כתבות מגזין

נתנאל זיס: "ילדים שבמשך שנים התקשו בקריאה, התחילו פתאום לקרוא"

אחרי שנים בהן עסק נתנאל זיס בהוראה ופגש ילדים רבים שמתקשים בקריאה, ומפתחים בעקבות כך תסכולים וכאב, הוא פיתח שיטה ייחודית של לימוד קריאה על פי היהדות. בשיחה מרתקת הוא מסביר: כך זה מתנהל

אא

"הבת שלי כבר בכיתה ה', ובכל זאת חווה קשיים בקריאה". האישה שפגשה את נתנאל זיס, מומחה בהקניית וקידום הקריאה ומאמן להעצמת נפש הילד, נראתה חסרת אונים. "מה לא ניסינו?" היא אמרה בייאוש, "כמה כסף שילמנו למורות עזר, כמה שיטות, אבל משהו כנראה תקוע. הילדה לא קולטת, הקריאה לא מדויקת והקצב כל כך איטי".

השיחה הזו התנהלה לפני כחודשיים, לאחר שנתנאל סיים למסור סדנה בבני ברק, בה הוא העניק מספר טיפים ועצות להורים שמוכנים להתגייס למשימה ולסייע לבנם או לבתם להיחלץ מן הקושי ולהתחיל לקרוא היטב ובהנאה. "הסברתי לאותה אישה על השיטה שאני מציע", הוא אומר, "וגם הדגשתי לה את מה שאני מדגיש לכל מי שפונה אליי – כאמא, לא מספיק שהיא שולחת את בתה למורות עזר, אלא היא בעצמה צריכה להתגייס למשימת הקניית הקריאה, ולא צריך בשביל זה יותר מחמש דקות יומיות".

השבוע הוא קיבל ממנה את שיחת הטלפון המיוחלת. "הבת שלי קוראת", היא אמרה לו בהתרגשות, "וצדקת, דווקא כשישבתי איתה חמש דקות בכל יום, הצלחתי לזהות את החוליה החסרה לה. התברר לי שהיא מכירה את האותיות היטב, אך הניקוד מסבך אותה. ברגע ששמנו דגש על הניקוד, השתפרה יכולת הקריאה פלאים".

 

לכל ילד יש סיכוי

נתנאל הגיע לתחום עיסוקו בהקניית וקידום הקריאה לאחר למעלה מ-15 שנה בהן עסק בחינוך, ופגש לא מעט ילדים עם קשיים לימודיים, רבים מהם בתחום הקריאה. "בכל פעם כאב לי הלב כשהבנתי שיש כל כך הרבה ילדים שמתקשים לקרוא. חלקם ילדים עם ליקויי למידה או שנמנים על תלמידי החינוך המיוחד, אבל יש גם רבים מאוד שנמנים על החינוך הרגיל, הם בעלי יכולות גבוהות ביתר התחומים, אך כאשר מדובר בקריאה משהו אצלם נתקע ופשוט לא נקלט".

נתנאל מציין כי על פי הנתונים כ-30% מהילדים בגנים ובחינוך הרגיל מתמודדים עם קשיים לימודיים, רבים מהם עם קשיים בקריאה. לדבריו, כיום אפשר לראות את הילדים האלו כמעט בכל משפחה, ובשנים האחרונות הפכה התופעה משום מה לנפוצה ביותר.

"המפגש הישיר הזה עם הילדים המתמודדים הוביל אותי לחקור את הנושא ולנסות להבין מה גורם לכך שהילדים מתקשים כל כך. הרגשתי שדווקא מכיוון שמדובר בעברית שהיא לשון הקודש, שפה שהילד פוגש אותה כשהיא כתובה לעתים קרובות כל כך בחייו –  כשהוא מתפלל או מברך, צריך להיות לו קל יותר לקלוט את הקריאה שלה, וכיצד ייתכן שדווקא בעברית יש קושי גדול יותר ביחס לשאר השפות? הרגשתי גם שלא ייתכן שהקב"ה יצר שפה שילדים לא יוכלו להצליח לקרוא אותה. מהמקום הזה יצאתי ללמוד את הנושא. חקרתי המון והגעתי למקורות רבים שעוסקים בתחום הקניית הקריאה. בסופו של דבר הצלחתי לפתח שיטה ייחודית שכל הרעיון שלה הוא בכך שאינה מתבססת על השיעורים שנמסרים בבית הספר או על מורי השילוב והעזר, אלא מוקנית על ידי ההורים לילדיהם, באמצעות לימוד קבוע ומובנה של חמש דקות ביום. "השיטה מתאימה לילדים החל מגיל גן ועד בכלל", הוא מדגיש, "יש גם בחורי ישיבות שהתמודדו  עם קשיים מאוד רציניים בקריאה, במשך שנים הם הסתירו את זה, ובזכות השיטה שפיתחתי הם הצליחו לעלות ברוך ה' על דרך המלך".

אתה מדבר על ילדים שבוודאי ניסו כל שיטה שרק קיימת, מה יש בשיטה שלך שאין בשיטות אחרות? מדוע דווקא היא מצליחה?

"ההסבר מורכב ולא ניתן לפרטו במסגרת כתבה אחת", משיב נתנאל, "אבל דבר אחד אני יכול להדגיש – כשעסקתי בפיתוח השיטה, נעזרתי הרבה מאוד במקורות מהיהדות הנוגעים להקניית השפה. היה חשוב לי לבסס את השיטה על עקרונות המובאים בתורה עצמה, והתברר לי שיש לא מעט שיטות ודרכים שבאות מתוך היהדות. כך הצלחתי למצוא לא מעט טכניקות לימודיות, ולפתח אותן באופן שיתאימו לרכישת הקריאה באופן מהיר מאוד".

המעניין בשיטה, לדבריו, זה שהיא לגמרי מזכירה את שיטת הלימוד שנלמדה בחיידרים ובתלמודי התורה בעבר. "אני לא מציע משהו חדש שלא היה עד כה, אלא להיפך, נשען על דרכי הלימוד מהעבר, אני מרגיש שיש כתפיים רחבות מאוד מאחוריי".

לצורך ההמחשה הוא נותן דוגמה: "השפה העברית מחולקת כידוע לאותיות ולנקודות. לפי היהדות האותיות מתבדלות מהנקודות, כלומר – יש את האותיות עצמן ויש את הניקוד. במוסדות הלימוד בכל הארץ מתעלמים מכך וכיום מקובל ללמד את הילדים לפי צליל – מלמדים אותם שכאשר רואים את הא' כשיש תחתיה סימון של סגול, אז שומעים את הצליל 'אֶ', אבל כמעט לא מזכירים את שמות התנועות, אלא מתייחסים אליהן כחלק בלתי נפרד מהאות. השיטה שלי מתבססת על היהדות, שעל פיה יש א' ויש סגול, וכאשר אנו מחברים אותם יחד נוצרת ההברה 'אֶ'.  גיליתי שלילדים קל יותר להבין את הדברים באופן כזה, הם זוכרים טוב יותר את הצליל, וגם מתחברים יותר לקדושה שיש באותיות".

כמה זמן לוקח בממוצע לרכוש את הקריאה לאחר שמתחילים בשיטה?

"אם ההורה מתמסר לילד, עובד באמת לפי ההוראות המדויקות של השיטה ולומד איתו מידי יום במשך חמש דקות, אז בתוך חודשיים-שלושה הילד כבר אמור לקרוא היטב", פוסק נתנאל.

 

"המקפצה מגיעה בזכות ההורים"

בימים אלו בהם נמצאים רוב הילדים בבית וברור שגם כאשר יחזרו לבתי הספר, שיעורי העזר והשילוב לא יחזרו באופן סדיר, פונים הורים רבים לנתנאל, בבקשה לשמוע על הסדנה, כדי שיוכלו לקדם באמצעותה את ילדיהם.

"ברגע שההורים נכנסים לתמונה, ההצלחה כמעט מובטחת", הוא מדגיש, "כי זה לא רק שהם פוגשים את הילד מידי יום ויכולים לזהות אצלו את הקושי המדויק, ומאידך – את ההתקדמות, גם אם היא קטנה, אלא יש להם גם רצון אדיר לקדם אותו, שזה דבר שלעולם לא יהיה קיים אצל אף מורה. רק אצל הורים קיימים כלים כאלו. באופן אישי ראיתי כל כך הרבה ילדים שהתקשו במשך שנים, אך ברגע שההורים נכנסו לתמונה, הם חוו ממש מקפצה אמתית".

באופן מעשי, איך רוכשים את השיטה?

"אני מציע את לימוד השיטה באמצעות קורס אינטרנטי מקיף. בקורס אני מסביר את ההשקפה והרעיון שנמצאים מאחורי השיטה, את הגישה ממנה אנחנו מגיעים ואת האופן בו מוקנית הקריאה. כל אחד יכול להשתתף בקורס בשעות שנוחות לו ולצפות מהמחשב האישי שלו. כמו כן, ראיתי במשך השנים שהורים מבקשים בנוסף לסדנה גם הדרכה צמודה ומכוונת, אז אני מציע אפשרות לפגוש את הילד פעם אחת ולאתר אצלו את החסמים שגורמים לקושי. לעתים מדובר בחסמים רגשיים ובפעמים אחרות אלו ליקויי למידה כאלו או אחרים. בהתאם לכך אני מרכיב לו תכנית לימוד מדויקת. ההורה מקבל ממני הנחיה צמודה, וכך מתחילים עם 'פרויקט הלמידה' מתוך רצון ושיתוף פעולה של ההורה והילד. בנוסף, אני מבקש מההורה להקליט את הילד מידי כמה ימים כשהוא קורא, כדי שאוכל לבדוק את ההתקדמות. כך התכנית היא עקבית מאוד, עד להצלחה המלאה בעזרת ה'".

את הקורס של נתנאל זיס ניתן לרכוש דרך 'הקמפוס היהודי'. https://campus.hidabroot.org/course/177

תגיות:קריאהילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה