חדשות בארץ

העיתונאית איילה חסון: "הפרקליטות מנסה להפחיד אותי"

חסון, שחשפה ציטוטים מהקלטות שיחה, שנערכה לפני כעשור בין הרמטכ"ל דאז גבי אשכנזי לפצ"ר דאז אביחי מנדלבליט, בקשר לפרשת הרפז, טענה כי הפרקליטות מנסה לאיים עליה. היא מתחה ביקורת על התקשורת, שנמנעה מלהעניק כיסוי המשך לידיעה שלה

היועמ"ש מנדלבליט ופרקליט המדינה לשעבר, שי ניצן (צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90)היועמ"ש מנדלבליט ופרקליט המדינה לשעבר, שי ניצן (צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90)
אא

העיתונאית איילה חסון תקפה הבוקר (ראשון) בחריפות גורמים בפרקליטות, שלדבריה מנסים לאיים עליה ולהפחידה. זאת לאחר שפרסמה בסוף השבוע ציטוטים מהקלטת שיחה, שנערכה לפני כעשור בין הרמטכ"ל דאז, גבי אשכנזי, לבין היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, שכיהן אז כפרקליט הצבאי הראשי. מתוכן דבריה של חסון בחדשות 13, עלה כי מנדלבליט הבטיח לכאורה לאשכנזי לפעול לסגירת התיק נגדו בפרשת הרפז.

בריאיון לבני טייטלבוים בכאן מורשת, אמרה חסון: "כל השנים הייתה תחושת חמיצות מאוד קשה, איך יכול להיות שתיק עם כל כך הרבה ראיות נזרק בצורה מוזרה, ומי בחשו מאחורי הקלעים ומי דאגו לסגור. מתברר שיש שיחת טלפון בין מנדלבליט ואשכנזי. השיחה הזו, שהוגדרה כהאזנת סתר ונקברה בתוך כספת, פשוט נעלמה. הפרקליטה עצמה שעסקה בפרשה התווכחה על זה, שלא יכול להיות שמעלימים את 'ראיית הזהב' מהתיק".

"זה מוזר", המשיכה חסון, "כי פרקליט מדינה או יועץ משפטי לממשלה יכול 'להכשיר' כל שיחה – אם הוא רוצה. פה מישהו בחר לא להכשיר את השיחה הזאת". היא ציינה, כי פרקליט המדינה בתקופה בה התפוצצה הפרשה היה שי ניצן, ובתפקיד היועץ המשפטי לממשלה כיהן יהודה ויינשטיין.

"זה דבר לא ראוי", הוסיפה חסון. "בכל פרשה מכשירים בקלות את השיחות האלה, אם אתה רוצה. מה שעושה לי צרבת הכי גדולה, זה שאפשר להשתמש בחוק כרצונך, בצורה מניפוליטיבית. אם אתה רוצה – אתה קובר, ומי יודע מתי נצטרך את הפצצה המתקתקת הזו".

בתשובה לשאלה האם הופעלו עליה לחצים שלא לפרסם את הסיפור, אמרה חסון: "אלו אנשים מאוד חזקים. אני שנים ממודרת מבחינה עיתונאית ואינפורמטיבית מהגורמים האלה בייעוץ המשפטי לממשלה ובפרקליטות. אני לא במעגל מקבלי ההדלפות שלהם. אני לא אוכלת מכפות הידיים שלהם ואז יושבת כל היום באולפן ומוחאת להם כפיים. כן, אני מעזה לבקר אותם. הלחצים לא תמיד ישירים אליי, הם שולחים את הבולדוגים שלהם לכתוב ולפרסם שקרים, ולנסות להפחיד אותי. גם התגובה אתמול של הפרקליטות – היה בה סוג של איום". חסון הוסיפה ומתחה בדבריה ביקורת על התקשורת, שבחרה ברובה הגדול שלא לתת כיסוי המשך לחשיפה שלה. היא אף האשימה עמיתים שלה למקצוע, שתקפו אותה על הפרסום, כי הם נוקטים ב"סוג של ביריונות".

בפרקליטות הגיבו אמש על הפרסומים בסוף השבוע בנוגע לשיחתם של מנדלבליט ואשכנזי, וטענו כי "הם מעוותים, ואינם משקפים את התוכן ואת הדברים כהווייתם". בהודעת הפרקליטות הודגש, כי פרסומים אלו התבססו על הקלטה האסורה בשימוש, וכי "פרסום תכנים כאלה ואחרים מתוך האזנת סתר הוא עבירה פלילית".

"השיחה בין אשכנזי למנדלבליט, שאליה התייחסו הפרסומים בערוץ 13, הייתה אחת ממספר שיחות שעליהן נחקר מנדלבליט בשעתו", נאמר בהודעת הפרקליטות. "במהלך חקירתו של מנדלבליט, בזמן השמעת השיחה, התברר לראשונה כי ההקלטה נעשתה על אף שאשכנזי הורה למזכירתו להפסיק את ההקלטה האוטומטית, הוראה שהפכה את השיחה להאזנת סתר, ומשכך הורתה הפרקליטה המלווה שלא לעשות שימוש בהקלטה זו מאותו רגע ואילך, ולשים את ההקלטה והתמליל במעטפה סגורה, בהתאם לחוק האזנת סתר".

"בניגוד לפרסומים שונים, כל הנוגעים בדבר סברו בשעתו כי אין אפשרות משפטית לפנות לבית המשפט על מנת לעשות שימוש בשיחה במסגרת החקירה, מאחר שזו אפשרות שקיימת רק לגבי עבירות מסוג פשע חמור. החקירה לא עסקה בעבירות מסוג זה". בהודעת המשך אמרו בפרקליטות כי "על מנת להעמיד דברים על דיוקם, אנו מבהירים כי האפשרות לעשות שימוש בחומרים מתוך האזנת סתר, קיימת ככל שמדובר בחקירת עבירות מסוג פשע, ולא רק פשע חמור. העבירות בהן נחשד מנדלבליט לא היו עבירות מסוג פשע".

על רקע החשיפה של חסון, נפגש הבוקר שר המשפטים אמיר אוחנה עם מבקר המדינה מתניהו אנגלמן, וביקש ממנו לפתוח בבדיקה של התנהלות הפרקליטות. ממשרד המבקר נמסר, כי הוא יבחן את הטענות וימסור בימים הקרובים את החלטתו.

אוחנה, שצפוי לסיים השבוע את תפקידו, תקף אמש את הפרקליטות ואת היועץ המשפטי לממשלה, והאשים כי הם נגועים בניגודי עניינים. "הגעתי לתפקיד עם הרבה ידע על מערכת המשפט, כמי שעסק בתחום וספג לא מעט שעות בית משפט ופרקליטות", כתב בפייסבוק. "הגעתי מודאג – אני עוזב הרבה, הרבה, ועוד כמה פעמים הרבה יותר מודאג".

"רבים שקדמו לי זיהו במערכת המשפט חולי, נקמנות, היעדר שקיפות, ריקבון ועוד שלל תארים", המשיך אוחנה. "אבל מה שחושפים כמה עיתונאים אמיצים בעת האחרונה (להבדיל ממדבררי המערכת, ועל כך אולי ארחיב בהזדמנות אחרת, שאיבדו מזמן את הזכות להיקרא 'עיתונאים') – ראו למשל מה שחושפת בימים האחרונים העיתונאית איילה חסון – אמור להיות רעידת אדמה של ממש. אם הדברים לא היו משרתים את אג'נדת 'רק לא ביבי', אין לי ספק שכך גם היה".

"זה היה צריך להיות בראש ובראשונה אינטרס של מי שמערכות אכיפת החוק והמשפט יקרות לליבו – ובראשם היועץ המשפטי לממשלה – לבצע בהן בדיקה מקיפה, כוללת ושקופה לעיני הציבור. לחזק את אמון הציבור במערכות. לצערי זה לא קורה", הצהיר אוחנה. "המערכות נגועות עמוק מדי בניגודי עניינים, בקשרים אישיים, קליקות ושיקולים זרים המונעים זאת. החשדות הולכים ומתרבים, אבל היום גם אין פרקליט מדינה שיבדוק אותן". בסיום דבריו איים, כי אם מבקר המדינה לא ייענה לבקשתו ויימנע מלבצע את הבדיקה, הוא ישקול להקים ועדת בדיקה ממשלתית "לבדיקה כוללת של כל הטענות החמורות המתרבות ונערמות".

תגיות:אביחי מנדלבליטגבי אשכנזיפרקליטות המדינהפרשת הרפזאיילה חסון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה