חדשות בארץ

בג"ץ דחה את עתירת המשפחה השכולה נגד סגירת בתי העלמין ביום הזיכרון

את העתירה הגיש אתמול נתי סמדר, בנו של חיים סמדר הי"ד שנרצח בפיגוע התאבדות בסופרמרקט בקריית יובל בירושלים ב-2002, שדרש לקבוע דיון דחוף בנושא ולהוציא צו ביניים שיאסור על קיום הסעיף בתקנות האוסר כניסה לבתי העלמין במהלך יום הזיכרון. אולם, השופטים קבעו כי התקנות אינן בלתי חוקתיות והדגישו כי "על אף הצער והכאב שעתירה זו עוררה בלב כולנו, איננו רואים מנוס מדחייתה"

בית העלמין הצבאי בהר הרצל, היום (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)בית העלמין הצבאי בהר הרצל, היום (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
אא

בג"ץ דחה היום (שני) את עתירת משפחה שכולה נגד תקנות החירום של הממשלה האוסרות כניסה לבתי העלמין ביום הזיכרון לחללי צה"ל מחשש להתפשטות נגיף הקורונה. האיסור נכנס לתוקפו בשעה 16:00, ובמהלכו לא תתאפשר כניסתן של משפחות שכולות לבתי עלמין ואתרי הנצחה עד לצאת יום הזיכרון. חברי ההרכב, בהם יצחק עמית, יעל וילנר ועופר גרוסקופף, קבעו כי הסעיף האמור בתקנות "אינו בלתי חוקתי" והדגישו כי "על אף הצער והכאב שעתירה זו עוררה בלב כולנו, איננו רואים מנוס מדחייתה".

את העתירה הגיש אתמול נתי סמדר, בנו של חיים סמדר הי"ד שנרצח בפיגוע התאבדות בסופרמרקט בקריית יובל בירושלים ב-2002, שדרש לקבוע דיון דחוף בנושא ולהוציא צו ביניים שיאסור על קיום הסעיף בתקנות. בעתירה, שהוגשה על ידי עו"ד איתמר בן גביר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, טען סמדר כי בשל היותה של הכנסת מכהנת אין בידי הממשלה את הסמכות לאשר את התקנות. עוד נטען כי איסור כניסת משפחות שכולות לבתי העלמין הינו פגיעה לא מידתית וב"קשר לא רציונלי בין האינטרס לשמור על בריאות העם לבין החובה לאפשר למשפחות השכולות לכבד את זכרם של יקיריהן".

אתר ההנצחה בהר הרצל (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)אתר ההנצחה בהר הרצל (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

סמדר הציע במהלך הדיון הסדר לפיו תותר רק למשפחות הגרעיניות של החללים האפשרות לעלות לקברו, אך המדינה דחתה את ההצעה וגם בית המשפט עצמו נטה לדחות אותה על הסף מכמה נימוקים. לפי השופט עמית, "קשה לראות כיצד ניתן לאכוף את צד האיסור תוך שמירה על כבוד המקום ועל רגשות בני המשפחות. מי שוטר או חייל עם לב של אבן, שביום זה יעמוד בפתח בית העלמין ויסנן את הנכנסים בשאלה כואבת ונוקבת: מי אתה ומה קרבתך לחלל הטמון בבית עלמין זה?"

עוד נימקו השופטים כי כפי שציינה המדינה בדיון, ההצעה לא עומדת בהנחיות משרד הבריאות לגבי המרחקים בין האנשים, ואף מעוררת בעיות לוגיסטיות – בין היתר, כאלה הקשורות בהיסעים לבתי הקברות – וכן בעיות אכיפה. "אך מעבר לקשיים המעשיים, הצעתו של העותר מעוררת קושי אנושי-רגשי. היא עלולה ליצור מחלוקות כואבות וקורעות לב - האם או האלמנה? האם או האב? היתום או האח? חזקה על המועצה הציבורית להנצחת החייל והגורמים המקצועיים במשרד הביטחון, שהגיעו למסקנה כי הנזק הרגשי והאנושי הכרוך באפשרויות מעין אלה גדול מתועלתו", פסקו השופטים, שאף טענו כי ההצעה "טומנת בחובה סיכון להידבקות המונית".

פסק הדין מציין בנוסף כי נוכח העובדה כי המדינה קיימה היוועצות עם ארגוני המשפחות השכולות קודם שקיבלה את החלטתה השנויה-במחלוקת, "היוועצות זו היא בעלת חשיבות, ויש בה כדי לתמוך במסקנה כי ההסדר שנקבע הוא מידתי ומאזן בצורה סבירה בין הפגיעה הכואבת בזכויות המשפחות השכולות וברגשותיהן, לבין הצורך להגן על בריאותן ועל בריאות הציבור".

עו"ד בן גביר מסר בעקבות ההחלטה: "מתפלל שלא נראה מראות של משפחות שכולות שלא מאפשרים להם להיכנס לקבר יקיריהן. שיקולי הבריאות ברורים וחשובים, אך נדמה לי שהמדינה יכלה לאזן ולאפשר עלייה של משפחה גרעינית לקבר, ואני מצר על כך ששופטי בית המשפט העליון לא מצאו לנכון להתערב. מה שמותר למפגינים צריך גם להיות מותר להורים שכולים".

תגיות:יום הזיכרוןבג"ץבתי עלמין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה