מקבצי שו"ת - שאל את הרב
איך מדווחים שעות עבודה מהבית? האם מותר לדחות חתונה? והאם מותר לראות סרטים מצוירים?
מקבץ שו"ת 143 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות
- מקבץ שו"ת
- פורסם י"ז אייר התש"פ |עודכן
(צילום: shutterstock)
1. בעקבות המצב, אנשים רבים נאלצים לעבוד מהבית. רציתי לדעת איך אני אמורה לדווח על השעות? אם אני לוקחת הפסקה של מספר דקות, למשל לשתות או לאכול, לדבר כמה דקות עם הילדים וכו' - האם זה נכלל בשעות העבודה המדווחות?
בדרך כלל המעסיקים מבינים את זה, וזה כמו ההפסקות הקטנות שאת לוקחת בעבודה לשיחה עם עובדת נוספת וכדו'. מומלץ לשוח על כך עם המעסיקים, וכך תזכי להיות נקיה לגמרי מכל חשש.
* * *
2. האם מותר לראות סרטים מצוירים?
מצד הדין, אם אין בסרטים המצוירים מראות אסורות ודיבורים אסורים, אין איסור.
3. שאלתי נוגעת לאימונים באמנויות לחימה סיניות פנימיות. האם מבחינה הלכתית מותר ללמוד אמנויות אלה?
אני מתייחס בשאלתי לצ'י קונג, טאי צ'י, שינג אי, בה גואה.
אני מתעניין הן בפן הבריאותי של אמנויות אלה, והן בהקניית יכולת הגנה עצמית / אמנות לחימה.
שאלתי נוגעת למספר חששות עקב מקורן של אמנויות אלה במזרח הרחוק:
לטאי צ'י וצ'י קונג אופי מדיטטיבי ותנועות איטיות. בשאר אמנויות הלחימה שציינתי יש למשל עמידות מדיטטביות. האם אין בעיה בכך? האם מותר לבצע מדיטציות אלה? כמו כן אין לדעת אם לאמנויות אלה לא נשתרבבו אספקטים של תנועות הקשורות לעבודה זרה (אופי התנועה, חזרות על תנועות במספרים שאולי קשורים לע"ז). האמנויות עתיקות ולא בטוח שמדריך כיום יכול לדעת ולהבין את מקור התנועה וממה הגיעה והאם היא קשורה לע"ז.
כמו כן, במהלך הלימוד, אף שזאת אינה המטרה של רוב הלומדים, על מנת להסביר עקרונות בשיטות אלה יש צורך להסביר אותם במונחים הנובעים מן הפילוסופיה הסינית (טאואיזם) ומעולם הרפואה הסינית כגון ין ויאנג, צ'י, מרידיאנים, חמשת האלמנטים וכיו"ב. לעיתים יש התבוננות בתחושות פנימיות בגוף, שילוב רכיבים תודעתיים.
דוגמאות לחששות:
לגבי שינג אי – לימוד "תנועות" שכביכול מחקות חיות, מעברים המבוססים על הקוסמולוגיה הסינית.
לגבי בה גואה – באמנות זאת קיימת הליכה במעגל שכנראה שמקורה בטכס דאואיסטי דתי.
בנוסף רציתי לשאול לגבי שיאצו, אם אין בעיה בלימוד אמנות זאת – שוב כאשר לא מתייחסים לאספקטים רוחניים שבה, רק ללימוד של התנועות המרפאות והתורה הרפואית שעקרונותיה מן הרפואה הסינית.
כאמור, מצד אחד יש באמנויות אלה פן של בריאות, עקרונות תנועה מיוחדים והקניית הגנה עצמית אך החששות הינן מהאופי שבו הן התפתחו במזרח הרחוק שהוא רצוף ע"ז.
לימוד לחימה הוא דבר שאין בו בעיה, אך מילות מדיטציה חשודות כעבודה זרה, שבה אין להשתמש ואין להתעסק.
לשאלות הפרטניות אנסה לענות לפי מה שאתה כותב, כי אינני מכיר את הדברים מעצמי.
מותר להתעסק בהרגשות הגוף, וגם תנועות איטיות. כמו כן ין ויאנג, צ'י, מרידיאנים, חמשת האלמנטים - אין בעיה.
שינג אי, לפי מה שאתה כותב אין כל בעיה.
גואה, כנראה שאכן אין לעשות זאת אם לזה שום תכלית לאומנות הלחימה עצמה.
שיאצו, אכן אין כל בעיה.
* * *
4. האם יש בעיה לאכול מאכל פרווה (ירקות או ביצים לדוגמא) שנפרסו בסכין חלבית או בשרית בתוך כריך שנמרח בממרח עשוי מדג?
אם הסכין הייתה נקייה ודאי מותר, שהרי מותר אפילו לבשל דגים בסיר בשרי וכן להיפך (כף החיים יורה דעה סימן קטז סק"כ, ושו"ת יביע אומר חלק ד' חלק יורה דעה סימן ד' אות א').
ולפי מנהג רוב ככל האשכנזים בלאו הכי מותר לאכול דגים עם חלב -
ראה https://www.hidabroot.org/question/256903
* * *
5. האם יש מצווה ללמוד מדע? והאם יש חיוב ללמוד מדע? ומה הפירוש מה שהרמב"ם אומר שכדי ללמוד מדע אלוהות צריך לדעת מדע הטבע?
אמרו חז"ל, "חוכמה בגויים תאמין, תורה בגויים אל תאמין".
חוכמות העולם הן דבר יפה וחשוב, אך לא מצווה.
אין מצווה ללמוד מדע. המצווה היא ללמוד תורה, שבה עיקר ותכלית כל החוכמות כולן, לשמה ירדנו לעולם הזה.
עם זאת, בפסיקת ההלכה לומדים נושאים רבים של מתמטיקה, גאומטריה, מדע וטכנולוגיה, הנוגעים להלכה, מתייעצים ברופאים וכדו'. ספר הברית עוסק רבות במדע לצורך זה. לפיכך תלמיד חכם גדול לומד גם מתמטיקה ומדע. המדע הוא כלי נפלא לשימושה של תורה, אך אין לעשותו עיקר ותכלית.
הרמב"ם מתייחס בדבריו ללימודי המתמטיקה והגאומטריה. מדע המטאפיסיקה (אלוהות) מורכב מכדי לבארו כאן, ואפשר שזו תורת הסוד והקבלה.
* * *
6. האם מותר לעשות ספורט בשנת האבל על אבי עם מוזיקה? זה חשוב לי בריאותית.
את יכולה לעשות ספורט עם מוזיקה ווקאלית. ואם את לא יכולה לעשות ספורט בלי מוזיקה עם כלי נגינה - תוכלי להקל גם בזה.
* * *
7. האם ישנן הנחיות מיוחדות לגבי טבילה במקוואות? מחלת הקורונה מתפשטת וההדבקות גדלה מיום ליום. אני חוששת מאוד. אודה לתשובתכם במהרה.
נכון להיום נשים ממשיכות לטבול כרגיל תוך שמירה קפדנית על כללי ההיגיינה. אמנם מי שאמורה להיות בבידוד עליה לדחות את הטבילה עד שתותר יציאתה.
* * *
8. היינו אמורים להתחתן בעוד שבועיים. בשל המצב לא נוכל לקיים אירוע כפי שרצינו. גם חופה נעדיף לא לקיים בשלב הזה (הורינו מבוגרים ובקבוצת הסיכון).
אם נקיים רק חופה - מבחינתי, הכלה, זו תהיה בעיקר תחושת התפשרות וצער גדול.
אין כאן חשש שאני אבחר מישהו אחר על פני בן זוגי אם נדחה את החתונה, ובמחינתי הצער גדול יותר אם מתקיים אירוע מצומצם (בהנחה שלא כולם יהיו בבידוד) מאשר להמתין ולקיים אירוע שמח בו כל מי שאוהב אותנו יוכל להיות איתנו.
האם האיסור על דחיית חתונה הוא הלכתי או מנהג? האם במקרים כאלה ניתן לדחות חתונה לאחר ל"ג בעומר?
אין לדחות את החתונה מכמה וכמה טעמים, ואחד מהם - שזה סימן לא טוב. ולכן יש להינשא בזמן במניין בלבד. בעז"ה כאשר ירחיב ה' את גבולינו ונשוב לחיי השיגרה, תעשו מסיבה גדולה עם כל המוזמנים בעז"ה.
* * *
9. האם אפשר להפריש חלה מהעיסה ואחר כך לעשות מחצי ממנו לחם, ואת החצי השני להקפיא?
אם בבצק שבדעתך לאפות עכשיו אין שיעור המחייב בהפרשת חלה, יש מחלוקת אם יש חיוב להפריש או לא (יעויין פתחי תשובה יורה דעה סימן שכו סק"ב).
ולכן למעשה יש להפריש בלא ברכה (שמירת שבת כהלכתה חלק ב' פרק מ"ב סעיף י"א והערה מה בשם הגרש"ז אויערבאך זצ"ל).
(צילום: shutterstock)
10. אני אישה נשואה ויש לי אינסטגרם עסקי של שמלות למכירה ולהשכרה. עוקבים אחרי גם גברים... האם אני צריכה לחסום אותם ולהוריד את העוקב שלהם?
די בכך שאת כותבת שזה אתר לנשים, ולא צריכה לחסום.
החליפו עכשיו את אפליקציית טיקטוק בהידברות Shorts וצפו בתוכן איכותי ומחזק.
לחצו כאן להורדה >>