חדשות בארץ

בג"ץ הוציא צו ביניים המונע את הארכת כהונתו של מ"מ פרקליט המדינה

שופט בית המשפט העליון, מני מזוז, קבע כי על שר המשפטים אמיר אוחנה להשיב בתוך שבועיים לעתירה שהוגשה נגד הארכת מינויו של דן אלדד לממלא מקום פרקליט המדינה. עד למתן החלטה אחרת, לא ניתן יהיה למנות אדם אחר למשרה

אלדד (צילום: דוברות משרד המשפטים)אלדד (צילום: דוברות משרד המשפטים)
אא

בג"ץ הוציא הבוקר (חמישי) צו ביניים, המונע את הארכת מינויו של ממלא מקום פרקליט המדינה, דן אלדד. כמו כן, לא ניתן יהיה למנות אדם אחר למשרה עד למתן החלטה אחרת.

כהונתו של אלדד, שמונה על ידי שר המשפטים אמיר אוחנה לממלא מקום פרקליט המדינה לתקופה של 3 חודשים, תסתיים מחר. עשרה עורכי דין הגישו לבג"ץ עתירה נגד הארכת המינוי, בטענה כי אין להתיר לשר משפטים המכהן בממשלת מעבר להאריך את המינוי. שופט בית המשפט העליון, מני מזוז, קבע כי על אוחנה ואלדד, וכן על היועץ המשפטי לממשלה ונציב שירות המדינה, להשיב לעתירה בתוך שבועיים, עד ה- 14 במאי.

כזכור, בשבוע שעבר התגלע עימות חסר תקדים בין אלדד והיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט. היועץ הודיע לנציב שירות המדינה, דניאל הרשקוביץ, כי הוא מתנגד להארכת כהונתו הזמנית של אלדד, וטען כי קיימת מניעה משפטית להאריך את המינוי. לדבריו, "תפקודו של עו"ד אלדד כממלא מקום פרקליט המדינה לקוי מבחינה ערכית, ניהולית ומקצועית באופן הפוגע בתקינות עבודתה של פרקליטות המדינה". בין היתר, הוא האשים כי אלדד הסתיר ממנו "נושאים מקצועיים וארגוניים בהם עסק ופגישות שקיים עם שר המשפטים, וזאת על אף שהנחיתי אותו למסור לי עדכון מלא על נושאים אלה".

אלדד מיהר להגיב על הדברים החריפים, והגדירם כחסרי שחר: "אמון הציבור במערכת המשפט חשוב מכבודי האישי. על כן, תגובתי, בשלב זה, מצומצמת", נאמר בהודעה שפרסם. לטענתו, מנדלבליט מנסה למנוע את הארכת כהונתו, לאחר שהחל בבדיקת מידע הנוגע אליו: "לפני החג הגיעה ללשכתי פנייה מעיתונאי, העוסקת בעניינו של אביחי מנדלבליט. כדי שאוכל להשיב לפנייה ביקשתי לבחון את החומר הקיים מהעבר בנושא זה בלשכת פרקליט המדינה. מהחומר עלתה לכאורה תמונה מדאיגה בכל הנוגע לטיפול בעניינו של מנדלבליט".

בהמשך התברר כי מדובר בשאילתא שהעביר עיתונאי חדשות 13, עקיבא נוביק, למשרד המשפטים, שביקשה לברר מדוע נסגר התיק בעניינו של מנדלבליט בכל הנוגע לפרשת הרפז. "בימים האחרונים עדכנתי את הגורמים הרלוונטיים בדבר כוונתי להעמיק חקר בנושא בטרם אשיב לפנייה", המשיך אלדד. "אין לי ספק באשר למניעים לבחירה בניסוח האלים והמסולף כלפי. מהיום הראשון למילוי המקום עשה אביחי מנדלבליט כל דבר אפשרי על מנת לחבל בעבודתי, ולהפריע לתפקודי התקין. כעת הוא מלין על תוצאות התנהלותו שלו".

"העובדה, שנודע לי על המכתב מהתקשורת, אומרת הכל. היא מלמדת מי פועל ביושרה, ענייניות ודרך ארץ, ומי לא. אף גורם לא הרתיע אותי מעולם מלבצע את שליחותי בפרקליטות ללא מורא וללא משוא פנים, וכך יהיה גם בהמשך", חתם אלדד את הודעתו.

אוחנה, שביקש להאריך את כהונתו של אלדד, הביע תמיכה מלאה בממלא מקום פרקליט המדינה. "לא פגשתי הרבה פרקליטים ישרים, הגונים, ערכיים ומקצועיים כמו דן אלדד", כתב בטוויטר. "פרקליט שלא חשש להתווכח איתי כשמצא לנכון (למשל סביב ועדת הבדיקה שהקמתי למח"ש), אך שגם הכיר בחשיבות התיקון והבדיקה העצמית של מערכת המשפט ושל הפרקליטות. מערכת המשפט מתעקשת לחרב את מעט האמון הציבורי שעוד נותר בה".

על פי הדיווח של אביעד גליקמן, הבוקר בחדשות 13, אלדד שוקל לוותר על הארכת כהונתו ב- 3 חודשים נוספים, ומנהל לשם כך מגעים עם מנדלבליט. בתחילת השבוע דווח, כי הוא פנה למבקר המדינה בבקשה לבדוק את הטענות בנוגע לסגירת התיק של מנדלבליט בפרשת הרפז. מטעמו של אלדד נמסר, כי "נוכח רגישות הפנייה אין באפשרותנו לפרט מעבר לכך". בהמשך הובהר על ידו, כי "הפנייה אינה מכוונת לבחון היבטים פליליים. הפנייה ממוקדת בהיבטים אחרים שנוגעים לטיפול בעניינו של ד"ר מנדלבליט, ולא במעשיו שלו".

במשרד המבקר אמרו, כי "הפנייה התקבלה. המבקר ילמד את הפנייה והפרטים לעומקם, וישיב במישרין לממלא מקום פרקליט המדינה". על פי ההערכות, אנגלמן אינו צפוי לפתוח בחקירה מחודשת של הפרשה, וזאת מכיוון שנבדקה בעבר על ידי קודמיו בתפקיד, מיכה לינדנשטראוס ויוסף שפירא.

תגיות:בג"ץאביחי מנדלבליטדן אלדד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה