כתבות מגזין

חוד החנית: מפקד הימ"מ לשעבר מעניק הצצה ליחידה שאחראית למעצר מבוקשים פלסטיניים

אסף חפץ, ממקימיה של יחידת הימ"מ, הנחשבת לאחת מיחידות המשטרה הטובות בעולם, מספק הצצה מיוחדת אל הפעילות המסווגת של היחידה, האחראית למעצרם של רוצחי משפחת פוגל, רוצח אורי אנסבכר, המחבל מברקן ועוד מרצחים רבים. "למחבלים אין הרבה סיכויים מול היכולות שמפגינה היחידה"

  • כ"ו סיון התש"פ
אסף חפץאסף חפץ
אא

קבוצת לוחמים התמקמה בחשאיות על גג המבנה; בעבודת צוות משותפת נקשרו ארבעה מאנשי הכוח לחבלי סנפלינג שהוצבו על הבניין, ולאחר שניות ספורות הם זינקו יחדיו, מכיוונים שונים, אל פנים המבנה - לעבר המרפסת שבקומה העליונה, שם כבר המתין היעד. שניות ספורות ארך המבצע. המבוקש, שניצב במרפסת דירתו, לא דמיין לרגע כי הסכנה אורבת לו מלמעלה. בדממה מופתית נחתו עליו הלוחמים, הכניעו אותו והפילוהו על הקרקע. האיש, נאזק במהירות והועבר לטיפול המשטרה. כל האירוע ארך שניות ספורות בלבד.

האירוע הזה לא התרחש במחנה הפליטים שועפאט שבירושלים, או במחנה הפליטים קלנדיה שברשות הפלשתינית, אלא דווקא בתוך העיר אשקלון. באותו מקרה, הוזעקו לוחמי הימ"מ כדי לנטרל איום שהציב אדם, מעורער בנפשו, על אחת מבנות משפחתו, וכמו במקרים רבים אחרים – גם האירוע ההוא הסתיים בתוך זמן קצר עם נטרול היעד.

פעילות כזו של הימ"מ בתוך שטח ישראל היא נדירה. בדרך כלל, היחידה המשטרתית המובחרת, נשלחת לפעול דרומית לאשקלון, בריכוזים הפלסטיניים הצפופים ביו"ש ובגדה. האירוע ההוא חשף, באופן נדיר, את פעילות הלוחמים המיומנים בפני אזרחים ישראליים מהשורה. "הפעולה ההיא מאפיינת את הקו של היחידה", אומר אסף חפץ, מפקדה לשעבר של היחידה וממקימיה. "במקרה זה, כמו במקרים רבים אחרים, היחידה פעלה בזריזות ובמהירות כדי למנוע פגיעה בחפים מפשע תוך הבטחת שלומם של הלוחמים בשטח, ועשתה זאת בהצלחה רבה, מה שמעיד על המיומנות הגבוהה של לוחמיה", הוא מציין.

 

"היחידה הטובה בעולם בתחומה"

"הימ"מ היא יחידה משטרתית מיוחדת ללוחמה בטרור", אומר חפץ. "היחידה הוקמה ב-1974 כלקח מפיגועים שזעזעו את ישראל בשנים קודמות, כשמטרתה המקורית היא לשחרר בני ערובה שנחטפו על ידי מחבלים, אולם בהמשך פעילותה הורחבה, וכיום היא עוסקת גם בלכידת ובחיסול מחבלים; באבטחת אח"מים ובעוד נושאים נוספים שבהם מתבקשים לוחמיה לפעול". חפץ מציין כי "במהלך השנים הפכה הימ"מ לחוד החנית של ישראל במאבק מול הטרור. לוחמיה מיומנים במיוחד ואחראים לשובל ארוך מאוד של הצלחות וסיכול פיגועים".

אלו הישגים בולטים יש ליחידה?

"לוחמי הימ"מ רשמו הישגים לא מעטים במהלך השנים", מציין חפץ. "שמונה שנים לאחר שהוקמה היחידה, פרצה מלחמת שלום הגליל, והיחידה המיוחדת נקראה לסייע במאמץ המלחמתי. במהלך קרבות שניהלו אנשי היחידה מול מחבלים בלבנון, הצליחו לוחמי הימ"מ לחסל את אעזמי זרייר, מפקד אזור דרום לבנון של ארגון אש"ף, אשר התגורר בעיר צור. באותה שנה הצליח כוח של הימ"מ להשתלט על בית בעיר ג'נין, במטרה לחלץ את גופתו של מפקד יחידת עילית של המסתערבים אשר נהרג במהלך ניסיון לחדור לתוך בית שבו שהו מחבלים. במהלך ההשתלטות של הכוחות על הדירה, נהרגו מחבל וכן בעלת הדירה שאירחה את המחבלים. שש שנים לאחר אותו אירוע, השתלטו לוחמי הימ"מ על אוטובוס שנשא את עובדי הכור הגרעיני בדימונה, לאחר שמחבלים לקחו את נוסעות האוטובוס כבנות ערובה. כמו כן, לוחמי הימ"מ אחראים לחיסולו של רוצח איש השב"כ נועם כהן ועוד".

מה סוד ההצלחה של היחידה?

"ישנן סיבות רבות, ולא את כולן אני יכול לפרט", משיב מפקדה לשעבר של היחידה. "המגוון הרב של האימונים אשר עוברים הלוחמים סייע ומסייע בהפיכת הימ"מ לגוף מיומן במיוחד, שמאחוריו שורה של הצלחות; לוחמי הימ"מ מתאמנים כל העת", אומר חפץ. "אם זה במטווחים; באימונים גופניים שונים ובטכניקות ירי ושימוש בנשק מתקדם. אלו החיים של כל לוחם ביחידה: אימונים מדי יום במשך שעות ארוכות. בנוסף, לוחמי היחידה מבצעים פעילות צבאית בשטח בחלק גדול מהזמן. כך שהם שומרים כל העת על כשירות צבאית".

לאימונים התכופים של היחידה יש סיבה ברורה. הימ"מ נחשבת לחוד החנית של הצבא מול הטרור, ולכן היחידה מחזיקה בכוננות של 24 שעות ביממה, לאורך כל ימות השבוע. "שני שליש מהיחידה נמצאת בכוננות תמידית", אומר חפץ ומוסיף, "הלוחמים שם מוכנים נפשית לכך שתוך זמן קצר בלבד עליהם לעבור משגרה דרוכה לפעילות אמיתית בשטח".

במקרים של דריכות ביטחונית, לוחמי הימ"מ ממתינים לרגע שבו יקבלו את מודיעין הזהב מהשב"כ, בכדי שיוכלו לצאת לפעילות שהם נערכים לבצע אותה במשך זמן. כך לדוגמה, במהלך החיפושים אחר המחבל שביצע את פיגוע הטרור בברקן, דווח כי לוחמי הימ"מ נמצאים כל העת בכוננות. לשאלתנו, משיב חפץ כי היחידה בכוננות באופן תמידי אומנם, אך במקרים מעין אלו היא נמצאת בקשר רציף עם גורמי המודיעין של השב"כ, וכן שוהה בסמיכות לאזור שבו להערכת המודיעין שוהים המחבלים, במטרה שיוכלו להגיע למקום שבו שוהים המחבלים בתוך זמן קצר מרגע קבלת המידע המודיעיני.

הצלחותיה הרבות של היחידה הובילו לכך שהיא צברה יוקרה בינלאומית. בדירוגים שמתפרסמים בעיתונים הנחשבים בעולם, מוצבת הימ"מ בחמישייה הפותחת של היחידות הטובות בעולם מסוגה, למרות שתקציבה נמוך משאר היחידות שניצבות בקדמת הרשימה. עם זאת, אסף חפץ מעריך כי זו היחידה הטובה ביותר בעולם בתחומה. "לדעתי הימ"מ היא היחידה הטובה ביותר בעולם", הוא טוען. "היחידות הבודדות שיכולות להתחרות בימ"מ הן יחידות הדלתא המיוחדות של צבא ארה"ב, אשר בדומה לימ"מ יש בידיהן ניסיון רב בשטח, בשל הפעילות האינטנסיבית של היחידות הללו מול הטרוריסטים באפגניסטאן ובעיראק. שאר היחידות המקבילות בעולם אינן מתנסות בפעילות בשטח, ולכן, לדעתי, אין להן את היכולות שיש לימ"מ", הוא אומר.

תקציב היחידה נמוך מתקציבי יחידות מקבילות ברחבי העולם, לימ"מ יש גם פחות וותק מיחידות אחרות בעולם. איךבכל זאת הפכה היחידה לטובה בעולם?

"הימ"מ מבצע פעולות רבות בשטח. בניגוד ליחידות דומות בעולם, המתאמנות על מתארים ותרגילים מבוססים, אך אינן מבצעות פעילות חיה בשטח עצמו. היחידה הישראלית פועלת כמעט ערב ערב בשטחים, בין אם זה במעצר מבוקשים, בין בסיכול פעולות טרור או בסיוע ללוחמים בשטח, כך שהאימון שרוכשים לוחמי היחידה הינו משמעותי יותר מהתרגילים שמבצעים יחידות מקבילות בעולם. לכך ניתן, כמובן, להוסיף את היצירתיות הישראלית, שהפכה את היחידה לטובה עוד יותר".

לדברי חפץ, גם האימונים מהווים פקטור משמעותי לכשירות והיכולת שמציגה הימ"מ. "צריך להבין שמכל אלף מועמדים שמבקשים להתגייס אל היחידה, מגויסים בפועל בין 15 ל-20 בלבד. הסיבה לכך היא שמדובר באימונים קשים מאוד, שהאכיפה בהן היא סלקטיבית ומקצועית ברמה גבוהה במיוחד, מה שמוביל לניפויים של רוב האנשים המבקשים להתגייס אל היחידה. העובדה הזו משמעותית יותר לנוכח העובדה כי אלו שמבקשים להצטרף אל היחידה, הם בדרך כלל בוגרי יחידות מובחרות של משמר הגבול; סיירת מטכ"ל, דובדבן, מסתערבים ועוד, ולמרות זאת לא כולם מתקבלים. בעניין זה יש לציין כי הימ"מ היא גם הבית של קציני היחידות המובחרות, אשר מתגייסים אל היחידה לאחר ששירתו כקצינים ביחידות המובחרות, והם משתלבים בימ"מ כלוחמים מהשורה".

 

התשובה ליחידות המקצועיות של חיזבאללה

אתה אומר שהיחידה פעילה מאוד, מדוע מערכת הביטחון מפעילה בעיקר את הימ"מ ולא יחידות מובחרות אחרות?

"הימ"מ שונה מיחידות מובחרות אחרות בצבא בכך שהיא יחידה מקצועית. ישנן שלל יחידות מיוחדות בישראל, אשר יש להן יכולות גבוהות במיוחד וגם הן נחשבות לטובות ביותר בתחומן. עם זאת, הימ"מ עולה על היחידות האחרות בכך שהלוחמים המשרתים בה הם אנשי קבע, שעבורם השירות ביחידה הוא מקצוע לשנים ארוכות, זאת בניגוד ליחידות המקבילות דוגמת סיירת מטכ"ל ושייטת 13, בהן הלוחמים מתחלפים אחת לשנים ספורות. כך שאין להשוות את רמתם המקצועית של לוחמי הימ"מ לכל יחידה אחרת בצבא".

חפץ מבהיר כי למיומנות של לוחמי היחידה יש מספר יתרונות ברורים שמובילים לכך שהצבא מרבה להשתמש בימ"מ: "העובדה שהיחידה הזו כה מיומנת, הופכת את העבודה מולה לקלה במיוחד. אין ללוחמיה כמעט צורך בהיערכות למשימות מורכבות, ולכן לא נדרשת התאמה מורכבת קודם ליציאת הכוח לפעולה בשטח, אלא הלוחמים משתמשים בניסיון העבר שיש בידם כדי ללמוד במהירות רבה את מתווה הפעולה שמוצג בפניהם כעת. כך לדוגמה, אם יש צורך להשתלט על בית שבו שוהים מחבלים, היחידה תוכל לחסוך שעות ואפילו ימים של אימונים שייאלצו היחידות האחרות בצבא לבצע במקרים כאלו. מפקד היחידה יכול להסביר ללוחמים בתמציתיות מאיזה כיוון על כל לוחם להיכנס למתחם שאליו הם צריכים להגיע, ובכך, פחות או יותר, מסתיים התדרוך. עובדה זו היא קריטית להצלחת מבצעים צבאיים, בעיקר במקרים שאין זמן רב להיערך לפעולה, כמו במקרים של מעצר מבוקשים ועוד.

"יתרון נוסף שיש ליחידה", אומר חפץ, "זו הרב-גוניות שלה; לימ"מ יש לוחמים שהם מפעילי כלבים, ובין שורותיה ישנם גם צלפים, וכן לוחמים מסוגים שונים, שמרכיבים יחדיו מארג שלם, המאפשר פעילות מגוונת במיוחד בשלל מתארים. בצבא לעומת זאת נדרשים לגייס לוחמים מיחידות שונות כדי למלא צרכים שונים". לדברי חפץ, הצורך בהשאלת לוחמים ואמצעים מיחידות שונות עשוי לקחת זמן רב ולפגוע בכשירות המבצעית של הלוחמים בשטח".

(צילום אילוסטרציה: Tomer Shunem Halevi / פלאש 90)(צילום אילוסטרציה: Tomer Shunem Halevi / פלאש 90)

אבל אלו לא רק הלוחמים. לוחמי הימ"מ מסוגלים להשתמש במגוון רחב יותר של כלים מאלו שמפעילות היחידות המקבילות בצבא הסדיר. "בגלל שיש ללוחמי הימ"מ מגוון רב של ציוד, הם יכולים פשוט לבחור את הציוד המתאים למשימה הנוכחית, ולהתנהל באופן המתאים למשימה הספציפית הזו. כך לדוגמה, לוחם ביחידה המובחרת יכול להסתער עם נשק מסוגים שונים; בין אם זה רובה M16, ובין אם זה אקדח. איזה חייל סדיר מלבד לוחם הימ"מ יכול לשלוט בצורה טובה באקדח?", הוא מסביר.

חפץ מבהיר כי מניסיונו רב השנים ביחידה, האפשרות של המחבלים לנצח את לוחמי הימ"מ היא נמוכה מאוד. "זה לא כוחות", הוא אומר. "היכולת של לוחמי הימ"מ עודפת בהרבה על היכולות שמציגים המחבלים. ההבדל הוא באופן כה ברור, כך שברוב המוחלט של המקרים ידם של לוחמי היחידה תהיה על העליונה".

האם גם לאויבים שלנו יש יחידות דומות?

"מי שעוד מפעיל יחידות מקצועיות באזור, זהו ארגון הטרור חיזבאללה", מסביר חפץ. "לוחמיו, בניגוד לרוב הלוחמים הישראליים, הינם אנשי קבע אשר משרתים בארגון במשך שנים ארוכות, ולאחרונה אף צברו ניסיון בשדות הקרב והקטל בסוריה. עובדה זו מציבה את הלוחם הרגיל בצה"ל בפיגור מול מחבלי ארגון חיזבאללה. "יש לי ביקורת על הצבא בעניין הזה", הוא מציין. "לדעתי, הצבא צריך לשלב יחידות קבע גם ברמה של הפלוגות; הצנחנים, הגבעתי, החי"ר, וגם בקרב מפקדי הכיתות. שילוב שכזה ישדרג את הכוח הלוחם של הצבא מבלי לפגוע באפשרות של כל צעיר להתגייס ולשרת שלוש שנים. אני מקווה שהרמטכ"ל אביב כוכבי, שהוא מפקד מעולה, לפחות דן בעניין".

חפץ מבהיר עם זאת, כי צה"ל יודע לנצח את חיזבאללה למרות היתרון שיש לארגון הטרור בשל העובדה כי אנשיו הם אנשי קבע, עם יותר ניסיון מהלוחמים הסדירים של צה"ל. "הצבא לא פועל רק ברמה של הלוחם הרגיל", הוא מסביר. "יש מערכות שלמות שמפעיל הצבא, שהן אלו שיסייעו בסופו של יום לנצח את הארגון השיעי. העובדה היא שצה"ל הוא צבא מצוין שיש לו נקודת תורפה. אולם, הוא מחזיק ביתרונות רבים, בזירה הטכנולוגית, בזירת המודיעין וכמובן בחיל האוויר, שהינו מהטובים בעולם".

בתקופת שירותך התרחשו כמה מאירועי הטרור המשמעותיים ביותר שידעה ישראל, איזה מהם היה המשמעותי ביותר עבורך?

"האירוע שזכה לימים לכינוי 'אוטובוס הדמים' היה עבורי משמעותי ביותר", מספר חפץ. אירוע 'אוטובוס הדמים', נזכיר, היה אחד מהפיגועים הקטלניים ביותר שידעה מדינת ישראל. הוא התרחש בשנת 1978, ובמהלכו השתלטה יחידת קומנדו של ארגון הפת"ח על שני אוטובוסים ישראליים. המחבלים דהרו עם אוטובוס שעליו נמצאו נוסעי שני האוטובוסים לעבר העיר תל אביב, עד שנבלמו על ידי כוחות הביטחון. מי שהיה בכוח הראשון שהגיע למקום היה אסף חפץ, ששימש אז כמפקד הימ"מ.

אוטובוס הדמים, 1978 (צילום: יעקב נחומי / פלאש 90)אוטובוס הדמים, 1978 (צילום: יעקב נחומי / פלאש 90)

"הוזעקתי למקום מהצפון", הוא מספר. "הגעתי לאזור שבו נעצר האוטובוס על ידי כוחות שהגיעו למקום לפניי. לאחר שהגעתי לשטח, גיליתי שאני הראשון מהיחידה שהספיק להגיע. זכור לי שהיה זה קרב מורכב במיוחד, בשל העובדה שהמחבלים נמצאו ממש בין הכוחות הישראליים שנלחמו בהם. עד-כדי-כך, שכאשר הגעתי למקום, גיליתי מחבל שניצב שני מטר ממני. יריתי בו במהירות והוא חוסל. לאחר מכן שאלתי לוחם אחר שעמד באזור, היכן בדיוק נמצאים המחבלים הנותרים, והוא הצביע לי על השיחים שעמדו בינינו. באותו רגע הבנתי שאנו בבעיה", מתאר חפץ.

רק לאחר שחפץ הגיע לזירה, הצטרפו אליו עוד מאנשי היחידה. זו הייתה אחת מהפעמים הבודדות שבהם לוחמי הימ"מ לחמו כל אחד בנפרד ולא כצוות. חפץ עצמו המשיך להתקדם, תוך שהוא מנהל קרב יריות מול שישה-שבעה מחבלים בו זמנית. לאחר שחיסל מחבל אחד, הוא יכול היה להתקדם הלאה לעבר בני הערובה. במהלך ההתקדמות, הוציא אחד המחבלים את ידו לפתע מתוך השיחים. "ארך לי שבריר של שנייה כדי להבין שהוא מעוניין להיכנע ולא להרוג", אומר חפץ ומוסיף: "תפסתי את ידו ומשכתי אותו לעבר לוחם שהיה מאחוריי, שלכד אותו, כאשר בו בזמן אני ממשיך הלאה לעבר הכוח של המחבלים". בשלב ההוא, יצא מהשיח מחבל נוסף, ודרך רובה כלפי חפץ. "הופתעתי תחילה, אך תוך שניה התעשתי, והנפתי גם אני את הנשק שלי. ירינו אחד על השני, אך בעוד הירי שלו פגע לי בכתף ונפצעתי באורח קל בלבד, אני פגעתי לו בלב והוא מת במקום".

את הקרב ההוא סיים מפקד היחידה והמפכ"ל לשעבר בבית החולים. במשך שלושת החודשים שלאחר מכן הוא התאושש מהפגיעה בכתף ולאחר מכן שב אל היחידה. אך למרות שעזב באמצע הקרב, האירוע ההרואי ההוא נרשם לזכותו של חפץ, אשר חיסל לבדו שניים מהמחבלים ושבה אחד נוסף. על תפקודו בזירה הוא קיבל אז את עיטור האומץ של משטרת ישראל.

לסיום, אומר האיש ששירת לאחר מכן כמפכ"ל וראה רבות בחייו: "אין ספק כי השירות ביחידה המיוחדת היה האירוע המשמעותי והחשוב ביותר שעשיתי בחיי".

ולפני הכל חשוב כי נזכור, שלפני האימונים, הוותק והמקצועיות, זוהי יד השם שמלווה את בני ישראל ואת ארץ ישראל מראשית שנה ועד אחרית שנה.

תגיות:יחידת הימ"מפלסטיניםמשטרה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה