חדשות בארץ

בעקבות ביקורת בג"ץ: תתאפשר חקיקה בכנסת, הקפאת מינויי הבכירים תקוצר

הליכוד וכחול לבן הגישו לבג"ץ מסמך, המפרט את השינויים שהוכנסו בהסכם הקואליציוני בעקבות הביקורת שמתחו השופטים על מספר סעיפים. בין התיקונים: תקופת החירום תוגבל ל- 6 חודשים, הקפאת מינויי הבכירים תקוצר ל- 100 ימים, ותינתן אפשרות לחקיקה בכנסת תוך מתן קדימות לחוקים הנוגעים למשבר הקורונה

גנץ ונתניהו, תמונת ארכיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)גנץ ונתניהו, תמונת ארכיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

הליכוד וכחול לבן הגישו היום (שלישי) לבג"ץ מסמך, המפרט את השינויים שהכניסו בהסכם הקואליציוני. בעקבות הביקורת שמתחו שופטי בית המשפט העליון על סעיפים שונים שנכללו בהסכם, ודרישתם מהצדדים לקבל הבהרות בתוך 24 שעות, הכניסו בו שתי המפלגות מספר תיקונים.

בהודעה, שנמסרה לבג"ץ מטעם ראש הממשלה בנימין נתניהו וסיעות כחול לבן והליכוד, הוצהר כי "הממשלה תודיע על קווי היסוד של מדיניותה ביחס לכל תקופת כהונתה, בהתאם לקבוע בחוק יסוד: הממשלה". הצדדים להסכם הודיעו, כי תקופת החירום המוגדרת בו תוגבל ל- 6 חודשים.

במהלך הדיון אתמול, מתחו השופטים ביקורת נוקבת על הכוונה לחוקק "חוק נורבגי מדלג" ועל הסעיף לפי תוקפא כל חקיקה שאינה נוגעת למשבר הקורונה למשך 6 חודשים. בנוגע לחוק "הנורבגי המדלג", ציינו הליכוד וכחול לבן כי הם "מגבשים את הצעת החוק". הם הבהירו, כי "בכל מקרה, השבעת הממשלה אינה תלויה בקידום הצעת החוק". ביחס לסוגיית החקיקה בכללותה, סוכם כי בתקופת החירום תינתן קדימות לחוקים הקשורים למשבר הקורונה, אולם "אין בכך כדי לעצור או למנוע חקיקה שאינה נוגעת למשבר".

שופטי בג"ץ הביעו הסתייגות חריפה מהסעיף, לפיו מינויי הבכירים יוקפאו למשך חצי שנה. בתגובה, צמצמו הליכוד ובכחול לבן את תקופת ההקפאה ל- 100 ימים, והדגישו כי "בהסכמה ניתן להביא את המינוי לממשלה קודם לכן".

כזכור, הדיון החריג בבג"ץ נערך בהרכב מורחב של 11 שופטים, בראשותה של נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות. יום הדיונים הראשון, שהתקיים שלשום, הוקדש לדיון בעתירות שהוגשו נגד המשך כהונתו של נתניהו. אתמול דנו השופטים בעתירות נגד ההסכם הקואליציוני.

במערכת הפוליטית ממתינים בדריכות לפסק הדין של בג"ץ, שצריך להינתן עד ליום חמישי בחצות, שכן זהו המועד האחרון בו יכולים רוב של חברי כנסת לבקש מהנשיא להטיל את המנדט להרכבת ממשלה על מועמד מוסכם מטעמם. במידה ולא תוגש בקשה כזו עד אז – הכנסת תפוזר באופן אוטומטי, ואזרחי ישראל ילכו שוב לקלפיות.

נתניהו התייחס אמש לדיון בבג"ץ. "בדמוקרטיה נבחרים ברוב קולות", אמר במסיבת עיתונאים שכינס, בה הודיע על הקלות נוספות במסגרת אסטרטגיית היציאה ממשבר הקורונה. "יש רוב עצום בעם, שרוצה שאוביל את הממשלה שאנחנו כרגע עמלים להקים, ויש רוב עצום בכנסת שרוצים בכך – וכך צריך להיות. לא מן הראוי שגורם כל שהוא – לא פקידות ולא בית המשפט – יתערב בדבר הבסיסי הזה של הדמוקרטיה".

"ההסכם בינינו לבין כחול לבן נבנה בקפידה, בזהירות רבה ובאחריות גדולה מאוד". הוסיף ראש הממשלה. הוא הזהיר, כי "משיכת חלקים ממנו עלולה לערער אותו. אם תהיה התערבות – זה מגביר את הסיכוי שניגרר לבחירות רביעיות, דבר שלדעתי יהיה אסון למדינת ישראל. אני מקווה שבג"ץ לא יעשה זאת".

תגיות:הליכודבג"ץכחול לבןבחירות 2020

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה