טורים אישיים - כללי
כשהרב קנייבסקי נגע לי ביבלת האמיתית
"גם אני רציתי, בעקבות הקורונה, להתחזק בעניין התפילה, עד שנתקלתי בהשגחה פרטית בספרו של הרב קנייבסקי"
- הרב שמואל פולק
- פורסם י"ח סיון התש"פ |עודכן
הרב חיים קנייבסקי (צילום: פלאש 90)
חזרנו לפני שלושה שבועות לבית הכנסת מתוך, הבנה ברורה שמשהו צריך להשתנות, וכעת זו הזדמנות שוב לעשות בדק בית.
האם באמת השתנה משהו? סוף סוף הקורונה עדיין לא נעלמה, היא עדיין מרחפת לנו מעל הראש, ואנחנו צריכים להוכיח רצינות כדי שלא נחזור חלילה אחורה.
מה שבטוח, מאוד בוער לנו שבית הכנסת ימשיך להישאר פתוח ולא ינעל מאחורינו.
גם אני רציתי בעקבות הקורונה להתחיל להתחזק בעניין התפילה, ומה אעשה שאני לא מדבר בשעת התפילה? לא, לא מדבר. ולא נראה לי שזה יוהרא, כמדומני שיש הרבה יהודים טובים ופשוטים כמוני שלא מדברים בשעת התפילה. ממילא לקבל על עצמי לא לדבר בשעת התפילה - זה לא הנושא.
אז מה כן?
אמנם התחלתי לעשות את הטלפון הנייד שלי על מצב "לא מקוון", ויש לציין שזו בהחלט קבלה (הראיה: שדי קשה לי עם זה...) אבל עדיין, מה אפשר להתקדם עוד?
השבוע בהשגחה פרטית יצא לי להסתכל בספר הנפלא "ארחות יושר" למרן ר' חיים קנייבסקי, ובאות ת' הוא מדבר באריכות על תפילה ובסוף הוא מונה שם בקיצור נמרץ 46 נקודות בהלכות תפילה שאנשים לא יודעים או מזלזלים.
הרב זמיר כהן במילים קצרות על כוחה האדיר של תפילה, שאינה שבה ריקם לעולם, ועל ישועות שמחכות להתגשם עבורנו - אם רק נפתח את הפה ונבקש באמת:
עברתי על 46 ההלכות האלו אחד אחד וסימנתי לעצמי וי וי איקס וי - את מה אני כבר עושה, ומה עדיין לא.
אני ממש ממליץ בחום.
זה כתוב בלשון פשוטה ושווה לכל נפש, פשוט וקל ואפילו מנוקד. ולא נותר לך אלא לקחת עפרון ולסמן וי או איקס.
ותתפלא לשמוע שהרב קנייבסקי מתעכב הרבה על הנושא של איחור לתפילה, או יציאה מבית הכנסת יותר מידי מוקדם.
אוהו! סוף סוף מישהו נוגע לי ביבלת האמיתית...
זה מקצת לשונו: "מי שיכול לבוא לתפילה בזמנהֹּ, ובשאט נפש מאחר מהתפילה כדי שלא יצטרך להמתין איזה רגעים, וכן מי שיוצא באמצע התפילה או לפני גמרהֹּ משום שאין לו סבלנות להמתין כמה דקות - אין לך מבזה עבודתו של הקב"ה יותר מזה, וכאילו אינו מאמין ששכינה נמצאת בביהכנ"ס בשעת התפילה, ואיך תתקבל תפילתו?!
"וראוי הוא כבוד שמים להמתין איזה דקות קודם התפילה, וכתיב: 'לו הקשבת למצוותי' (לשון המתנה הוא, שתמתין בשביל מצוותי אשר ציויתי- רש"י) ועל זה מסיים הכתוב: 'ויהי כנהר שלומך וצדקתך כגלי הים ויהי כחול זרעך'.
"ויש בזה גם חילול ה' רח"ל שאומרים כך מתנהגים בני תורה, ואין בזה שום תירוץ. אפילו רואים אנשים שמזלזלים בזה... ואפילו אנשים חשובים, דממה נפשך, אם יש להם טעם (ומסתמא צריך לדונם לכף זכות שיש להם טעם) ואם אין להם טעם - בוודאי יענשו על זה. המאחר בתפילה ואין מספיק להגיע לשמונה עשרה עם הציבור ממש מבטל בידיים תפילה בציבור, שעיקר מצוותה ההתחלה, כמו שכתבו כל הפוסקים", עד כאן דבריו של הרב קנייבסקי.
אנחנו מבינים כל מילה. אנחנו יודעים בדיוק על מה מדובר פה.
שמתי לב שלהגיע מאוחר לתפילה זה משהו כרוני מובנה, כי פעם אחת הגעתי מוקדם מידי לתפילה, והייתי צריך לחכות, פתאום הרגשתי שאני ממש מבוהל מעצם המעמד, ניסיתי להרגיע לעצמי שאין איסור להגיע יותר מידי מוקדם, אבל לא הצלחתי להירגע...
כן, זה נשמע הומור, אבל אם תעקוב אחרי עצמך תשים לב שגם אתה מגיע מאוחר כדי שלא תיאלץ לחכות דקה אחת...
אז הנה הגיע הזמן לשנות דפוס חשיבה, ואם בית הכנסת נפתח, אני רוצה להיות "אשרי יושבי ביתך", אני רוצה לשבת פה, לשבת ולחכות לש"ץ שיגיע ל"ישתבח", לחכות לציבור שיתאסף.
הרב זמיר כהן נותן עצה טובה לתפילה מושלמת:
לחצו כאן וקבלו את הלכות התפילה, כפי שסידר הרב קנייבסקי