חדשות בריאות

נתניהו וכץ הציגו את תוכנית הסיוע: "פתיחת המשק הייתה מוקדמת מדי"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כץ הציגו את תוכנית הסיוע הכלכלית, שמטרתה לספק רשת ביטחון לשכירים, עצמאים ובעלי עסקים. נתניהו הודה כי פתיחת המשק הייתה מהירה מדי: "לוקח על עצמי את האחריות לצעד הזה, וגם את האחריות לתקן אותו"

נתניהו (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)נתניהו (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)
אא

(עודכן: 21:57)

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כץ הציגו הערב (חמישי) את תוכנית הסיוע הכלכלית החדשה לאזרחים שנפגעו במהלך משבר הקורונה. במרכז התוכנית, שהיקפה כ- 60 מיליארד שקלים – הענקת רשת ביטחון, שנועדה להעניק ודאות וביטחון כלכליים עד יוני 2021 לשכירים, לעצמאים ולעסקים. היא כוללת, בין היתר, מתן דמי אבטלה לשכירים, מענק סיוע סוציאלי לעצמאים בגובה של עד 15,000 שקלים בכל חודשיים, וכן מענקי סיוע לעסקים ולעסקים חדשים. התוכנית תובא לאישור הממשלה ביום ראשון הקרוב.

נתניהו פתח את דבריו בהתייחסות להתמודדותה של ישראל עם המגפה: "אנחנו בעיצומה של סערה עולמית ומתגברת. אנו בעיצומו של גל שני של הקורונה. הוא הגיע אלינו, הוא הגיע גם למדינות אחרות. להערכתי, הוא לא יפסח על אף מדינה כמעט".

"אנחנו מנווטים את הספינה הלאומית שלנו בין גלים גבוהים וסכנות בריאותיות שלא היו כדוגמתם בעולם ב-100 שנים האחרונות. ההתמודדות עם הקורונה דורשת קבלת החלטות מכריעות על בסיס יום יומי. כל הזמן צריך למצוא את האיזון בין הבטחת הבריאות ובין פתיחת הכלכלה והחזרתה למסלול של יציבות. ההחלטות מתקבלות בשיטה של ניסוי וטעייה, פשוטו כמשמעו. אתה מנסה, טועה, מתקן. כך עושות כל הממשלות וכך עושים כל מנהיגי העולם".

נתניהו ציין, כי הצעדים שנקטה הממשלה בגל הראשון הביאו להישג בריאותי גדול שהתבטא בתמותה נמוכה ובהורדת רמת התחלואה ל"קומץ נדבקים ביממה". הוא הודה, עם זאת, כי הסרת ההגבלות ופתיחת המשק היו מהירות מדי: "לאחרונה פתחנו אולמות אירועים, מועדונים, ברים ומקומות נוספים שיש בהם התקהלויות ומגע קרוב. במבט לאחור, כחלק מהניסוי וטעייה אפשר לומר שהשלב האחרון הזה היה מוקדם מדי. אומנם רבים דחקו בנו לעשות אותו, לפתוח את הכלכלה בלי חשבון. זה לא מונע מאותם אנשים לשאול אותנו היום 'למה פתחתם'. אבל עשינו זאת לא בגללם, אלא בגלל שהקשבנו למצוקות שלכם, אזרחי ישראל, וכדי להחזיר כמה שיותר מכם למעגל העבודה. אני לוקח על עצמי את האחריות לצעד הזה, וגם את האחריות לתקן אותו. לכן סגרנו עכשיו מקומות של התקהלויות חברתיות בחללים סגורים, ובמידת הצורך ננקוט בצעדים נוספים".

"אני רוצה לומר לכל אזרחי ישראל, גם לאחינו מהציבור החרדי: כל ההחלטות מתקבלות על בסיס מקצועי וענייני, מתוך דאגה אמיתית לבריאותם של כלל אזרחי ישראל. אין שום אפליה נגד ציבור כלשהוא. לצערי, אני שומע על יוזמות פירטיות בציבורים שונים לקיים חתונות גדולות בבתים פרטיים. אל תעשו זאת. אי אפשר לרמות את הנגיף. אנחנו אוסרים חתונות כדי למנוע הלוויות".

"אני שב ומבקש את שיתוף הפעולה שלכם. לבשו מסכות, ושימרו על מרחק. אם נשמור על הנחיות הבריאות בקפדנות – נשטח את עקומת התחלואה. גם כשנעשה זאת, העקומה עוד תעלה בגלל ההידבקויות שכבר קרו. רק אחרי כמה שבועות היא תרד בחזרה, אנחנו עושים הכל כדי להימנע מסגר מלא, זה בידיים של כולנו. נדרשת אחריות אישית וערבות הדדית".

 

"רשת ביטחון": סיוע לשכירים, לעצמאים ולעסקים

בהתייחסו לרשת הביטחון הכלכלית החדשה, אמר נתניהו: "שר האוצר ואני, יחד עם הצוותים שלנו, עבדנו על התוכנית הזאת בימים האחרונים מסביב לשעון. עבדנו כדי שתקבלו את הכסף, וכמה שיותר מהר". הוא הדגיש, כי הוא קשוב למצוקות המגיעות מהציבור: "אני שומע את הזעקה. אני מדבר אתכם בזום, פנים אל פנים. שיחות גלויות לב, אמיתיות. אני נחוש לתת פתרונות. אני רואה לנגד את עיניי את בעל המסעדה, נהג המונית, מוכר הפלאפל, הספר. אני עובד יום ולילה בשבילכם".

נתניהו טען, כי תוכניות הסיוע הראשונות נתקלו בקשיים רבים על רקע הביורוקרטיה הכבדה: "העקרונות שמנחים אותנו הם ודאות לשנה הקרובה, מהירות בהעברת הכסף ומענק מיידי לעצמאים. מה שדרוש עכשיו זו תוכנית המשך, שנותנת ודאות כלכלית לשנה הקרובה, ל-12 החודשים שלפנינו, ונותנת כסף מהיר בחשבון. זוהי רשת ביטחון לכל אזרחי ישראל. המדינה תעשה כל מה שדרוש כדי להקל על המצוקה הכלכלית".

לדברי נתניהו, המרכיב הראשון במסגרת התוכנית הוא מתן דמי אבטלה למובטלים או לשכירים שהוצאו לחל"ת עד סוף יוני 2021 :"כל זה יהיה בתוקף עד ששיעור האבטלה ירד לפחות מתחת ל-10%, אנחנו מקווים להגיע לשם, אנחנו עובדים על זה". 

"המרכיב השני הוא רשת ביטחון לשנה הקרובה לעצמאים ולבעלי עסקים שנפגעו מהקורונה. הנחיתי לתת מענק מיידי, שיגיע לחשבון הבנק שלכם כבר בשבוע הבא. ניתן מקדמות של עד 7,500 שקלים לאותם אנשים שסייענו להם בתחילת מאי – בלי לעשות חישובים חדשים, בלי להציב תנאים חדשים. זהו התשלום המיידי". הוא הוסיף, כי המרכיב השלישי של התוכנית כולל מתן מענקים לעסקים שנפגעו ולעסקים חדשים.

"אני לא רוצה להשלות שכל הבעיות ייפתרו, אבל אני מבטיח שאהיה מעורב אישית כל הזמן כדי לוודא שהכסף יוצא, ותוכלו לקיים את עצמכם ואת המשפחות שלכם בתקופה הקשה הזאת", הצהיר נתניהו. "היום החלו ימי בין המצרים. אנחנו עם שזוכר את עברו – את המאורעות הגדולים, וגם את המאורעות הקשים. השורשים החזקים שלנו תמיד אפשרו לנו לעמוד בסערות הקשות. ידענו חורבן וגלות, אבל בזכות הרוח הכבירה שמפעמת בנו נעמדנו מחדש על רגלינו. הקמנו מדינה חזקה ופורחת, ובעזרת השם, באחריות אישית ובערבות הדדית היא אף תגיע לשיאים חדשים, לטובת כל אזרחי ישראל. כולנו יחד ננצח את הנגיף".

שר האוצר ישראל כץ הוסיף פרטים: "התוכנית שגובשה קובעת ראייה לשנה קדימה, כי הנחת היסוד היא שהקורונה תלווה אותנו בתקופה זו עד שבתקווה יימצא החיסון". הוא הבהיר,  כי "כל השכירים שנמצאים בחל"ת או באבטלה יקבלו דמי אבטלה משופרים. מעכשיו ועד אמצע השנה הבאה, כל המגבלות על דמי האבטלה מוסרות".

"הדבר השני הוא – לתת רשת ביטחון לעצמאים ולבעלי העסקים. העצמאים שהכנסתם השנתית עד 640 אלף שקלים, כולל בעלי שליטה, יקבלו מדי חודשיים מענק של עד 15 אלף שקלים, והם יקבלו בנוסף לזה גם מענק עבור העסק שלהם. עסקים של עד 100 מיליון שקלים יוכלו לקבל מענקים לפי קריטריונים. הגדלנו את היקף המענק עד 500 אלף שקלים לחודשיים".

"הכסף יזרום אליכם, אזרחי ישראל. אני יכול להבטיח לכם, שהדבר יקרה הפעם בצורה מסודרת, ברורה ומהירה", הצהיר כץ. "בשבוע הבא יילחץ הכפתור, והכסף יגיע לבנק".

עקרונות התוכנית (מצגת: משרד האוצר)

תגיות:ישראל כץנגיף הקורונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה