כתבות מגזין

בית הדין הארצי החדש בראשות הרב זמיר כהן: להשכין שלום בסכסוכים כספיים

אין דבר ההופך אוהבים לאויבים יותר מכסף. בביתר עילית הוקם בית דין חדש לממונות בראשות הרב זמיר כהן המשמש בו כאב בית הדין, כדי לפשר בסכסוכים ממוניים מכל הסוגים

אא

 

מה הגורם הסביר ביותר לקרע בין בני משפחה וחברים? ניחשתם נכון: כסף. כמעט כולנו מכירים דוגמאות רבות של שכנים טובים, ידידים קרובים, או אחים נאמנים שהסתכסכו קשות בגלל וויכוח כספי כזה או אחר. הרב זמיר כהן, שמקבל פניות בנושאים כאלה כמעט מידי יום, החליט להיענות להפצרות הרבות ולעשות משהו בנידון.

"בית הדין מיועד להכריע בסכסוכים ממוניים ובכך להשכין שלום בין אנשים שלא מצליחים לפתור את הוויכוח הממוני ביניהם", מספר הרב זמיר כהן על בית הדין בביתר עלית. "כשהצדדים מגיעים אלינו, הם חותמים על שטר בוררות המעניק סמכות לבית הדין לפסוק דין באופן שיהיה תקף ומחייב את שני הצדדים – הן על פי דין תורה והן על פי חוקי המדינה".

האם מדובר בתביעה לדין תורה או בבקשת פשרה?

"הדבר תלוי ברצון ובהסכמת הצדדים, כפי הצהרת התובע או הצהרת הצדדים בכתב בעת פתיחת התיק. כאשר שני הצדדים מבקשים מבית הדין לפשר ביניהם, עושים הדיינים כל מאמץ ששני הצדדים יהיו מרוצים. אבל הכרעת בית הדין תקפה ומחייבת את שני הצדדים גם אם יש מי שאינו מרוצה מפסק הדין. והרי בכל סכסוך כל צד מעוניין שהכל יוכרע לטובתו, אבל זה טבע הפשרה, שכל צד הולך לקראת רעהו".

מה קורה כשהנתבע מסרב להגיע לבית הדין, האם מותר לתובע להזמין אותו לבית משפט?

"בתביעה לבית משפט, ישנה בעיה הלכתית קשה, משום שאינם דנים על פי דין תורה ועלולים לחייב ממון שלא כהלכה. ואפילו אם יכריעו הכרעה מקבילה לדין תורה, עצם התביעה לערכאות שהשופטים בהם אינם דנים על פי דין תורה, הוא דבר האסור על פי ההלכה. מאידך, למרבה הצער והתמיהה המדינה אינה מעניקה סמכויות אכיפה לבתי הדין שדנים על פי חוקי ישראל המקוריים, כלומר על פי דין תורה. לכן כאשר הנתבע מסרב לבוא לבית הדין, בית הדין מאשר לתובע לתבוע בבית משפט. כך בעצם קיבל התובע את רשות ההלכה לתבוע לבית משפט. אלא שכדי לא להיכשל באיסור גזל, לאחר זיכויו בבית המשפט עליו לברר אצל דיין האם קיבל את המגיע לו על פי ההלכה, או יותר מהמגיע לו".

בהרכבים בהם יושב הרב זמיר כהן כדיין, הוא משמש כאב בית הדין. אך מפאת העומס הציבורי הרב המונח על כתפיו, הרב אינו יושב בעצמו בכל ההרכבים של בית הדין, אולם כל הדיינים נבחרו על ידו באופן אישי, ומתייעצים אתו בכל ספק.

בית הדין מיועד כפתרון לאנשים שנקלעו לסכסוך כספי, אלא שהרב ממליץ לעשות מראש כל מה שניתן כדי להימנע מלהגיע לסכסוכים כאלה. "שותפויות עסקיות, למשל, הן לא דבר טוב", הוא אומר. "רוב השותפויות מתחילות בקרבה, ידידות ושתיית 'לחיים' ונגמרות בריבים גדולים. זה לא כדאי, במיוחד כשמדובר בקרובי משפחה. גם אם חושבים שהשותפות תביא ליותר רווחים, עדיף לפתוח עסק לבד ולסמוך על הקב"ה שמה שמגיע לך – תקבל".

מה עושה אדם שנמצא כבר בשותפות או בכל סיטואציה אחרת שמתגלעים בה חילוקי דעות בעניינים כספיים? "אפילו אם מישהו עשה לך עוול, אם אתה יכול לוותר – תוותר", מייעץ הרב זמיר כהן. "גם בירושות, גם בענייני שכנים – תמיד כדאי להבליג ולוותר למען השלום. אם יש סכסוך שממש לא ניתן לפתור, כדאי ללכת לבית דין רבני, לא כתובע וכנתבע אלה כשני צדדים המבקשים בוררות. בבית דין כזה עושים מאמץ רב כדי להגיע - אם ניתן - לפשרה כדי ששני הצדדים יצאו מרוצים".

בית הדין החדש של הרב זמיר כהן, 'נזר המשפט', יתפקד, כאמור, כבית דין הדן בענייני ממונות, וחותר להשכין שלום בין איש לרעהו.

תגיות:בית הדיןהרב זמיר כהן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה