מקבצי שו"ת - שאל את הרב

מדוע ביצה היא פרווה? למה צריך כיסוי ראש? והאם לערבים יש חלק בארץ ישראל?

מקבץ שו"ת 148 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • ל' סיון התש"פ
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. בביאת המשיח, כולם ידברו בלשון הקודש?

אכן כך מבואר מדברי המדרש תנחומא (פרשת נח סימן י"ט), שלעתיד לבוא כל העולם ידבר בלשון הקודש, והביאו על זה את הפסוק (צפניה ג', ט') "כי אז אהפוך אל עמים שפה ברורה לקרא כולם בשם ה' לעבדו שכם אחד".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

2. מדוע יש לחבוש כיסוי ראש? האם זה ציווי מהתורה או שמא פירוש של חכמים? היום ישנן פאות יפות הרבה יותר מכל שיער טבעי, מה הטעם? כך גם לגבי חצאיות, מהיכן זה שאוב?

בנושא כיסוי הראש אענה קודם בכלליות: זה דבר ברור שהתורה שבכתב אינה מספיקה כדי שנדע כיצד לבצע את הכתוב בה ומוכרח פרוש לדברים. הדוגמא הקלאסית היא מצוות תפילין: בתורה נאמר "וקשרתם לאות על ידך והיו לטוטפות בין עיניך". כעת, מה לשים על היד? תפוח אדמה? מה זה טוטפות? מה בין העיניים? לכן ודאי שישנה מערכת חוקים שניתנה יחד עם נתינת התורה, כיצד לפרש ולהבין מתוך התורה למה כוונתה. זה מה שנקרא תורה בעל פה.

אותה תורה שבעל פה פירשה לנו שכוונת התורה בפסוק הנאמר בסוטה שיש לגלות את שערה, שמכאן שכל אישה נשואה חייבת לכסות ראשה, ואכן האיסור ללכת ללא כיסוי ראש הוא איסור תורה. ופירוש הפסוק עבר ונמסר מרב לתלמיד, ממשה רבנו עד דורנו אנו. וענין הפאות המושכות את העין, הן ג"כ אסורות משום פריצות. וכל הפאות הן עניין של בדיעבד, כמבואר במדורנו, מדור נשים, בהרחבה.

האיסור ללכת במכנסיים, הוא משתי סיבות. א. שאסור לאשה ללכת בשמלת גבר. ב. אף אם הגזרה מיוחדת לנשים, ואין האיסור הקודם, אסור ללכת במכנסים מפני שהבלטת פיסוק רגלי האישה, יש בה משום פריצות, ונוגדת את חוקי הצניעות. וענין צורת החצאית היא חלק מעניין הצניעות, אשר אין לאשה ללכת בבגדים המושכים את העין או גורמים לגבר להרהר בעבירה, ואין לאישה היכולת להיכנס לראשו של הגבר, ועליה לנהוג כמו שציוו עלינו החכמים אשר הורו לנו את הדרך להינצל מעבירה.

* * *

3. האם מותר לאכול במסעדה טבעונית, ללא תעודת כשרות?

גם במסעדה טבעונית יכולות להיות כמה וכמה בעיות כשרות, כמו פירות וירקות שלא הפרישו מהם תרומות ומעשרות, חשש תולעים, בישול עכו"ם, יין נסך, ועוד חששות. ולכן בודאי שאין לאכול במסעדה כזאת ללא תעודת כשרות.

מקורות: יעויין בשו"ת חלקת יעקב (חלק יורה דעה סימן כ"ו).

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

4. האם יש אפשרות שלאחר ביאת המשיח העולם יתקיים ללא כסף כסחר חליפין? כלומר שלא יהיה בו יותר שימוש? הרי ידוע שלאחר ביאת המשיח בית המקדש יבנה מחדש והכל יחזור כבימי המקרא.

ייתכן, לא נדע מה שיהיה עד שיהיה. עם זאת ניבאו הנביאים שבזכות הגאולה יהיה שפע עצום בעולם, הן בגשמיות והן ברוחניות, ואנשים יהיו פנויים לעסוק בתורה ולא יהיו טרודים בעול המלאכה הקשה. כך כותב הרמב"ם במשנה תורה, הלכות מלכים ומלחמות פרק י"ב:

"לא נתאוו הנביאים והחכמים ימות המשיח--לא כדי שישלטו על כל העולם, ולא כדי שירדו בגויים, ולא כדי שינשאו אותם העמים, ולא כדי לאכול ולשתות ולשמוח:  אלא כדי שיהיו פנויין בתורה וחכמתה, ולא יהיה להם נוגש ומבטל, כדי שיזכו לחיי העולם הבא, כמו שביארנו בהלכות תשובה.

"ובאותו הזמן, לא יהיה שם לא רעב ולא מלחמה ולא קנאה ותחרות--שהטובה תהיה מושפעת הרבה, וכל המעדנים מצויין כעפר.  ולא יהיה עסק כל העולם, אלא לדעת את ה' בלבד.  ולפיכך יהיו חכמים גדולים, ויודעים דברים הסתומים העמוקים; וישיגו דעת בוראם כפי כוח האדם, שנאמר "כי מלאה הארץ, דעה את ה', כמים, לים מכסים" (ישעיהו י"א, ט')".

* * *

5. מהי ההשקפה של היהדות בנוגע לצמחונות, האם זה נכון שבהתחלה היה איסור אכילת בשר ורק בשלב מאוחר יותר ניתן היתר, ולמה? האם זה טוב יותר להיות צמחוני, או שאין הבדל?

מחטא אדם הראשון עד ימי נח נאסרה אכילת הבשר, ומימי נוח הותרה האכילה. הסיבות שאנשים נמנעים לאכול בשר, אינן מקובלות על היהדות, והראיה, שהקריבו קורבנות על גבי המזבח כחובה וכמצווה, אכילת בשר בשבתות וחגים היא מצווה חשובה, ועוד.

העוול שגורמים לבעלי החיים באי אכילתם, שזה יעודם לשרת את האדם היהודי ולהיות שותפים בחיזוק כוחתיו לעבודת השם, יותר גדול מהצער ש(לא) נגרם להם בשחיטתם. יש כאלה הטוענים מסיבות בריאותיות לאי אכילה, וזה נידון אחר ויעשו כפי הבנתם על פי שאלת רב.

* * *

6. האם מותר לפי ההלכה לעשות איפור קבוע, שבו מחדירים צבע מתחת לעור, לדוגמא - תיחום העיניים וכו'? עד כמה שידוע לי מחזיק שנה עד כמה שנים.

משני היבטים שונים יש לדון באיפור הקבוע. יש בכך נידון לגבי איסור קעקוע ויש בכך גם בעיה לגבי חציצה בטבילה. האיפור מתבסס על החדרת פיגמנטים ידידותיים וטבעיים בעלי צבע אל מתחת לפני העור, כדי שיישאר שם למשך זמן ארוך. בשכבת העור העליונה (האפידרמיס) עשויה כידוע עפ"י ספרי הרפואה והמדע מחמש שכבות של תאים המונחות זו על גבי זו. ארבע שכבות עליונות דוחפות זו את זו ומתחסלות בפרק זמן הנע בין 20 ל - 25 יום.

אילו הונח הצבע על ארבע השכבות העליונות של האפידרמיס הוא היה מתחסל גם כן באותו פרק זמן, לפיכך מחדירים את הצבע מתחת לאותן שכבות בפעולה חודרנית במחט חשמלית שמטבעה היא כירורגית והיא מתבצעת בסביבה בטוחה וסטרילית. כשהכל מתנהל כשורה גורם התהליך לירידת כמות מועטה של דם.

יתכן שעל ידי ההחדרה הפנימית ניצלים מחשש של חציצה בטבילה, אולם לעומת זה, בהחדרה פנימית מתעורר איסור לאו מן התורה של כתובת קעקע, ולכן אסור לעשות איפור קבוע, זוהי דעת רוב הפוסקים. אולם אם האיפור כבר נעשה והשאלה הוא רק לעניין חציצה בטבילה, יש להקל בדבר, כן הוא דעת הראשל"צ הרב מרדכי אליהו שליט"א, אולם במשך הזמן, כשהאיפור מתחיל לדהות והאישה מקפידה על כך, יש בכך חשש לחציצה.

* * *

7. האם זה נכון שלערבים ישנו גם כן חלק בארץ ישראל, משום שישמעאל נכנס גם הוא בברית אברהם אבינו (אברהם אבינו מל גם אותו)?

לערבים אין חלק בארץ, וכל הארץ היא רק שלנו.

אולם מבואר בזוהר שלפני סוף הגלות, יקבלו הישמאעלים שליטה בארץ, מאחר שיש להם ברית המילה.

* * *

8. למה בעצם ביצה נחשבת לפרווה ומותר לאכול אותה עם מוצרי חלב? הרי זה בעצם אמור להפוך לתרנגולת, אז איך זה נחשב לפרווה?

דנים את הביצה לפי מצבה העכשווי, ולא לפי הפוטנציאל שיש לה.

* * *

9. האם מותר לשים בגינה ליופי עציצים בדמויות חיות?

מותר.

מקורות: כן כתב השולחן ערוך יורה דעה (סימן קמ"א סעיף ו') צורות הבהמות חיות ועופות ודגים וצורות אילנות ודשאים וכיוצא בהם מותר לצור אותם ואפילו היתה הצורה בולטת. וכתב הש"ך (ס"ק ל"א) שכל שכן שמותר להשהותם.

* * *

10. האם מותר לגבר ללכת עם טבעת נישואין? האם חובה לקנות 2 טבעות לחופה? או שזה מנהג הגויים?

אסור לאישה לתת טבעת נישואין לגבר במעמד החופה והקידושין מכמה טעמים ברורים, וכאשר ביאר היטב בשו"ת אגרות משה (חלק אבן העזר חלק ג' סימן י"ח). וע"ע בשו"ת הראשון לציון חלק א' (חלק אבן העזר סימן י"ח).

אולם אם רצונו ללבוש לאחר החופה טבעת מיוחדת לגברים - אין בזה איסור (שו"ת אגרות משה חלק אבן העזר חלק ד' סימן ל"ב אות ב').

ראה כאן.

תגיות:מקבץ שו"תשאלות ותשובות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה