חדשות בארץ

הרמטכ"ל בטקס הזיכרון בכותל: "כל איש עוצר ומקדיש זמן לזיכרון הבנים והבנות"

נשיא המדינה התייחס בנאומו למשפחות השכולות, שלראשונה ייאלצו להתאבל על יקיריהן בביתן ולא בבתי העלמין ובאתרי ההנצחה: "השנה אתם לבד בחדרים. איננו יכולים להגיע אל בתיכם, איננו יכולים לעמוד לצדכם בחלקות הצבאיות. איננו יכולים לחבק אתכם"

שמותיהם של חיילים ישראלים שנפלו מוקרנים על חומות העיר ירושלים, הערב (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)שמותיהם של חיילים ישראלים שנפלו מוקרנים על חומות העיר ירושלים, הערב (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

ישראל מתייחדת הערב (שני) לזכר 23,816 חללי מערכות ישראל מאז 1860 ו-4,166 נפגעי פעולות איבה, ובכותל המערבי בירושלים נערך הטקס הממלכתי שפותח את אירועי יום הזיכרון בהשתתפות נשיא המדינה ראובן ריבלין והרמטכ"ל אביב כוכבי. לראשונה, בשל התפשטות מגפת הקורונה, הטקס מתקיים ללא קהל.

הר הרצל, הערב (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)הר הרצל, הערב (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

נשיא המדינה התייחס בנאומו למשפחות השכולות, שלראשונה ייאלצו להתאבל על יקיריהן בביתן ולא בבתי העלמין ובאתרי ההנצחה. "השנה אתם לבד בחדרים. איננו יכולים להגיע אל בתיכם, איננו יכולים לעמוד לצדכם בחלקות הצבאיות. איננו יכולים לחבק אתכם, לאמץ אתכם לליבנו כשהצפירה מפלחת את השקט, קורעת את הלב. מי שפגש אתכם הורים, אחיות, אחים, בנות ובני זוג, סבתות וסבים, ברגעים הקשים של השבעה, של השלושים, של השנה הראשונה, וגם אחריה, שמע את השאלות הגדולות: איך ממשיכים מכאן, לאן ממשיכים מכאן. למה, למה להמשיך מכאן. 'בחרו בחיים' ביקשנו, התחננו כולנו.

"החיים המשיכו לפעום בחוץ, מכעיסים, מהירים. ואתם, בכל יום, נלחמים למען החיים. מלמדים את הגוף פעולות חיים מובנות מאליהן: להתעורר ולקום מהמיטה. ללעוס הברות ומילים זו אל זו עד שיהפכו למשפטים, לדיבור. לצאת החוצה, להיכנס למכונית או לעלות על אוטובוס. להיות בחברת אנשים, להירדם בלילה, לישון. והנה באה עלינו תקופת המגפה, ופתאום נדמה שהעולם מסתובב לאט יותר. בידוד כזה, ימים שכאלה, מציפים אצל כולנו את מה שיש. אבל הם מציפים עוד יותר, אני יודע, את מי שאינו. הם מציפים עוד יותר, את החלל, את הגעגוע, את הכאב".

ריבלין וכוכבי בטקס יום הזיכרון בכותל, בשנה שעברה (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)ריבלין וכוכבי בטקס יום הזיכרון בכותל, בשנה שעברה (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)

הנשיא הוסיף: "אני יודע, משפחות אהובות, כי אתן לא צריכות את יום הזיכרון כדי לזכור. לכן יש הרי עוד כל כך הרבה ימים, עוד כל כך הרבה לילות, כל השנה. היום הזה הוא בשבילנו. כדי שנוכל ולו לרגע, להכיר את הפנים והשמות, החיים והסיפורים של בני ובנות הארץ הזו, של האהובים שלכם. כדי שנזכור ונזכיר את שתי ההבטחות העומדות בבסיסה של הברית הישראלית, לבנות בזיעת אפנו חיים ראויים, שקטים ובטוחים לילדינו, ולהחזיר אותם הביתה בכל מחיר, גם אם לא שבו מן הקרב. השנה לא נוכל לבכות יחד, השנה לא נוכל להביט בעיניכם, אבל נזכור את שתי ההבטחות האלה. נזכור ונזכיר, ונרגיש היטב, גם השנה, את המחיר הבלתי נתפס שנכפה עלינו על מנת שהבטחות אלה יקוימו".

הרמטכ"ל התייחס בנאומו לחוסנה הצבאי של ישראל, ועל עמידתה איתנה מול כל פיגועי הטרור והמלחמות שספגה מאז הקמתה. "רחבת הכותל כמעט ריקה מאדם, אבל לנגד עיניי עם ישראל שעליו נשבעו להגן, כל חיילי צה"ל בעבר ובהווה, ובשורות הראשונות עצובים ועצורים בני המשפחות השכולות. אלו ימים מורכבים, המביאים עימם דאגה וחשש, הנובעים מהסכנה שמרחפת. תקופת משבר כמו תקופת מלחמה, דוחקת את הטפל והשולי, ומבליטה את החשוב, את הערכי, ואת קדושת החיים. עבור מפקדי צה"ל וחייליו, החשוב, הערכי וערך החיים הם המהות כל הזמן, הנובעים מייעודנו: השמירה על ריבונות המדינה ועל ביטחון אזרחיה. משפחות יקרות, גם כעת, למרות המרחק, כל עם ישראל ביחד אתכן, באמצעות כל סוגי המסכים. איש איש בביתו, עוצר, מזדהה ומקדיש זמן לזיכרון הבנים והבנות".

לדברי כוכבי, "בכל מקום שאליו הגיעו יחידות צה"ל, הונף דגל המדינה, וחיים וקהילה החלו להתפתח. אבל היום, הדגל משפיל קומה לזכר הנופלים, ומזכיר לכולנו שהכאב העצום שאתם, בני המשפחה, חשים, הוא כאב החירות, וכאב העצמאות שיש למדינת ישראל. ומחר הדגל יתרומם לראש התורן. כל חוט כחול שרקום בו מייצג אחד – משמונה עשר אלף חמש מאות שישים ואחד חיילי צה"ל ומפקדיו, שבמותם אפשרו לנו חיים בטוחים במדינת ישראל".

אמש קיימו ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו מפגש מקוון עם אחים שכולים במסגרת המיזם "מתחברים וזוכרים". בשיחה השתתפו אליסף פרץ ששכל את שני אחיו אוריאל ואלירז הי"ד, איילת גומז ששכלה את אחיה דניאל (דני) הי"ד ונטע באלוה ששכלה את אחיה נדב הי"ד.

 

נתניהו אמר בשיחה כי הוא "מקדיש לזה זמן כל יום, ואין יום שזה לא קורה ושאני לא חושב על אחי יוני. אני נזכר בו, אני חושב מה הוא היה אומר, מה היה עושה, כל מי שנמצא במעגל הזה. אנחנו באותו מעגל בדיוק, וצריך לשאוב ממנו כוח, לא ייאוש - כוח. זה לא קל, כי בהתחלה זה רק ייאוש ובהדרגה זה יכול להפוך לכוח ולהרבה תקווה".

תגיות:יום הזיכרוןצה"לראובן ריבליןאביב כוכבי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה