חדשות בארץ

פומפאו: הסיפוח הוא החלטה ישראלית, נפעל להצלחת עסקת המאה

שגרירת ארה"ב באו"ם יצאה להגנה על תוכנית השלום של הנשיא דונלד טראמפ במועצת הביטחון: "פעלנו במשך שלוש שנים לבנות תוכנית שלום, שתוביל לשלום בין שני הצדדים. בעבר לא הגענו לשלום. בזבזנו כספים רבים על תוכניות, אך בפועל דבר לא קרה". הנציג הבריטי קרא לארה"ב לסייע לניסיונות למנוע מישראל לבצע צעד חד-צדדי: "אנחנו מבינים שלארה"ב תפקיד מפתח חשוב בעניין. אנחנו יודעים שהדרך הזו לא קלה"

פומפאו, פנס וטראמפ באו"ם, ב-2019 (צילום: שאטרסטוק)פומפאו, פנס וטראמפ באו"ם, ב-2019 (צילום: שאטרסטוק)
אא

מועצת הביטחון של האו"ם דנה אחר הצהריים (רביעי) בכוונת ישראל לספח חלקים מיהודה ושומרון, שאמור להתרחש ב-1 ביולי. מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, אמר בפתח הדיון כי הסיפוח יהווה "הפרה חמורה ביותר" של החוק הבינלאומי, ויפגע באופן קשה בסיכוי לפתרון שתי המדינות וכן "יחתוך" את האפשרויות לחידוש המשא ומתן בין הישראלים לפלסטינים.

מנגד, מזכיר המדינה של ארצות הברית מייק פומפאו אמר כי ההחלטות לגבי הסיפוח הן כאלה שעל ישראל לקבל. "אנו מדברים עם כל המדינות כיצד אפשר לנהל את זה כדי לקדם את החזון שלנו לשלום", אמר פומפאו. הוא הוסיף: ''אני מצטער רק על כך שהרשות הפלסטינית סירבה להשתתף ודחתה את זה על הסף. יש לי תקווה שנשיג התקדמות".

גוטרשגוטרש

בדיון במועצת הביטחון, שבה שותפים נציגים מ-15 מדינות, נוטלים חלק שרי חוץ של חלק מהמדינות החברות, נוסף למזכ"ל הליגה הערבית וכן שגריר ישראל ושר החוץ הפלסטיני. בעקבות משבר הקורונה, הישיבה נערכת באופן מקוון.

שליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלאדנוב, הזהיר כי "לכל ניסיון לספח שטח של אדמה פלסטינית יהיו השלכות מבחינת החוק הבינלאומי", זאת, מבלי לפרט מה יהיו  הצעדים שיינקטו נגד ישראל. לדבריו הצטרף השר הבריטי לענייני המזרח התיכון, ג'יימס קלברלי, שאמר כי הממלכה המאוחדת חשה תסכול מהקיפאון המדיני בין ישראל והפלסטינים, וכי ארצו מאמינה "באמונה שלמה" בפתרון על בסיס קווי 1967. "הנהגה אמיצה יכולה להפוך את השלום לאפשרי", הוסיף. "אנחנו מבקשים מישראל לשקול זאת מחדש. הסיפוח יכול לשנות את יחסי ישראל עם שכנותיה ומדינות אחרות. קיצונים ייהנו מהצעד הזה".

קלברלי קרא לארה"ב לסייע לניסיונות למנוע מישראל לבצע צעד חד-צדדי. "אנחנו מבינים שלארה"ב תפקיד מפתח חשוב בעניין. אנחנו יודעים שהדרך הזו לא קלה, אך חשוב לנסות, כי זו הדרך היחידה לשמור על ישראל יהודית ובו זמנית גם לשמור על השאיפות הפלסטיניות", הצהיר.

מזכ"ל הליגה הערבית, אחמד אבו אל-רייט, טען בדיון כי יוזמת הסיפוח תסכל תוכניות עתידיות לשלום בר קיימא. "הליגה הערבית מאמינה שהסיפוח יפר את השקט. אם הסיפוח יקרה, תיהרס כל תקווה לשלום בעתיד".

שגריר גרמניה באו"ם, כריסטוף הויסגן, הוסיף כי הכבוד לחוק הבינלאומי הוא הבסיס לאו"ם. לדבריו, "גרמניה היא ידידה של ישראל ודואגת לביטחונה. שר החוץ הייקו מאס הביע לפני שבועיים את חששות גרמניה מהסיפוח בפני ראש הממשלה נתניהו וראש הממשלה החלופי גנץ. עלינו לכבד את החוק הבינלאומי על כל פנים, ולא רק לגבי ההתנחלויות, אלא גם בכל הנוגע לטרור".

שגרירת ארה"ב באו"ם, קלי קראפט, יצאה להגנה על תוכנית השלום של הנשיא דונלד טראמפ. "פעלנו במשך שלוש שנים לבנות תוכנית שלום, שתוביל לשלום בין שני הצדדים. בעבר לא הגענו לשלום. בזבזנו כספים רבים על תוכניות, אך בפועל דבר לא קרה". לטענתה, "יש דברים שאחרים חושבים שצריכים להיעשות אחרת, אבל אחריותנו לשמור על ראש פתוח למען תושבי ישראל ופלסטין העתידית".

קראפט ציינה עוד כי "זו תוכנית ראשונית שאפשר לשנות. הצורך של ישראלים ופלסטינים לעבוד יחד הוא מה שחשוב, ואף אחד לא דיבר על זה היום. זוהי בעיה מורכבת פוליטית ואנחנו מציעים להתחיל לדון בה. נשב עם כל אחד שיעזור להביא את שני הצדדים לשולחן".

תגיות:סיפוחמועצת הביטחון של האו"ם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה