דברי תורה

מרגש: הקורונה שלא הצליחה לכבות את אש האהבה לדף היומי

אל תעשה לעצמך את העוול הזה! אל תתן לדף המתוק שלך שהתחלת אותו עם כזה חשק, אל תתן לו להישאר מורדם ומונשם, תעיר אותו!

אא

אחד מהנזקים הכואבים שהקורונה הותירה אחריה זה סיומי ש"ס דף היומי העוצמתיים, שבשעתו השאירו רושם עז על כולנו, וגרמה לרבבות אלפי ישראל להצטרף ללימוד דף היומי. וכעת, מי זוכר את זה? מי כעת עדיין נשאר תחת הרושם של הסיומים האדירים האלו? גם מי שעוד זוכר שהיה כזה דבר, כבר לא מצליח אפילו לדמיין איך יכולתי לשבת שם עם כ"כ הרבה אנשים, בלי שמירת מרחק של 2 מטר?!

אבל תכל'ס לא! אסור לנו לשכוח! אסור לשכוח שלפני פחות מחצי שנה היה סיום הש"ס ואנחנו יחד עם רבבות אלפי ישראל התחלנו עם כל החשק ללמוד דף היומי, והתחלנו טוב.

אז נכון, נכון שבאמצע הגיעה איזה קורונה שהכניסה אותנו לסחרחורת, ונכון שזה גם יצא בדיוק בערב פסח וכל הפאניקה והבלגן הזה ביחד יצרו בלבול שגרם להפסיק את הרצף, וניתק הקשר עין.

אבל אז מה?!

הרבה אנשים לא ראו מסעדה במשך חודשיים, וכי הם לא חזרו אליה?!

גם שחקני הכדורגל לא ראו מגרש חודשיים, וכי הם לא חזרו אליו?!

גם הטיילנים לא ראו פארק המון זמן, וכי הם לא חזרו לשם?!

אותו דבר אנחנו: כי הם חיינו ואורך ימינו ובהם נהגה יומם ולילה!

לצערנו נאלצנו והוצרכנו לעזוב את בית המדרש, לעזוב את השיעור הקבוע, את הדף הקבוע, אבל ברגע שב"ה חוזרים לשגרה אנחנו גם נחזור בשיא הטבעיות לאותו מקום שממנו יצאנו לפני כחודשיים!

אנו רצים והם רצים. הם רצים לחזור לכל הבילויים שהם אהבו אותם והיה חסר להם בחודשיים האחרונים. גם אנחנו רצים לחזור לאותו דף גמרא ואותו שיעור שהיה כ"כ חסר לנו ב-70 יום האחרונים.

אז מה ונהרס הרצף?! אז מה וניתק קשר עין?! כמו שהמסעדות והבילויים והמועדונים לא מפחדים שנהרס הרצף, כי הם יודעים שהעם רוצה "לעשות חיים", ככה גם אנחנו.

החיים שלנו זה מול דף הגמרא, וגם אחרי שנבצר מאיתנו - הרי כעת אנחנו נוכיח לאבא שבשמים שאנחנו חוזרים למקור חיותינו, חוזרים ובגדול.

אני מאחל לך שבעוד 6 שנים תוכל לציין בסיפוק ולהגיד: גם הקורונה ניסתה לאיים על דף הגמרא שלי, ולא הצליחה!

אני מאחל לך מכל הלב: שב-6 שנים הקרובות יהיו לך בעז"ה עוד הרבה שמחות והרבה התפתחויות חיוביות בחיים, שעל הדרך הם גם יביאו לך עוד כמה וכמה סיבות מוצדקות להפסיק את הרצף של הדף, אבל אתה תסביר למחותן היקר או לתינוק החדש שב"ה נוסף למשפחה - אתה תסביר להם שנכון! יש לי בהחלט טרדות חשובות וזו סיבה טובה לוותר על הדף הקבוע.

אבל אם הסערה של הקורונה ניסתה לנער אותי מדף של ספינה וכמעט הצליחה, וב"ה הצלחתי להיאבק על חיי ולהחזיר לעצמי את השליטה על הדף של ספינה, אחרי שתפסתי בחזרה את המושכות - מכאן ואילך אני כבר לא יורד מזה בקלות! אם הקורונה לא הצליחה לקחת לי את זה אז, וודאי שאני לא אתן לשאר השמחות לקחת לי את זה.

 

אל תשאיר את הדף היומי שלך מורדם ומונשם

כן, הקורונה היתה סיבה מספיק מטלטלת ודומיננטית כדי לעצור את הרצף, והיא כנראה עשתה את זה להרבה מאיתנו, אבל העולם לא נגמר! זה לא מאוחר! אנחנו כעת בדיוק באמצע מסכת שבת ואפשר לקפוץ על הרכבת, ואנחנו עוד לפני הסוגיות העיקריות שנוגעות להלכות שבת המעשיות. בעוד שבוע וחצי אנחנו מתחילים פרק "הבונה!", שמשם מתחילים הלכות שבת המעשיים ממש. נו, תקפוץ ותשתלב.

בעז"ה הקורונה עוד תעבור ברחמיו, וברוב חסדיו ישנם הרבה יהודים שחלקם מוכרים לכולנו שהיו מורדמים ומונשמים בעקבות הקורונה וב"ה יצאו מזה (יהי רצון שכל שאר חולי ישראל יתרפאו במהרה)

אבל אם דף היומי שלך - פה חלילה תהיה קבורתו! אם פה בקורונה הוא נמוג ונכבה הרי לך תישאר תמיד אנדרטה עצובה לשש שנים הקרובות, שתמיד יעמוד לנגד העיניים שלך, שהדף היומי שלך נשאר מורדם ומונשם מאז--- מאז הקורונה... אל תעשה לעצמך את העוול הזה! אל תתן לדף המתוק שלך שהתחלת אותו עם כזה חשק, אל תתן לו להישאר מורדם ומונשם, תעיר אותו!

די, אנחנו רוצים לצאת מהקורונה אנחנו מתפללים שהקורונה לא תשאיר עקבות.

כולנו רוצים בעוד 6 שנים, בסיום הבא של דף היומי, רוצים לזכור יחד שפעם פעם לפני שש שנים מיד בתחילת המחזור הי"ד היתה קורונה שאיימה להכניס את הדף היומי שלי למצב מאוזן ואני לא נתתי לה! אני כבר עכשיו מזמין שיר מיוחד לקורונה, שלא יכלה ולא הצליחה לכבות את האהבה של דף היומי.

הרב זמיר כהן - מה החשיבות של לימוד הדף היומי?

 

רוץ, רוץ מהר לטעום טעימה אחרונה מפרק "המצניע והזורק". רוץ מהר לשאוב שמירה והצנעה תחת כנפי התורה הקדושה ושבת קודש, שיעניקו לנו מחסה מהימים הלא פשוטים שכבר עוברים עלינו כעת בגל השני של הקורונה שרוגש עלינו, ואיננו יודעים מה תלד שעה.

חבי כמעט רגע, בוא נסתתר בי"א הימים הקרובים בגישמאק של פרק "המצניע והזורק" ובעז"ה כשנגיע להדרן עלך הזורק. יתן ה' שהרוחות שוב ירגעו ונזכה לצאת שוב לאתר בניה של פרק הבונה והאורג ושמונה שרצים ואלו קשרים ניכנס לשגרת מסכת שבת והלכות שבת מתוך רוגע ושלוות נפש וקיץ בריא.

ולסיום: יש פרק שלם בירמיהו, נבואה מיוחדת שירמיהו הנביא מוכיח את עם ישראל על משהו נקודתי וספציפי: להקפיד על הלכות שבת!

אלו דברי ירמיהו (י"ז, כ"ד – כ"ז): "וְהָיָה אִם-שָׁמֹעַ תִּשְׁמְעוּן אֵלַי, נְאֻם ה' לְבִלְתִּי הָבִיא מַשָּׂא בְּשַׁעֲרֵי הָעִיר הַזֹּאת, בְּיוֹם הַשַּׁבָּת; וּלְקַדֵּשׁ אֶת-יוֹם הַשַּׁבָּת, לְבִלְתִּי עֲשׂוֹת-בֹּה כָּל-מְלָאכָה. וּבָאוּ בְשַׁעֲרֵי הָעִיר הַזֹּאת מְלָכִים וְשָׂרִים יֹשְׁבִים עַל כִּסֵּא דָוִד רֹכְבִים בָּרֶכֶב וּבַסּוּסִים, הֵמָּה וְשָׂרֵיהֶם אִישׁ יְהוּדָה, וְיֹשְׁבֵי יְרוּשָׁלִָם; וְיָשְׁבָה הָעִיר-הַזֹּאת, לְעוֹלָם. וּבָאוּ מֵעָרֵי-יְהוּדָה וּמִסְּבִיבוֹת יְרוּשָׁלִַם וּמֵאֶרֶץ בִּנְיָמִן, וּמִן-הַשְּׁפֵלָה וּמִן-הָהָר וּמִן-הַנֶּגֶב, מְבִאִים עוֹלָה וְזֶבַח, וּמִנְחָה וּלְבוֹנָה וּמְבִאֵי תוֹדָה, בֵּית ה' וְאִם לֹא תִשְׁמְעוּ אֵלַי, לְקַדֵּשׁ אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת, וּלְבִלְתִּי שְׂאֵת מַשָּׂא וּבֹא בְּשַׁעֲרֵי יְרוּשָׁלִַם, בְּיוֹם הַשַּׁבָּת: וְהִצַּתִּי אֵשׁ בִּשְׁעָרֶיהָ, וְאָכְלָה אַרְמְנוֹת יְרוּשָׁלִַם וְלֹא תִכְבֶּה".

וזה די חריג בנבואות של ירמיהו הנביא. כי כידוע: ירמיהו הנביא כבר ראה אותה בניוולה, והוא היה בתקופת השפל הגדולה ביותר של עם ישראל, שהיה כבר ע"ז וגילוי עריות ושפיכות דמים, וירמיהו כמעט ולא מתנבא על כשלים נקודתיים, חוץ מ-3 עבירות נקודתיות שהוא כן התנבא עליהם נקודתית ואחד מהם: שמירת שבת (שני הדברים הנוספים זה שילוח עבדים וישרות בדיני ממונות).

ולמה? מה יש בדברים האלו?

 

התחזקות בשמירת השבת – בכוחה לעצר את הקורונה

המכנה המשותף שבהם, שבכל אחד מהם יש צ'אנס מיוחד שאם עם ישראל יחליטו להתחזק בנקודה הספציפית הזו ברצינות ובכובד ראש, אז אפילו אם הם עברו על כל התורה כולה עדיין יש פה אי של שמירה שיכול להגן עליהם!

כלומר: ירמיהו מציע לישראל להתחיל להקפיד על שמירת שבת ממקום של הזדמנות אחרונה להסדר חוב.

רגע לפני פשיטת רגל, ירמיהו עומד בשערי ירושלים ומציע לעם ישראל: עוד כמה ימים אתם תצאו פה בגולה! בא נעשה עיסקת טיעון אחרונה, היות ויש לכם חובות עד לב השמים וכבר אין מנוס אתם לקראת יציאה לגלות, ואי אפשר למנוע את הפשיטת רגל הזו אבל אם תקבלו על עצמכם שמירת שבת ברצינות אמיתית ולא תוציאו משא ביום השבת - אז יש בכח קדושת השבת לעמוד בשערים האלו של ירושלים ולא לתת לאויבים להיכנס!

יש בכח השבת לבא בהסכם טיעון עם הרבש"ע שהשערים האלו שהיו סגורים בשבת יישארו סגורים, ולא תצטרכו לצאת מהם בגולה, ועם ישראל החמיצו גם את הצ'אנס האחרון הזה!

על אותו משקל: להגיד שהקורונה באה בגלל שלא מספיק שמרנו על השבת זה לא נכון! אף אחד לא חושב ככה.

אבל מה כן?

אם אנחנו נתחזק בהלכות שבת ונחבק את מסכת שבת באהבה - הרי כח סגולת השבת היא חזקה מספיק בשביל לעמוד מול הקורונה ולהגיד לקורונה: "סטופ! אין כניסה! אני מקור הברכות של כל השבוע אני ועדת הכספים של ששת ימי המעשה, והיות והיהודי הזה לומד אותי ומקדש אותי ומחבב אותי, אני לא מאשרת תקציב לקורונה להתקרב לד' אמותיו".

כלומר: זה לא בהכרח שפגמנו בשבת ועכשיו אם נתחזק במסכת שבת הרי תבוא הישועה, לא!

מה שצריך להתחזק - צריך בלי קשר. רק מה? היות ולשבת קודש יש עמדת השפעה! אז ירמיהו הנביא מלמד אותנו שיש לה כח לעשות "ווטו", ולמנוע מכל מיני אורחים בלתי רצויים לחדור אלינו: פעם זה היה הכשדים, ועכשיו זו הקורונה.

מסכת שבת לא מחכה! שבת קודש תמשיך לפקוד אותנו כל שבוע מחדש, ואם אתה לא תתפוס קשר עין עם מסכת שבת - זה הפסד כולו שלך.

מקובלנו מכל הספרים הקדושים שהלימוד מעורר הזמן, ואם לומדים כעת מסכת שבת - מעוררים את הקדושה וההשפעה של שבת קודש. והרי המצב כעת לא פשוט.

אני רוצה לסיים את המאמר הזה עם התפילה הזו, ומובטחני שמי שעוסק במסכת שבת מידי שבת מתברך ושייך בכל הדברים הטובים שמוזכרים שם: "ויהא רעוא מן קדם עתיקא קדישא ויתמשך מן קדם עתיקא קדישא רעותא ורחמי חנא וחסדא בנהירו עלאה ברעותא ובחדוותא עלי ועל כל הנלוים אלי ועל כל העוסקים במסכת שבת ועל כל ישראל עמיה, ויפרקיננא מכל עקתין בישין דייתון לעלמא ויזמין ויתיהיב לנא מזונא ופרנסתא טבתא בלי צרה ועקתא, ממזלא דכל מזו נא ביה תליא וישזביננא מעינא בישא ומחרבא דמלאך המוות ומדינה של גהינם, וייתי לנא ולכל נפשתנא חנא וחסדא ורחמי וחיי אריכי ומזוני רויחי ורחמי מן קדמיה אמן כן יהי רצון".

מדוע חייבים לשמור על צביון השבת, ומה מוטל עלינו לשם כך? הרב זמיר כהן בקטע קצר ומחזק:

 

תגיות:דף היומיקורונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה