפון-מזרח המדינה. בכיר במשרד ההגנה האיראני טען, כי הלוויין שוגר "בהצלחה". לדבריו, "השגנו את רוב המטרות שלנו, אבל הלוויין לא הגיע למסלולו כמתוכנן".

בינואר 2019  דיווחו כלי תקשורת באיראן על שיגורו של לוויין, שנשא את השם "פיאם". שר התקשורת האיראני, מוחמד ג'וואד אזרי ג'הרמי, מסר כי הטיל שנשא את הלווין הצליח אומנם לעבור את שני השלבים הראשונים של השיגור, אך כשל בהגעה למהירות הנדרשת בשלב השלישי ולא הצליח להכניס את הלוויין למסלולו. באוגוסט האחרון נכשל ניסיון נוסף, כשהטיל שנועד לשגר את הלוויין התפוצץ על כן השיגור בסמנאן. נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, חשף למחרת, בחשבון הטוויטר שלו, תמונת לוויין שהציגה את ההרס הרב באתר. דובר ממשלת איראן אישר כי טיל התפוצץ במרכז החלל, אך הכחיש כי הפיצוץ אירע במהלך שיגור לוויין. שבוע לאחר מכן, הטילה ארצות הברית סנקציות על סוכנות החלל האיראנית ועל המרכז למחקר החלל והמכון לחקר האווירונאוטיקה באיראן, הקשורים לסוכנות.

תגיות:איראןלוויין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה