שבת

שמירת שבת כהלכתה: 5 עובדות על ספר ההלכה שנמכר מדי שנה בעשרות אלפי עותקים

מהו הנדר שהוביל לכתיבת הספר? כיצד אב צעיר שמלקט הלכות הופך את שמירת השבת לנגישה, מעשית וברורה לכל אחד? הכירו את ספר ההלכה הנפוץ "שמירת שבת כהלכתה"

  • ג' תמוז התש"פ
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. ספר הלכה נפוץ, מרכזי ומקיף: "שמירת שבת כהלכתה" הוא ספר הלכה נפוץ העוסק בהלכות שבת ויום טוב על פי הלכות האשכנזים. הספר נכתב על ידי הרב יהושע נויבירט.

הספר, שהעניק לכותבו את "פרס הרב קוק", יצא לאור בשנת תשכ"ה בהוצאת פלדהיים והתקבל באהבה רבה בקרב שומרי המצוות האשכנזים, ההולכים לפי פסקי הרמ"א. הספר יצא לאור גם באידיש ובאנגלית.

אחת הסיבות למרכזיותו של הספר היא עובדת היותו אחד מספרי ההלכה הראשונים שבסופו יש מפתח ערכים מפורט. כך הספר מהווה מדריך שימושי, מהיר ומעשי מאוד, ולא רק בתור ספר לימוד ועיון, בכך שהוא מאפשר את מציאת ההלכה במהירות לכל מקרה, ולא רק לפי נושא או סימן הלכתי.

הספר עוסק בשמירת הלכות שבת בעידן המודרני, כגון שימוש בטכנולוגיה, בחשמל וברפואה מודרנית בשבת. חלקו הראשון של הספר עוסק באופן הכנת אוכל בשבת, רחיצה וסיכה, טיפול בבגדים, משחקים, איסור הוצאה ומוקצה, טיפול בצומח ובבעלי חיים, מלאכת נוכרי ודיני חולה ופיקוח נפש.

החלק השני כולל את ההלכות הנוגעות למצוות החיוביות בשבת: הדלקת נרות, קידוש והבדלה, סעודות שבת וכן דיני אבלות בשבת ודיני חול המועד.

החלק השלישי כולל "תיקונים ומילואים" מאת הרב שלמה זלמן אוירבך זצ"ל, מבוא להלכות שבת מאת הרב נויבירט ומפתחות נוספים.

הספר יצא לאור בשלוש מהדורות, כאשר בשנת תש"ע יצאה מהדורה מתוקנת לחלק הראשון, הכוללת התייחסות לשינויים הטכנולוגיים האחרונים.

2. אב צעיר נחשף לשאלות רבות: לאחר שנשא אישה והיה לאב צעיר, נחשף לשאלות רבות על הטיפול בתינוק בשבת. "הציבור לא ידע כיצד מותר לטפל בתינוק בשבת, מה מותר לעשות ומה אסור. החלטתי לכתוב ספר שיתמצת את ההלכות המעשיות". אחד הרבנים שנועץ בהם המליץ לפניו להקפיד על לשון תקנית בספר, וכך לכבוש את לב ההמונים. בעצתו פנה אל הרב אשר וסרטייל, מומחה ללשון העברית, וזה ערך את הספר לעברית רהוטה ובהירה.

הספר, שהתמקד בתחילה בענייני טיפול בתינוק ושאלות של רפואה בשבת, נהפך במהלך הכתיבה לספר כולל בהלכות שבת הלכה למעשה. במהלך כתיבת הספר ישב הרב נויבירט עם עשרות מומחים, מתחומים מגוּונים, שהאירו את עיניו בהבהרת סוגיות ושאלות מתחום עיסוקם. גם אנשי-מקצוע בתחומים טכנולוגיים הסבירו לו את התהליכים הכרוכים במכשירים השימושיים, כדי לברר את התייחסות ההלכה אליהם. 

3. המפתחות: כשהגיעה מלאכת הכתיבה לסיומה הדהים הרב וסרטייל את הרב נויבירט במפתח מפורט שערך לספר, ובו רשימה ארוכה של ערכים הנדונים בספר.

השפה הברורה והרהוטה, לצד מפתח הערכים המפורט, כבשו את לב ההמונים, ואלה מיהרו לקנות את הספר, אשר על פי נתוני הוצאת הספרים פלדהיים, הוא נמכר בעשרת אלפים עותקים לשנה.

הספר קיבל את הסכמות הרב שלמה זלמן אוירבך, הרב שמואל אוירבך, הרב משה פיינשטיין, הרב יחיאל יעקב וינברג, הרב יוסף שלום אלישיב, הרב מנשה קליין, הרב יחזקאל אברמסקי, הרב יוסף ברויאר, הרב ברוך קונשטט והרב יוסף נפתלי שטרן. הרב שלמה-זלמן אויערבך כתב בסוף ימיו קובץ הערות ותיקונים ל'שמירת שבת כהלכתה', וכך חיזק את מעמדו כספר פסיקה מקובל.

4. הנדר שהוביל לכתיבת הספר: לימים, סיפר הרב נויבירט את הסיבה להוצאת ספרו זה היא: לאחר שעבר את השואה הנוראה ועלה לארץ ישראל באוניית מעפילים, נאלץ לעלות עליה בשבת קודש מחמת חשש לפיקוח נפש.

הדבר ציער מאוד את הרב, כיוון שכל שנות המלחמה הקשה הצליח לשמור מצוות עד כמה שאפשר ובמיוחד שבת קודש, ואיך יתכן שדווקא עכשיו לאחר המלחמה, כשיצא לחירות, יחלל את השבת?!

בצערו הרב קיבל על עצמו שה' יזכה אותו ויעשה משהו עבור השבת, וכך עלה הרעיון לכתוב ספר על שמירת שבת.

לאחר שהודפס הספר, קיבל הרב נויבירט מכתב מרגש שהוברח אליו מרוסיה, שהיתה באותה תקופה תחת מסך הברזל הקומוניסטי. המכתב נכתב על ידי יהודי המקום, שביקשו להודות לרב על הספר וציינו שהם נעזרים בו רבות בשמירת השבת כהלכתה. "אני מרגיש שקיימתי את הנדר והבאתי להרמת קרנה של השבת", אמר הרב נויבירט בדמעות.

5. שמירת השבת שהצילה ממוות: מעניין לציין כי אכן הקפדתו של הרב נויבירט על שמירת שבת הצילה אותו מסכנת מוות. היה זה כאשר לא חש בטוב והרופא נתן לו מרשם לתרופה, וכן נתן מרשם נוסף לרעל עכברים לבקשת המשפחה שסבלה מהם באותו הזמן.

בליל שבת רצה הרב נויבירט לקחת מהתרופה שנתן לו הרופא ומצא שטעמה מר, והחליט שאין ליטול דבר מר בשבת משום עונג שבת ומשום כך יתחיל לקחתה רק לאחר השבת.

למחרת, כאשר הרופא ערך אצלו ביקור נוסף, התברר שהרוקח טעה והחליף בין התרופות, את רעל העכברים רשם כתרופה למיחושים ואת התרופה רשם כרעל עכברים, ובזכות הקפדתו על שמירת שבת בדקדוק, השבת שמרה עליו והצילה את חייו.

מה כדאי לעשות בשבת? הרב שניר גואטה בעצות נפלאות לכל המתלבטים:

איזו שעה בשבת אסור לפספס? לחצו כאן.

מאות תכנים מרתקים ממתינים לכם במדור שבת, לחצו כאן.

 לרכישת הספר בהידברות שופס, לחצו כאן.

תגיות:הלכהשבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה