חדשות בארץ

תוצאות המחקר בבני ברק: ילדים אינם הגורם הדומיננטי בהעברת המחלה

לקראת פתיחת מוסדות החינוך בשבוע הבא, יצאו במעיני הישועה במחקר שבדק את רמת ההידבקות של ילדים בקורונה, ועד כמה הם עלולים להעביר אותה. התוצאות היו מרתקות

(צילום: תומר נויברג, פלאש 90)(צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
אא

מחקר מרתק שהתבצע בבני ברק בשבועות האחרונים, חיזק את ההשערה כי ילדים נדבקים פחות במחלת הקורונה, והוכיח כי גם בתנאי מגורים צפופים, הידבקותם של הילדים היא יחסית נמוכה.

המחקר נעשה תחת פיקוחו של פרופ' אלי סומך ממעיני הישועה, ובשיתוף עם רופאי ילדים במרפאות הפזורות ברחבי בני ברק. המטרה הייתה לבדוק מהי רמת ההידבקות של הילדים בקורונה, ובאיזו מידה הם עלולים להדביק את אלו שקרובים אליהם. המסקנות הינן חשובות במיוחד עקב חזרתם הצפוייה של הילדים למוסדות הלימוד בשבוע הבא.

צוות החוקרים בדק במסגרת המחקר את צברי התחלואה ב-14 משפחות גרעיניות. בכל אחת מהמשפחות היו הורים ומספר ילדים בגילאי שונים, ובסך הכל 110 נבדקים. המשותף למשפחות זה שבכולן שהו כל בני הבית יחד בבידוד, לאחר שהתגלתה המחלה אצל אחד מבני הבית.

התוצאות היו מעניינות: ברוב המשפחות החולה הראשון בקורונה היה אחד מבני הבית הבוגרים, אצל משפחה אחת היה החולה הראשון נער בן 14 שנדבק כנראה בישיבה, אך לא היה אף מקרה בו החולה הראשון שהכניס את המחלה היה בגיל 0-11. עם זאת, צוות החוקרים הדגיש כי לא ניתן לדעת זאת בוודאות, שכן ייתכן שהילדים הכניסו את המחלה, אך חלו באופן כה קל, מבלי שידעו על כך שחולים.

את 14 המשפחות שהשתתפו במחקר חילקו החוקרים לשלוש קבוצות: בקבוצה אחת מבוגרים בגיל 18 ומעלה, בקבוצה השנייה ילדים בני 12-17 שנים, ובקבוצה השלישית ילדים בגילאי 0-11. המשתתפים כולם עברו בדיקת PCR לקורונה, דרך דרכי הנשימה.תוצאות הבדיקה הראו כי בקבוצת המבוגרים (18 ומעלה) היו 66% של תוצאות חיוביות, בקבוצה האמצעית היו 38% חיוביים, ובקבוצת הילדים היו רק 15% שנשאו את הנגיף.

"אנחנו לומדים מכך שגם בתנאי מגורים צפופים שיעור העברת המחלה בגילאים צעירים, נמוכים מאוד בהשוואה למבוגרים", אמר פרופ' סומך, וציין בזהירות כי הצפיפות במשפחות מחקה במידה מסוימת את האינטראקציה בין הילדים בבתי הספר, מה שיכול ללמד אותנו על רמת ההדבקה העלולה להיווצר במוסדות. לדבריו, חשיבותו של המחקר גדולה מאוד, מכיוון שמחקרים דומים שנעשו בחו"ל בדקו קהלים בהם ממוצע הילדים במשפחה עומד על ילד אחד, כך שהתוצאות בהם פחות מתאימות למדינת ישראל. עם זאת, פרופ' סומך הדגיש, כי אין זה נוגד את העובדה שתהליך פתיחת המוסדות מוכרח להיעשות בצורה הדרגתית וזהירה מאוד.

בנוסף, כלל המחקר גם סקר שנעשה בקרב יולדות במעיני הישועה. בסקר נבדקו יולדות ללא סימפטומים של קורונה שהגיעו ללידה, ולעומתן ילדים מבני ברק שביקרו בחדר המיון של בית החולים בשל סיבות שאינן קשורות לקורונה או לתסמינים שמזכירים אותה. בבדיקות התגלה כי מתוך היולדות היו 3% שנשאו את הנגיף, ואילו בקרב הילדים היה אחוז אחד בלבד. גם מנתונים אלו ניתן להסיק שאצל הילדים שכיחות הנגיף נמוכה ביחס למבוגרים.

"תוצאות המחקר מחזקות את ההנחה שלמרות שילדים בבני ברק  נדבקים בחלקם בקורונה, הם בוודאי אינם הגורם הדומיננטי להעברת המחלה", אמר פרופ' סומך לסיכום.

 

 

תגיות:מחקרבני ברקקורונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה