חדשות כלכלה

הכנסת תדון בביטול הגבלת חשבונות בנק בשל צ'קים שחזרו בתקופת הקורונה

עם ההכרזה על הטלת הסגר הוסיפה הממשלה תיקון שמכוחו השעתה המפקחת על הבנקים את הגבלת חשבונות הבנק רק עד ל-22 ביוני. המשמעות היא שבחלוף תקופת ההשעיה ההגבלות שבחוק יחזרו לפעול גם בדיעבד, כך שגם הצ'קים החוזרים שלא נספרו בתקופת ההשעיה הזמנית ייספרו לצורך הטלת המגבלות שבחוק

אילוסטרציה (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)אילוסטרציה (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
אא

ועדת החוקה, חוק ומשפט תדון מחר (רביעי) בתקנות שימנעו הגבלת חשבונות בנק בעקבות צ'קים שחזרו בזמן משבר הקורונה. כיום, לפי חוק שיקים ללא כיסוי, בשעת חירום ביטחונית יכולה המפקחת על הבנקים להשעות זמנית את המגבלות המוטלות על מי שלמעלה מ-10 צ'קים שלו סורבו וחשבון הבנק שלו הוכרז כ"חשבון מוגבל".

אולם, בתקנות שעת חירום שאישרה הממשלה ב-4 במרץ, עם ההכרזה על הטלת הסגר, הוסיפה הממשלה תיקון שמכוחו השעתה המפקחת על הבנקים את הגבלת חשבונות הבנק רק עד ל-22 ביוני. המשמעות היא שבחלוף תקופת ההשעיה ההגבלות שבחוק יחזרו לפעול גם בדיעבד, כך שגם הצ'קים החוזרים שלא נספרו בתקופת ההשעיה הזמנית ייספרו לצורך הטלת המגבלות שבחוק. משכך, פועלת הוועדה להפוך את ההוראה הזמנית של המפקחת על הבנקים להסדר קבע.

אתמול הורה המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, ארז קמיניץ, לבעלי אולמות שלא לעשות שימוש בצ'קים שמסרו להם בעלי שמחה אשר נאלצו לבטל את האירוע בעקבות התפשטות נגיף הקורונה. במקום זאת, קמיניץ הנחה אותם להגיע להסכמות עם לקוחות. במכתב ששלחה רוני נויבואר, ראש האשכול האזרחי באגף ייעוץ וחקיקה, להתאחדות בעלי האולמות וגני האירועים, על דעתו של קמיניץ, המליצה לאחרונים להגיע לפתרונות "מאוזנים והוגנים" עם הלקוחות, שכן "הפקדת שיקים שניתנו כנגד אירועים שלא התקיימו בשל נסיבות שאינן תלויות בצדדים עשויה להיחשב התנהגות בחוסר תום לב".

עם כניסת מגבלות ההתקהלות הצטברו במשרד המשפטים, ברשות להגנת הצרכן ובמועצה לצרכנות תלונות רבות שעוסקות במקרים שבהם בעלי אולמות אירועים הפקידו צ'קים דחויים עבור אירועים שבסופו של יום לא נערכו בשל משבר הקורונה, "ואף מוסיפים להחזיק בצ'קים של לקוחות מתוך כוונה לפרוע אותם כאשר יגיע זמן פירעונם בעתיד, וזאת חרף העובדה שהאירוע לא התקיים", כך לפי מכתב הפנייה של נויבואר.

נויבואר ציינה כי הפקדת צ'קים לאירועים שלא התקיימו נחשבים לבעייתיים מאוד מבחינה משפטית, ומשכך מומלץ שהלקוחות ובעלי האירועים ינסו להגיע להבנות ביניהם באמצעות קביעת תאריך חלופי ובתנאים שיסוכמו על ידי הצדדים. אולם, אם אין הסכמה להתאמת החוזה לנסיבות המשתנות, "לא יוכלו בעלי האולמות לעשות דין לעצמם ולהפקיד את הצ'קים". היא הבהירה כי "העובדה שבעל אולם מחזיק באמצעי תשלום כלשהו כגון צ'קים, אינה מעניקה לו לגיטימציה להשתמש בו". לכל הפחות, הוסיפה, ראוי כי הצדדים יסכימו על התנאים לסיומו של החוזה בהתאם לזכויותיהם לפי הדין.

הצעירים שקועים בטיקטוק ומנותקים מיהדות. הדרך לחבר אותם לבורא עולם עוברת פה. לחצו כאן >>>

 

תגיות:קורונהחשבון בנק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה