לאישה

שעון הזמן שהולך ואוזל: החודשיים האחרונים של מטופלות הפוריות

רופאי שיניים, קוסמטיקאיות ומכוני לייזר כבר התחילו לעבוד, אך מרפאות הפוריות נותרו עדיין שוממות. מה מנע את פתיחת הטיפולים האלו מחדש, ומי לא תוכל להחזיר את הזמן שאבד לאחור?

(צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
אא

אחרי שנפתחו מחדש משרדים, בתי ספר, ואפילו מרכזי הקניות. ישנו מקום אחד בו עדיין היו המסדרונות כמעט ריקים: מרפאות הפוריות. לנשים המחכות לפרי בטן נאמר שיהיה עליהן להמתין עוד כשלושה חודשים עד שיוחזרו טיפולי הפוריות במלואם, וההמתנה לילד, שכואבת גם ככה, קיבלה עם ההודעה הזו ממד חדש וכואב עוד יותר. רק לפני ימים ספורים התקבלה הבשורה שסוף סוף ייפתחו המרפאות לפעילות מחדש, אך זאת רק לאחר מאבק עיקש של נשים המצפות לילד משלהן, היודעות מאבקים מהם.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

"למה מנעו מאיתנו את הסיכוי להריון?"

דגנית יפתח, בת 44 ושישה חודשים, הבינה שעבורה, ההחלטה להשאיר את מרפאות הפוריות סגורות עלולה להיות גורלית. "בגיל 45 המדינה מפסיקה לממן את הטיפולים, ומשמעות של דחיה כזו עבורי הייתה שאולי לא יהיו לי ילדים בכלל", היא אומרת. "העובדה שרופאי שיניים, קוסמטיקאיות ואפילו טיפולי לייזר חזרו לפעולה, בזמן שעלינו נאסר לחזור לטיפולים, לא נשמעה הגיונית, ולכן החלטנו לצאת למאבק בנושא. להפתעתנו, כמה ימים בלבד אחרי שהוגשה על כך תביעה נגד המדינה, כבר התקבלה הנחיה להחזיר את הטיפולים לנשים מעל גיל 39".

אך בזאת לא תם המאבק. "גם נשים שעברו את תנאי הגיל, עדיין היו חייבות להיות ללא מחלות, ללא משקל עודף, והיה עליהן לעבור שתי בדיקות קורונה שליליות. מצב זה אפשר רק ל-20% מהנשים הזקוקות לכך להגיע למרפאות הפוריות, בעוד שכל שאר 15,000 הנשים האחרות המשיכו לחכות".

ההחלטה לדחות את פתיחת הטיפולים, נומקה על ידי משרד הבריאות בכך שאין מספיק מידע על השלכותיה של הקורונה במצב הריון. קיים חשש מפני פגיעה של הנגיף באופן קשה יותר בנשים הרות, וכן מפני פגיעה בעוברים, בעיקר בשליש הראשון להריון. אולם גם כאן, קשה היה לדגנית לקבל את הדברים. "לא ראינו המלצה לכלל הציבור בנוגע למניעת הריון, ולכן לא היה זה הוגן לומר זאת רק לנו", היא אומרת. "בנוסף, נשים המגיעות לטיפולי פוריות חותמות על מכתב הסכמה לכך שהעובר עלול להידבק בווירוסים שונים, כולל CMV - הידוע כמסוכן לעוברים, וכמובן מעכשיו - קורונה. אז אם אישה הייתה מוכנה לקחת על עצמה את הסיכון הזה, שהיה קיים גם ככה עוד קודם, למה בתקופת הקורונה זה הפך לבעייתי?"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

המרדף אחרי החודשים האחרונים

סגירת המרפאות השפיעה בעיקר על נשים שעבורן כל חודש שעובר הוא משמעותי. כך למשל עדי, בת 37, ממתינה כבר ארבע שנים לילד, ובמהלכן עברה שלוש הפלות. במצבה הרגיש, יכול להיות שעוד כמה חודשים יאבד גופה כליל את היכולת להרות, וגם אם זה עדיין יתאפשר, סיכוי גבוה שהיא כבר לא תעמוד בקריטריונים הנדרשים על ידי קופת החולים למימון הטיפול. גם ליאת, רק בת 31, הספיקה לעבור כבר 14 סבבי טיפולים, אך מכיוון שסיכוייה להרות הם לכתחילה נמוכים למדי, עם כל חודש שעובר, הם נעשים קלושים אף יותר. 

אז למה הוחלט שרופאי שיניים כן ומרפאות פוריות לא?

"משרד הבריאות טען שזה מיועד לצורך התארגנות בנושא, אך לנו נראה שהיה מי שמעוניין להרוויח מזה", אומרת דגנית. "טיפולי שיניים מכניסים כסף, לעומת טיפולי פוריות המהווים הוצאה. האגודה הישראלית לחקר הפוריות, המאגדת רופאי נשים רבים, המליצה למועצה הלאומית לבריאות האישה לפתוח את הטיפולים, וכמה רופאי נשים בכירים הצטרפו מצידנו למאבק על כך, אך כנראה שהיה מי שעדיין רצה בכך שהטיפולים יידחו. אנחנו מצידנו לא ביקשנו שיחזירו מיד את כל הטיפולים, היה ברור לנו שיהיה איזשהו פתרון ביניים, אבל דחיה כזו עבור כל כך הרבה נשים, לא התקבלה על הדעת בכלל". 

מה הוביל אותך להמשיך ולהילחם על כך, אחרי שעבורך כבר ניתן אישור לטיפול?

"הרצון החזק להיות אמא, זה שהמשיכו ללכת איתו עדיין כל כך הרבה נשים, וזה שאני הולכת איתו גם לטיפולים המייגעים", היא משיבה בכאב, "הצער על השנים וההפלות שעברתי, והידיעה שאימהות היא חלק בלתי נפרד ממני, חלק בלתי נפרד מהמהות. הייתה כאן פגיעה ב-20,000 נשים, ששעון החול שלהן הולך ואוזל, ועכשיו – משהוחלט לפתוח את הטיפולים, אני שמחה על כך שהדרך להורות הנכספת נפתחה גם עבורנו".

ערב פתיחת הטיפולים לכלל המטופלות, נמסר בתגובה לכתבה, ממשרד הבריאות: "נשים בהריון שייכות לאוכלוסייה הנמצאת בסיכון מוגבר בעת מגפה נגיפית, בפרט במגפה של נגיף כמו הקורונה כשהבלתי נודע רב מן מהגלוי. יתר על כן, מהמעט שידוע, הפגיעה מתרחשת במערכות שלכתחילה הינן פגיעות בהריון, כמו מערכת הנשימה, מערכת הקרישה, מערכת החיסון ועוד. הדבקה בנגיפים בהריון עלולה להיות סיבה לפגיעות במערכות העובר, בעיקר בשליש הראשון, אבל לא רק. לכן, תקופה של מגפה נגיפית אינה התקופה המומלצת כבחירה לכניסה יזומה להריון. לאחר מספר שבועות של חוסר התקדמות של המגיפה, הצטברות מידע רפואי מסוים (אם כי לא מלא), למרות שהמגפה עדיין כאן ולא ברור מתי ניפטר ממנה לחלוטין, ולאחר דיונים משותפים למועצה הלאומית לרפואת נשים, האיגוד הישראלי למיילדות וגינקולוגיה והאגודה הישראלית לפריון, הוחלט לאשר בהדרגה את החזרה לטיפולי הפריון. יש לציין שרוב הגופים בעולם כולל השניים המובילים באירופה ובארצות הברית עדיין לא חזרו לטיפולי פריון. ישראל תהיה אחת מהמדינות הראשונות שיחזרו לטיפולים אלו. בעקבות המלצות הוועדה, החזרה לטיפולים נעשית בצורה מדודה ובטוחה, בקבוצות שהזמן הינו קריטי עבורן, כאשר המגמה היא להחזיר באופן שקול ומהיר את הפעילות לשגרה, תוך מעקב אחר סיבוכים והתפתחויות בנושא בזמן קצר. מטרת המהלך היא שמירה מרבית של בטיחות המטופלים והקטנת הסיכונים לנזק כולל לעוברים, שכן המטרה היא יילוד ואם בריאים".

תגיות:הריוןפוריות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה