חדשות בארץ

רגע לפני פרישתה: בג"ץ ביטל את הבונוס על הופעה בהתנחלויות שקבעה רגב

בפסק הדין נקבע כי נקבע כי סעיף הבונוס למופיעים בהתנחלויות יבוטל לאלתר, אך דחה את התביעה לפסול סעיף נוסף שהכניסה רגב למבחני התמיכה, המחייב הטלת קנס על מוסד תרבות שיימנע מלהופיע בהתנחלויות, זאת משום שסנקציה זו לא הופעלה עד כה. בנוסף פסק בג"ץ לטובת העותרת 25 אלף שקל הוצאות משפט

הופעה בגוש עציון (צילום: פלאש 90)הופעה בגוש עציון (צילום: פלאש 90)
אא

בג"ץ קיבל היום (רביעי) את העתירה נגד שרת התרבות היוצאת, מירי רגב, וביטל את התמריץ שהעניק המשרד בראשותה לאמנים המופיעים בשטחי יהודה ושומרון, זאת, לאחר שקבע כי אין בסיס לטענתה כאילו מתן בונוס למוסדות תרבות שמופיעים בהתנחלויות בא לשרת "פריפריה חברתית". את העתירה הגישה ב-2016 האגודה לזכויות האזרח, שטענה כי "תיקוני מירי רגב", הקובעים קנס על יוצרים, אמנים ושחקנים הנמנעים מלהופיע בשטחים, לצד תוספת תמיכה למופיעים בהתנחלויות, אינם חוקתיים ופוגע בחופש הביטוי.

בפסק הדין, שניתן על ידי המשנה לנשיאת בית המשפט העליון חנן מלצר, שאליו הצטרפה הנשיאה אסתר חיות, נקבע כי נקבע כי סעיף הבונוס למופיעים בהתנחלויות יבוטל לאלתר, אך דחה את התביעה לפסול סעיף נוסף שהכניסה רגב למבחני התמיכה, המחייב הטלת קנס על מוסד תרבות שיימנע מלהופיע בהתנחלויות, זאת משום שסנקציה זו לא הופעלה עד כה. בנוסף פסק בג"ץ לטובת העותרת 25 אלף שקל הוצאות משפט.

רגב, במרץ (צילום: גילי יערי, פלאש 90)רגב, במרץ (צילום: גילי יערי, פלאש 90)

ההחלטה התקבלה ברוב דעות, נגד דעת המיעוט של השופט דוד מינץ. "הימנעות של מוסד תרבות מלהופיע באזור הנתון למחלוקת רחבה בציבור היא פעילות אשר נושאת עמה ביטוי, וביטוי כזה – ראוי להגנה", כתב המשנה לנשיאה מלצר. הוא הבהיר כי "הזכות לחופש הביטוי מטילה על הרשות את החובה לא להפלות בין אנשים, או מוסדות על רקע של ביטוי עמדותיהם ודורשת ממנה לשמור על ניטרליות".

בפסק הדין נכתב כי התמריץ הניתן למוסדות על הופעה בהתנחלויות, מעבר לפגיעה בשוויון, יש בו גם פגיעה שאינה מוצדקת בזכות לחופש הביטוי של מוסדות התרבות, אשר תקציבם ייגרע ביחס למוסדות אחרים, בשל דרך התנהלותם הפסיבית. עוד הוסבר כי הסעיף הזה לא מתחשב בדרישה ששרי הממשלה "לא ינסו לבצר באמצעות 'חופש המימון', במישרין או בעקיפין, את תפיסות הגורמים הפוליטיים המרכיבים את הממשלה ולהבטיח את המשך שלטונם".

עם זאת, מוסדות תרבות שזכו בעבר בתמיכה התקציבית, לא יידרשו להשיב את הכספים. "הטעם להשקפתי זו נעוץ בכך שביטול רטרואקטיבי של סעיף הבונוס, אשר יגרור השבה של הסכומים שניתנו מכוחו, עלול לפגוע במוסדות התרבות שקיבלו בעבר כספים מכוח סעיף הבונוס וסביר להניח שהסתמכו על כספים אלו כחלק מתחשיביהם הכלכליים", הוסיף השופט מלצר.

עו"ד דן יקיר, מהאגודה לזכויות האזרח, בירך על ההחלטה: "בחמש השנים האחרונות עמדה האגודה לזכויות האזרח על המשמר ובלמה שוב ושוב את ניסיונות שרת התרבות להטיל צנזורה על מוסדות תרבות שלא התיישרו בהתאם לאידיאולוגיה של השלטון ולפגוע במימון שלהם. פסק הדין העקרוני והחשוב של בג"ץ קובע שאין בסיס לטענה של השרה רגב, כאילו מתן בונוס למוסדות תרבות שמופיעים בהתנחלויות בא לשרת 'פריפריה חברתית'. זהו אקורד סיום ראוי וחשוב לכהונתה של שרת התרבות היוצאת. אנחנו מקווים ששר התרבות הנכנס ידאג לא רק לשיקום הכלכלי של מוסדות התרבות, אלא גם לשיקום החירות האמנותית שלהם".

השרה רגב מסרה בתגובה: "בג"צ הכריע: אין חרמות! תושבי יהודה ושומרון אינם אזרחים סוג ב'. בג"צ הוכיח הבוקר שהמדיניות שלי למניעת הדרת תושבי יהודה ושומרון, ותעדוף הפריפריה נכונה ומוצדקת, ומדיניות הפחתת התמיכה למוסדות התרבות שידירו רגליהם משטחי יהודה ושומרון ומהפריפריה לא נפסלה.

"החלטת בג"צ הבוקר היא פינאלה מוצלח למדיניות שהובלתי במשרד התרבות והספורט לצדק תרבותי, על אפם וחמתם של אלו שנמנעו מ'לכתת רגליהם' ליהודה, שומרון והפריפריה הגאוגרפית לאורכה ורוחבה של מדינת ישראל. ההחלטה לפסול את התמריץ למוסדות המגיעים ליהודה ושומרון מאכזבת לאור העובדה שבמשך שנים תושבי יהודה ושומרון הודרו ונמנעו מהם תקציבים".

מארגון בצלמו נמסר כי "שוב בג"ץ פוסק נגד רוב אזרחי ישראל. בג"ץ יודע שישנו חרם על יו"ש מצד מקומות שונים. אך בג"ץ מעולם לא דואג לתושבי יו"ש, חיילים או תושבי דרום תל אביב. הוא עסוק בלדאוג למחבלים, בני משפחותיהם ולמסתננים. חייבים להעביר את פסקת ההתגברות במטרה לדאוג לאזרחי ישראל".

תגיות:מירי רגבבג"ץהתנחלויותמשרד התרבות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה