חדשות בארץ

ברקע הלחץ האמריקני: החברה הסינית כשלה במכרז להקמת מתקן ההתפלה בשורק

החברה הישראלית IDE גברה על החברה הסינית האצ'יסון במכרז להקמת מתקן ההתפלה החדש בשורק, שיגדיל את כושר ההתפלה של ישראל בכ- 35%. הממשל האמריקני הביע דאגה עמוקה ממעורבותה של האצ'יסון בפרויקט

מתקן ההתפלה בשורק, 2018 (צילום: Isaac Harari/Flash90)מתקן ההתפלה בשורק, 2018 (צילום: Isaac Harari/Flash90)
אא

ועדת המכרזים הבין-משרדית להתפלת מי ים הודיעה היום (שלישי), כי החברה הישראלית IDE ובנק לאומי זכו במכרז להקמת מתקן ההתפלה החדש בשורק. IDE גברה על החברה הסינית האצ'יסון, ובכך נמנע משבר עם ארצות הברית, שהביעה בפני ישראל את חששותיה מפני מעורבותה של החברה הסינית בפרויקט.

בהודעה משותפת למשרדי האוצר, האנרגיה והמים נמסר כי הצעתה של חברת IDE עמדה על מחיר חסר תקדים של כ- 1.45 שקלים לקוב מים – מחיר הנמוך בכ- 65 אגורות לעומת המחיר הנמוך ביותר לקוב מים המשולם כיום. הוזלה זו תחסוך למשק המים כ- 3.3 מיליארד שקלים לאורך תקופת פעילות המתקן.

מתקן שורק 2, שתפוקתו תגיע ל- 200 מיליון קוב מים לשנה, צפוי להיות הגדול מסוגו בעולם. הוא יגדיל את כושר ההתפלה של מדינת ישראל בכ- 35%. המתקן צפוי להתחיל לפעול במהלך שנת 2023.

מימון הפרויקט יתבצע על ידי קונסורציום של גופים, הכולל את בנק לאומי והבנק הגרמני KFW, כמו גם את בנק ההשקעות האירופי (EIB) אשר יעמיד לטובת הפרויקט הלוואה בהיקף של 150 מיליון יורו. הלוואה זו תחסוך למשק המים כ- 100 מיליון שקלים.

שר האוצר ישראל כץ אמר: "אני מברך את ועדת המכרזים והחשב הכללי על העבודה המקצועית והמהירה שנעשתה. מתקן ההתפלה שיוקם יהיה הגדול מסוגו בעולם, יגדיל באופן משמעותי את היצע המים של המדינה ויחסוך סכומי עתק למשק המים. אמשיך לפעול לפיתוחן של תשתיות לאומיות בעלות חשיבות אסטרטגית למדינת ישראל".

שר האנרגיה, יובל שטייניץ, הוסיף: "אני גאה להעביר את משק המים לשר זאב אלקין כשהוא במצב מעולה. לפני כשנתיים, העברתי בממשלה תוכנית מהפכנית להתמודדות עם תקופות בצורת עתידית, במסגרתה גם החלטתי על הכפלת יעד ההתפלה לשנת 2030. מתקן ההתפלה שיוצא היום לדרך, שיהיה הגדול מסוגו בעולם, הוא תוצאה של יישום תוכנית זו, ויחד עם מתקן ההתפלה בגליל המערבי שכבר יצא גם הוא לדרך, גידול משמעותי בהיקף הפיתוח וצעדים נוספים, מצב משק המים הישראלי ומוכנותו לעתיד הינו מצוין".

שר משאבי המים וההשכלה גבוהה, זאב אלקין, הגדיר את סיום המכרז ויציאתו לדרך של מתקן ההתפלה החדש בשורק כ"אירוע היסטורי במשק היום הישראלי". לדבריו, "הקמתו תיתן למדינת ישראל ביטחון באיתנות משאבי המים שלנו גם ברצף של שנות בצורת, והמכרז החדש מאפשר גם לצמצם את העלויות בצורה ניכרת. מדינת ישראל שוב מוכיחה שהיא מעצמה טכנולוגית מובילה בעולם בתחום משאבי מים, והמתקן החדש בשורק יהיה הגדול מסוגו בעולם".

מנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי, אמר: "הובלנו בשנים האחרונות מספר פרויקטים מהפכניים במשק המים, ביניהם שיקום נחלים, ייזום המוביל ההפוך להזרמת מים אל הכינרת, רפורמה בתעריפי המים לחקלאות, רפורמה בחברת מקורות ועוד. מתקן ההתפלה החדש מצטרף לחמישה מתקנים שכבר פועלים בישראל, שמובילה בעולם בתחום ההתפלה, והוא יחזק את עמידות משק המים הישראלי בפני תקופות בצורת עתידית".

כזכור, מזכיר המדינה של ארצות הברית, מייק פומפאו, הגיע לפני כשבועיים לביקור בזק בישראל, במהלכו התריע בפני ישראל כי עליה לצמצם את המעורבות הסינית בכלכלתה, בפרט במיזמי תשתית אסטרטגיים. "לא טסנו לצד השני של העולם כדי לדבר על סיפוח", אמרו גורמים בכירים במחלקת המדינה. "הסינים אינם שותף אמין". אחד הגורמים הדגיש, כי היחסים האסטרטגיים בין ארצות הברית וישראל עמוקים וחזקים, כך שאין בעיה לדבר גם על "נושאים קשים", כלשונו: "המסר שלנו עבר".

תגיות:ארצות הבריתסיןמכרזהתפלת מים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה