חדשות כלכלה

השרה גמליאל: "נסגור את בתי הזיקוק עד 2030"

בדיון בוועדת הפנים של הכנסת, הצהירה השרה להגנת הסביבה כי בכוונתה להוביל לקבלת החלטה בממשלה שתקבע מועד לסגירת מתחם בז"ן במפרץ חיפה: "לא צריך בית זיקוק בחיפה". יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' אבי שמחון: "אפשר וצריך לסגור את מפעלי בז"ן עד סוף 2025"

בתי הזיקוק (צילום: Meir Vaknin/Flash90)בתי הזיקוק (צילום: Meir Vaknin/Flash90)
אא

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, אמרה הבוקר (שני) כי בכוונתה להעביר בקרוב החלטת ממשלה, שתקבע מועד לסגירת מתחם בז"ן במפרץ חיפה. "זה תהליך שצריך להתחיל מיידית, יהיה הדרגתי, ויסתיים לא יאוחר מ-2030", אמרה בישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת. "אם זה לא יקרה – תתרחש קטסטרופה סביבתית וכלכלית".

לדברי גמליאל, לפני כ- 100 שנה מיקמו שלטונות המנדט הבריטי את בתי הזיקוק בנמל חיפה כנקודת יציאה עם תזקיקים לאירופה: "זה כבר לא רלוונטי ל-2020", הצהירה. היא ציינה, כי פינוי המפעלים מתכתב עם האג'נדה המרכזית של משרדה, הפועלת לגמילת ישראל משימוש בדלקים פוסיליים מזהמים, וכי בפינוי המתחם יש לא רק היגיון סביבתי אלא גם היגיון כלכלי: "גם המגמות העולמיות תומכות בכך שהשימוש בתזקיקי נפט יצטמצם משמעותית בשנים הקרובות, כך שלא יהיה צורך ביכולת הזיקוק הקיימת כיום. בכל העולם כבר מבינים: תם עידן הדלקים הפוסיליים. העולם הולך לרכבים חשמליים, לאנרגיות מתחדשות – וגם ישראל. בעידן כזה לא צריך בית זיקוק בחיפה".

"זה לא יקרה ביום אחד", הבהירה השרה, "ויש לתת מענה לסוגיות לאומיות כדוגמת העסקת עובדים, תשתית חליפית לאחסון דלקים, ניפוק, אחסון בנמלים ועוד. אוביל שיח פתוח עם הרשויות המקומיות, ועדי העובדים, התושבים ובעלי העניין השונים".

גמליאל הדגישה, כי יש לקבל החלטה ממשלתית ברורה בנוגע לעתידו של מפרץ חיפה, ולסיים את אי הוודאות בנושא: "מדובר בפרויקט לאומי ממדרגה ראשונה. יש לקדם מקומות עבודה חלופיים, לבסס את משק האנרגיה על אנרגיות מתחדשות ולהחליט על הדרכים לחיזוק המטרופולין בחיפה. יהיה גם צורך לשקול תוכניות קיימות – כמו קרקעות הצפון – ולמצוא להן חלופות".

"אני רואה לנגד עיניי את מפרץ חיפה עם תעשיות ירוקות וחדשניות, קלינטק, טכנולוגיות סביבה חדשניות שינצלו את היתרונות של העיר ויהפכו אותה אבן שואבת לצעירים. זה לא חלום, בקרוב זו תהיה המציאות", סיכמה גמליאל.

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה ויועצו הכלכלי של ראש הממשלה, פרופ' אבי שמחון, הביע בדיון תמיכה בסגירת בתי הזיקוק: "אפשר וצריך לסגור את מפעלי בז"ן. עד סוף 2025 המפעלים האלו לא צריכים להיות במפרץ חיפה. התשלובת הזו מונעת את הקידום של המטרופולין, שמידרדר כבר 30 שנים. בלי סגירתה, לא ניתן יהיה לשקם ולחזק את המטרופולין".

ראש עיריית חיפה, עינת קליש רותם, בירכה על דבריה של גמליאל ואמרה כי מדובר ב"אירוע היסטורי". בריאיון לכאן ב' הצהירה: "אי אפשר ללכת אחורה. אנחנו לא מעצמת נפט, אין שום סיבה לזהם ולפגוע בבריאות של כל כך הרבה תושבים. אנחנו צריכים להתקדם לתעשיות נקיות, המבוססות על אנרגיות חלופיות. אנחנו לא יכולים להישאר תקועים בתעשיות ובכלכלה של המאה ה-19, ולהתפלא למה המטרופולין שלנו הולך ודועך".

תגיות:מפרץ חיפהבתי הזיקוקגילה גמליאלאבי שמחון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה