חדשות בריאות

חל"ת, או חזרה לעבודה? השאלות והתשובות שמעסיקות את העובדים

אלו זכויות יש לעובד שפוטר לאחר חל"ת, ומה קורה עם עובד שחזר לעבודה? מה ההבדל בין פיטורין להתפטרות, והאם מותר למעסיק לקצץ בשכר העובדים? שאלות נפוצות

  • ג' אייר התש"פ
אילוסטרציה (קרדיט: שאטרסטוק)אילוסטרציה (קרדיט: שאטרסטוק)
אא

יחד עם המשבר הרפואי, הקורונה יוצרת גם משבר כלכלי לא פשוט. ההסגר וההגבלות של משרד הבריאות הובילו להרבה שינויים בתעסוקה, ויצרו מורכבות רבה אצל עובדים כמעט בכל תחום. גם כעת, כאשר חלק גדול מהעובדים מתחיל לחזור לעבודה, עדיין ישנן שאלות רבות ואי הבנות שונות.

ריכזנו עבורכם מקבץ של שאלות נפוצות בנושא חזרה לעבודה, פיטורים, חל"ת ועוד, כדי לעשות קצת סדר בעניינים ולסייע למתלבטים.

 

ביטול התחבורה הציבורית בתקופה האחרונה הקשה עלי מאד את ההגעה לעבודה. בעקבות זאת, המעסיק אמר לי שאם אינני יכולה להגיע לעבודה בתנאים הרגילים, אני יכולה להתפטר. אמרתי שאינני מעוניינת להתפטר, ושהוא יכול לפטר אותי, אם ירצה. לאחר מכן קבלתי מכתב בו נאמר בכותרת "התפטרות בדרך של פיטורין". במכתב נאמר לי שכיוון שאני מעוניינת לסיים את העבודה, וכיוון שבקשתי שסיום ההעסקה יהיה באופן של פיטורין, אני מוזמנת לשימוע. האם יש מושג כזה של "התפטרות בדרך של פיטורין"?

אין מושג כזה. יש התפטרות, ויש פיטורין, ואין שילוב של התפטרות עם פיטורין. במצב כזה מומלץ לפנות למחלקת משאבי אנוש בחברה, ולציין שאינך מעוניין להתפטר, ושהמשך הליך השימוע משמעותו פיטורין.

 

הילדים שלי נמצאים כעת בבית, בעקבות ביטול הלימודים, כך שאינני יכולה לעבוד שעות רבות. עם זאת, המעסיק מחייב אותי לעבוד משמרות ארוכות. האם מותר לו לעשות זאת?

מותר לו להעסיק אותך במשמרות ארוכות – אם אלה היו השעות שלך גם עד תקופה זו.

 

מה ההבדל בין פיטורין לבין התפטרות? למה אהיה זכאי בכל אחד מן המקרים?

כאשר עובד מסיים את יחסי העבודה שלו עם מקום העבודה, יש לו מספר זכויות. הוא זכאי, למשל, להודעה מוקדמת על הפסקת העבודה, ולפדיון של ימי החופשה שצבר. ההבדל המשמעותי בין פיטורין לבין התפטרות קיים ב-2 נקודות. הראשונה, בכל הנוגע לאבטלה – אדם שפוטר זכאי לקבל דמי אבטלה באופן מידי, בעוד אדם שהתפטר צריך לחכות 90 ימים בטרם יהיה זכאי לדמי אבטלה. הנקודה השנייה היא פיצויים. על פי הנהוג במרבית מקומות העבודה, הפיצויים הם חלק מן הפנסיה המופרשת עבור העובד על ידי המעסיק. הפנסיה הזו נשארת בידי העובד בין אם פוטר ובין אם התפטר. אך ישנם מעסיקים המפרישים לקרן הפנסיה סכום נמוך יותר מן הסכום שעליהם לשלם לעובד במקרה של פיטורים (8.33% משכר העובד לשנה). במקרה זה, אם העובד פוטר – הוא יהיה זכאי לקבל את שארית הסכום שהמעסיק לא הפריש. אם הוא התפטר, הוא לא יהיה זכאי להפרש הזה.

 

המעסיק הוציא אותי לחל"ת. האם הוא יוכל להמשיך ולהאריך את החל"ת עוד ועוד, מבלי לפטר אותי?

חל"ת צריכה להיעשות בהסכמה של העובד. אם המעסיק ממשיך להשאיר אותך בחל"ת גם לאחר שהעסק חזר לעבודה, אתה חייב להסכים לכך – ואם אינך מסכים, תוכל להתפטר בדין מפוטר, ולהיות זכאי לפיצויים כחוק.

 

המעסיק הוציא אותי לחל"ת למשך תקופה, ולאחר מכן החזיר אותי לעבודה. אני חושש שיפטרו אותי בהמשך, בגלל בעיות תקציביות של העסק. אם המעסיק יפטר אותי בחודשים הקרובים – האם אוכל לחתום אבטלה, או שיהיה עלי להמתין 12 חודשים כדי להיות זכאי לדמי אבטלה?

אם במהלך החל"ת לא ניצלת את כל זכאותך לאבטלה – תוכל לחתום אבטלה ולא תצטרך להמתין. עם זאת, אנשים שקבלו אבטלה על סמך ההקלה שנקבעה, של זכאות לאבטלה אחרי 6 חודשים בלבד, במקום אחרי 12 חודשים – לא יוכלו לחתום שוב אבטלה כעת, משום שההקלה הזו בוטלה, כך שגם אם לא ניצל את כל הזכאות, לא יוכל להמשיך לחתום.

 

הייתי בחל"ת במשך חודש וחצי, והייתי זכאי לדמי אבטלה. האם אקבל את דמי האבטלה רק על החודש הראשון, או גם על השבועיים הנוספים? האם עלי להשלים לחודש נוסף כדי לקבל אבטלה גם על השבועיים הללו?

הזכאות לאבטלה היא יומית – מרגע שעברו 30 הימים הראשונים. לכן תהיה זכאי לאבטלה גם עבור השבועיים הנוספים, ואין צורך להשלים לחודש שלם.

 

הייתי בחל"ת במשך 25 ימים בלבד. האם אני זכאי לדמי אבטלה? ואם לא – האם אוכל לסרב לחזור לעבודה כדי לקבל את דמי האבטלה?

התשובה היא לא – לא תהיה זכאי לדמי אבטלה, ולא תוכל לסרב לחזור למטרה זו.

 

המעסיק שלי הוציא אותי לחל"ת, אך לאחר התקופה פיטר אותי במקום להחזיר אותי לעבודה. במהלך החל"ת קבלתי דמי אבטלה – האם ימי האבטלה הללו ירדו מימי האבטלה שאהיה זכאי להם בעקבות הפיטורים?

בהנחה שהפיטורים נעשו כחוק – כולל שימוע והודעה מוקדמת, ימי האבטלה מתקופת החל"ת אכן ירדו מהזכאות הכוללת.

 

המעסיק הודיע לי שהוא מקצץ 20% מן השכר של כל העובדים במקום העבודה. האם מותר לו לעשות זאת באופן חוקי?

מדובר בהרעת תנאים, ולכן המעסיק חייב לקבל את הסכמתך למהלך. אם אינך מסכים – תוכל להתפטר בדין מפוטר.

תגיות:עבודהנגיף הקורונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה