חדשות בריאות

נתניהו למשפחות הנופלים: "השנה נמצא דרכים אחרות להתייחד עם זכר יקירינו"

בעקבות החלטת הממשלה לסגור את בתי העלמין הצבאיים ביום הזיכרון, בשל משבר הקורונה, שיגר ראש הממשלה בנימין נתניהו פנייה אישית למשפחות השכולות: "השנה נצטרך לעשות את זה אחרת"

נתניהונתניהו
אא

ראש הממשלה בנימין נתניהו שיגר הערב (רביעי) מסר אישי למשפחות השכולות, בעקבות החלטת הממשלה לסגור את בתי העלמין ביום הזיכרון שיחול בשבוע הבא.

"אחיי ואחיותי בני משפחת השכול, אני מדבר איתכם כאח שכול", פתח נתניהו. "כל שנה אני ומשפחתי עולים לקברו של אחי יוני ז"ל. אנחנו מתייחדים עם הזיכרון, עם החיוך שלו, ועם הכאב הבלתי נתפס באותו רגע נורא שהודיעו לנו על נפילתו ושינו את החיים שלנו. כפי שההודעות על יקיריכם שינו את חייכם בצורה שאי אפשר להסביר".

"כנראה שהעם והמדינה שלנו מאוד מיוחדים", המשיך נתניהו. "כי כל שנה ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל עולים מיליון וחצי בני אדם להר הרצל ולעוד 52 בתי עלמין צבאיים בישראל. זה מספר עצום, אין דבר כזה בשום מקום בעולם. זו תעודת כבוד לכל אזרחי ישראל, שמזדהים עם הכאב שלנו ומבינים את ההקרבה העצומה של יקירינו שבלעדיהם לא היינו כאן".

"זה מה שאנחנו עושים כל שנה. השנה נצטרך לעשות את זה אחרת", הצהיר ראש הממשלה. "אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו את אותה צפיפות באתרי הקבורה, שפשוט תסכן את כל מי שנמצא שם".

(וידאו: עומר מירון, לע"מ; סאונד: ניר שרף, לע"מ)

בהמשך דבריו קרא נתניהו מדברים שכתבה שרה שחף-ברי, אלמנה ואם שכולה שאיבדה את בעלה במלחמת יום הכיפורים ואת בנה במלחמת לבנון, בהם סיפרה כי לא תגיע השנה להר הרצל: "היא מגדירה את זה כבחירה בחיים, מתוך אחריות עצומה לעצמה ולסובבים אותה. היא כותבת: 'בתוך כל הקושי, אני יודעת שהבחירה שלי נכונה. המשפחה שלי והחברים שלי יהיו עם הנופלים בדרכים אחרות ומשמעותיות".

"כולנו נמצא דרכים שונות להתייחד עם זכר יקירינו. אני ומשפחתי, אחי ומשפחתו, נעלה להר הרצל בימים אחרים, פחות צפופים – ואני יודע שגם אתם תעשו זאת. גם בסערת הקורונה, יש דבר אחד שאנחנו זוכרים – אנחנו כאן בזכותם, ובזכותם ולמענם גם נחיה. יהי זכרם ברוך תמיד".

מוקדם יותר היום, אישרו שרי הממשלה בישיבה טלפונית תיקון לתקנות שעת חירום, המגביל את היציאה למרחב הציבורי במהלך יום הזיכרון, יום העצמאות וחודש הרמדאן, וזאת על מנת למנוע את התפשטות נגיף הקורונה בישראל. במסגרת ההחלטה, תתאפשר יציאה מהבית לצורך ביקורי התייחדות והנצחה בקברי חללי צה"ל, נפגעי פעולות איבה ואתרי הנצחה החל מהיום ועד יום שני הקרוב, ערב יום הזיכרון, בשעה 16:00. החל משעה זו לא תתאפשר יציאה מהבית לשם ביקור בבתי עלמין ואתרי הנצחה.

למחרת, ערב יום העצמאות, החל מהשעה 17:00, ועד ליום רביעי בשעה 20:00, יוטל סגר כללי, בדומה למתכונת שנקבעה בחג הפסח. ניתן יהיה לצאת מהבית אך ורק כדי להצטייד בתרופות ובמוצרים חיוניים ולקבל שירותים חיוניים. היציאה לצורך כך תוגבל לתחום יישוב המגורים בלבד, אלא אם בתחום זה לא קיימים שירותים אלו, אז ניתן יהיה לקבלם ביישוב הסמוך ליישוב המגורים. פעילות התחבורה הציבורית תופסק בתקופה זו.

בהודעה שפרסם משרד הבריאות, הודגש כי על האזרחים לחגוג את יום העצמאות בבתיהם: "לא תתאפשר רכישה של מזון במהלך ערב יום העצמאות ויום העצמאות עצמו. תתאפשר יציאה מהבית להתאווררות ופעילות גופנית בקרבת הבית (בהתאם לתקנות), בהתאם למתכונת שחלה בליל הסדר".

שר הביטחון נפתלי בנט התייחס הבוקר להחלטה שלא לאפשר הגעה לבתי העלמין הצבאיים ביום הזיכרון. "בצל מגפת הקורונה, התכנסות של מיליון וחצי אנשים בדקה אחת, בשעה אחת, מהווה סכנת נפשות של ממש", אמר בהודעה מיוחדת למשפחות השכולות. "לכן אנחנו נאלצים השנה, בצער גדול, למנוע הגעה של הציבור והמשפחות לבתי העלמין ביום הזיכרון עצמו. זאת החלטה קשה מנשוא, אבל היא הכרחית".

בנט הסביר את המתווה שגובש בנוגע לטקסים הזיכרון: "ב- 53 בתי העלמין הצבאיים יתקיים טקס צבאי סמלי קטן ושקט בהשתתפות קצין, מספר חיילים ורב צבאי. בלי קהל, בלי חצוצרות, בלי רמקולים, בלי מטחי כבוד. תפילת הקדיש ויזכור ייאמרו, וכך גם אותם 5-6 חיילים ישירו את שירת התקווה". הוא ציין כי הטקסים המרכזיים, הנערכים בכותל ובהר הרצל, יתקיימו בלי קהל, אולם יועברו בשידור חי בערוצים השונים.

"בלב כבד, אני המלצתי על התוכנית הזאת, וההחלטה התקבלה, אבל כשר הביטחון אני עומד מאחורי ההחלטה. היא הייתה הכרחית כדי למנוע סכנת חיים של ממש. החיים קודמים לכל, ואני מבקש שתקבלו את ההחלטה שלנו בהבנה", חתם בנט את פנייתו למשפחות השכולות.

    תגיות:יום הזיכרון

    כתבות שאולי פספסת

    הידברות שופס

    מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

    60לרכישה

    מוצרים נוספים

    מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

    המלך דוד - הרב אליהו עמר

    סטרוס נירוסטה זכוכית

    מעמד לבקבוק יין

    אלי לומד על החגים - שבועות

    ספר תורה אשכנזי לילדים

    לכל המוצרים

    *לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה