היסטוריה וארכיאולוגיה
ממצא נדיר: טביעת חותם מימי עזרא ונחמיה התגלתה בעיר דוד
הממצאים שנחשפו בחניון גבעתי שבעיר דוד, ומתוארכים לתקופת שיבת ציון, עשויים ללמד כי למרות מצבה הקשה של ירושלים לאחר חורבן בית המקדש הראשון נעשו ניסיונות להחזיר את מערכות המינהל לפעולה
- גבי שניידר
- פורסם ח' תמוז התש"פ |עודכן
חותם עשוי שבר כלי חרס גדול מהתקופה הפרסית (צילום: שי הלוי, רשות העתיקות)
איך התמודדה ירושלים עם החורבן האדיר שהמיט עליה הצבא הבבלי במאה ה- 6 לפני הספירה? טביעת חותם כפולה על בולה וחותם חרס המתוארכים, בסבירות גבוהה, לתקופה הפרסית עשויים לספק מענה לשאלה זו.
הממצאים הנדירים התגלו בחפירות ארכיאולוגיות שמבצעות רשות העתיקות ואוניברסיטת תל אביב בחניון גבעתי שבעיר דוד, בגן לאומי סובב חומות ירושלים. הם נמצאו בתוך שטח, שנוקה וסודר בתוך הריסות של מבנה גדול, שחרב בחורבן הבבלי של ירושלים.
פרופ' יובל גדות מהחוג לארכיאולוגיה ותרבויות המזרח הקדום באוניברסיטת תל אביב וד"ר יפתח שלו מרשות העתיקות מציינים, כי "למרות החפירות הרבות שנערכו בירושלים עד היום, הממצאים שנתגלו עד כה מהתקופה הפרסית דלים ביותר, ובשל כך גם חסר מידע על אופיה ומראה של העיר בתקופה זו. מציאתם של הממצאים האלה בהקשר ארכיאולוגי, שניתן לתארך בסבירות גבוהה, נדירה מאוד".
טביעות החותם – הבולות – היו פיסות טין קטנות, ששימשו בתקופות קדומות לחתימת מסמכים או מכלים (למשל קנקנים לאכסון תוצרת חקלאית שנאספה כמס), והן נועדו לשמור עליהם סגורים בדרך ליעדם. החפצים עצמם לרוב לא נפתחו או שלא שרדו (בעיקר המכתבים), אך הבולות, שעשויות מחומר הדומה לקרמיקה, דווקא השתמרו, והשאירו עדות על קיום מערכות המינהל, ואף על האנשים שעמדו מאחוריהן.
טביעת החותם (צילום: אליהו ינאי, עיר דוד)
לדברי פרופ' גדות וד"ר שלו, "מציאתם של הבולה והחותם בעיר דוד מלמדת, שעל אף מצבה הקשה של העיר לאחר החורבן, נעשו מאמצים להשיב את מערכות המינהל לתקינותן, ותושביה המשיכו להשתמש במבנים שחרבו בה".
טביעת החותם הכפולה נתגלתה על פיסת טין גדולה. גודלה של פיסת הטין – כ- 4.5 ס"מ – מעיד כי שימשה לסגירת מיכל גדול, אולי קנקן, ולא למכתב. על הטביעה מופיעה דמותו של אדם היושב על כיסא גדול ולפניו עמוד אחד או שניים. עיצוב התמונה מעיד כי נעשתה בעזרת חותם מטיפוס בבלי.
ד"ר עידו קוך, מהחוג לארכיאולוגיה ותרבויות המזרח הקדום באוניברסיטת תל אביב, מציין כי בארץ נמצאו רק כ- 10 פריטים בסגנון זה במספר מקומות, בהם עין גדי וירושלים, שנראה כי היו בשימוש בתקופה הפרסית. בולה נוספת מסגנון זה, אף היא מהקשר של התקופה הפרסית, התגלתה בחפירות שערכה ד״ר אילת מזר בצד המזרחי של גבעת עיר דוד.
החותם מהתקופה הפרסית (צילום: שי הלוי, רשות העתיקות)
החותם עשוי שבר כלי חרס גדול, מתוצרת מקומית, שעל צדו החיצוני נחרתה מסגרת מעגלית המחולקת לשני מדורים ובהם מספר חריתות ליניאריות. ייתכן שהחריתות מייצגות שתי דמויות, ויתכן שמדובר בחותם פסבדו-אפיגרפי (הנושא ציורים שנועדו לדמות לאותיות). בגב החותם ניתן להבחין בשבר, המעיד אולי על ידית שהוצמדה שם בעבר. גודלו של החותם, כ- 8 ס"מ קוטרו, מעיד ששימש לחתימת חפצים גדולים.
יחד עם פריטים אלה, נמצאו גם ממצאים נוספים, ביניהם, לדוגמה, שבר כלי בס מעוטר בפרצוף.
לדברי החוקרים, מציאתם של הממצאים החדשים במדרון המערבי של גבעת עיר דוד, מוסיפה מידע רב אודות מבנה העיר בתקופת שיבת ציון, תקופה שעד כה המידע עליה נשאב מספרי עזרא ונחמיה: "מיעוט הממצאים מפרק זמן זה הקשה על הבנת מעמד והיקף העיר. הממצאים מהחפירה תחת חניון גבעתי שופכים אור על חידוש מערך המינהל המקומי, במיקום דומה לזה שבו התקיים המינהל גם לפני חורבן בית ראשון, כמאה שנים קודם לכן".