עובדות ביהדות

מה הזכות שמגינה על הדור? ועוד 9 ציטוטים נפלאים מהרב גרשון אדלשטיין

מהו העיקר בתקופה זו? מה ללמוד - גמרא או מה שמושך את הלב? מדוע תורתם של תינוקות של בית רבן מגינה על הדור? וכיצד ניתן לקבל שכר על שינה? 9 תשובות מאירות עיניים מהרב גרשון אדלשטיין, ראש ישיבת פוניבז'

הרב גרשון אדלשטיין (צילום: Aharon Krohn/Flash90)הרב גרשון אדלשטיין (צילום: Aharon Krohn/Flash90)
אא

1. חשיבות לימוד התורה, שבזכותה קיים העולם: "העיקר הוא לדעת את החשיבות של הבל תינוקות של בית רבן, לימוד תורה של ילדים, וגם כל לימוד התורה, שבזכות זה העולם קיים, כמו שכתוב (ירמיה לג, כה) "אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמים וארץ לא שמתי", היינו שאם לא היה לימוד התורה יום ולילה , לא היו שמים וארץ, וכן האריך הנפש החיים (ד', י"א ועוד) שאם היה רגע אחד בלי עסק התורה בכל העולם , מיד היה העולם חרב חס ושלום".

2. גם העיסוקים סביב המצווה - נחשבים כעשיית המצווה: "ועסק התורה נקרא לא רק כשלומדים, אלא גם מה שהוא הכשר לצורך התורה, כגון מה שצריכים לנוח כדי ללמוד, שזה גם כן עסק במצוה, כמו שמצינו בשלוחי מצוה שפטורין מן הסוכה, וגם בלילה הם ישנים חוץ לסוכה, ופירש המרדכי (סוכה תש"מ( כי הסיבה לכך היא "משום שכשנחים וישנים בלילה להנאתן – יכולין לעסוק למחר יותר, והווי הכל בכלל עוסק במצווה", היינו: כאשר הם ישנים מחוץ לסוכה – הם נחים יותר טוב, ויוכלו מחר לעשות יותר טוב את המצוה שהם חייבים, וכיון שעל ידי זה תתקיים המצוה יותר טוב, נקראים בזה עוסקים במצוה."

3. כל מה שאדם עושה כדי שיוכל לעבוד את ה' - נחשב עבודת ה': "וכן כתב הרמב"ם (הלכות דעות ג, ג) שמי שישן לשם שמים כדי שיהיה לו כוח לעבודת השם הוא עובד השם בשנתו, וגם השינה שלו היא עבודת השם, אפילו השינה, שהיא בשב ואל תעשה, נחשבת לו כעבודת השם, וכן כל מה שהוא צורך עבודת השם וצורך תרי"ג מצוות, נקרא עבודת השם".

4. לימוד תורה של ילדים קטנים - זכות גדולה מאוד, המקיימת את העולם: "וכאמור החידוש בתינוקות של בית רבן, שהם עצמם עדיין קטנים ואינם חייבים ללמוד כלל, שאין איסור ביטול תורה לקטנים אם אינם לומדים, אבל כשהם לומדים זו זכות גדולה מאד שהעולם קיים בזכותם!"

5. זכותם של המלמדים: "והמלמדים הם מצדיקי הרבים, שמלמדים כיתה של ילדים. אבל עכשיו אי אפשר לזכות את הרבים בצורה הרגילה, מפני הסכנה שיש בזה, וצריכים למצוא עצה איך להמשיך את הזיכוי הרבים ולהיות מצדיקי הרבים. ולמשל אפשר דרך הטלפון לדבר עם התלמיד, ללמוד עם התלמיד בטלפון, לימוד שמעניין, שהתלמיד ייהנה מזה, או לעמוד בקשר עם ההורים ולתת הדרכה להורים מה שהם ילמדו עם הילדים שלהם בבית".

6. זכות גדולה לאורך כל הדורות: "ואפילו ללמד ילד אחד, הרי האחד הזה, המלמד נותן לו אהבת תורה, ואחר כך הוא נעשה בעל משפחה וכל הילדים שלו וכל הצאצאים שלו עוסקים בתורה בזכות המלמד, והמלמד יש לו את זכות התורה של הצאצאים של הילד הזה, ואחר כך יהיה עוד דור, וכל הדורות שאחרי זה כולם ממשיכים ועוסקים בתורה בזכות המלמד, ויש לו את הזכויות של כל המשפחות האלה".

7. תינוקת של בית רבן - הבל שאין בו חטא: "וזו גם זכות שמגינה על כל הדור, והעולם קיים בזכותם, כמו שמובא בגמרא (בשבת שם) שאביי ורב פפא דיברו על מעלת התורה של ילדים, ושאלו מה עם התורה שלנו, ואמרו שאינו דומה הבל שיש בו חטא להבל שאין בו חטא, הבל פיהם של תשב"ר הוא הבל שאין בו חטא, והתורה שלהם מגינה על הדור יותר מהתורה של אביי ורב פפא, עד כדי כך! עד כדי כך".

8. להמשיך ללמוד, ולשמור מאוד על כל כללי הזהירות: "ואם כן, מי שמזכה אותם ומלמד אותם הוא מקיים את העולם, המלמדים מקיימים את העולם! ולכן צריך שימשיכו גם עכשיו, אבל יחד עם זאת לזכור שיש סכנה ולשמור על כללי הזהירות, וכן התפילה בציבור כעת זה דבר מסוכן, ואי אפשר לקיים את התפילה בציבור. בעזרת השם נזכה בקרוב לישועה קרובה שיוכלו להמשיך ללמוד כמו שצריך".

9. העיקר שתהיה דבקות בתורה: "ללמוד מה שמושך את הלב, מה שיותר מעניין. זה העיקר. לימוד שמעניין ומרתק – מושך את הלב. העיקר שיהיה דבקות בתורה, כל אחד לפי טבעו".

תגיות:הרב גרשון אדלשטייןנגיף הקורונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה