מקבצי שו"ת - שאל את הרב

למה בוצעים על חלה קלועה? האם מותר לילדים להסתפר בבין המצרים? והאם כדאי לכתוב צוואה?

מקבץ שו"ת 151 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • כ"ב תמוז התש"פ
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. מה המקור של הצורה הקלועה של החלה של שבת?

על פי האריז"ל צריך להיזהר לשים בכל סעודה י"ב לחמים על השלחן כנגד י"ב חלות לחם הפנים (ראה כף החיים סימן רס"ב אות ב'), ולכן יש נוהגים לקחת ב' חלות שכל אחת קלועה מששה רצועות בצק (שו"ת משנת יוסף חלק ה' סוף סימן ס"ט).

אמנם יש להדגיש שמצד הדין כל לחם שלם טוב בשביל לחם משנה, וכל האמור הוא רק מצד ההידור.

* * *

2. האם נכון שאם אדם מתחרט על מצווה שעשה הוא מאבד את השכר? ואם כן, במידה והוא מתחרט על ההתחרטות של המצווה, השכר חוזר לו?

אכן מי שמתחרט על המצוות שעשה מאבד את השכר עליהן, כמבואר בגמרא מסכת קידושין (דף מ עמוד ב'). וכן כתב הרמב"ם (הלכות תשובה פרק ג' הלכה ג'), וזו לשונו: כל מי שניחם על המצוות שעשה ותהה על הזכיות, ואמר בלבו ומה הועלתי בעשייתן, הלואי לא עשיתי אותן, הרי זה איבד את כולן, ואין מזכירים לו שום זכות בעולם. ע"כ. וגם אם יתחרט על החרטה - כנראה שלא יחזור אליו השכר.

* * *

3. אם 40 יום לפני יצירת הולד יוצאת בת קול ומכריזה בת פלוני לפלוני, מדוע יש גירושין? בת קול מכריזה רק שם אחד בשמיים. איך יודעים מיהו הזיווג שלך, ואם בחור התגרש אז הוא איבד את זיווגו? יש אנשים שמתגרשים גם פעמיים, מה זה אומר עליהם, שהם עדיין לא מצאו את הזיווג האמיתי שלהם? שהרי אם זה היה הזיווג שהוכרז בשמיים אזי לא היו מתגרשים?

שתי האופציות אפשריות. לפעמים האדם מפסיד את זיווגו האמיתי, אך על פי רוב הגירושין נובעים מאחר שהוא לא מצא את זיווגו האמיתי.

* * *

4. אני לא מבינה את העניין של לברך 100 ברכות. כלומר, אני לא יכולה לספור כל דבר שאני אוכלת, או מברכת על משהו מסוים. האם זה מנהג, או חובה ממש? ואם זו חובה - איך אקיים זאת?

אין על האישה חובה לברך מאה ברכות. גבר מברך בדרך כלל מאה ברכות.

* * *

5. בני שואל מדוע הוצרך הקב"ה 6 ימים לברוא את העולם הרי היה יכול לבוראו ברגע אחד. אשמח לתשובה או הפניה להרצאה או חומר כתוב בנושא.

זוהי כעין שאלת המשנה (אבות פרק ה', משנה א') בַּעֲשָׂרָה מַאֲמָרוֹת נִבְרָא הָעוֹלָם. וּמַה תַּלְמוּד לוֹמַר, וַהֲלֹא בְמַאֲמָר אֶחָד יָכוֹל לְהִבָּרְאוֹת, אֶלָּא לְהִפָּרַע מִן הָרְשָׁעִים שֶׁמְּאַבְּדִין אֶת הָעוֹלָם שֶׁנִּבְרָא בַּעֲשָׂרָה מַאֲמָרוֹת, וְלִתֵּן שָׂכָר טוֹב לַצַּדִּיקִים שֶׁמְּקַיְּמִין אֶת הָעוֹלָם שֶׁנִּבְרָא בַּעֲשָׂרָה מַאֲמָרוֹת: ופי` הרע"ב: לְהִפָּרַע מִן הָרְשָׁעִים שֶׁמְּאַבְּדִין אֶת הָעוֹלָם שֶׁנִּבְרָא בַּעֲשָׂרָה מַאֲמָרוֹת - שאינו דומה המאבד מלאכה שהיא נעשית ביום אחד למלאכה שהיא נעשית בהרבה ימים: עכ"ל.

ויש בזה על פי הקבלה, כיוון שהבריאה נבראה בממדים שונים הנובעים משבע הספירות – חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד, יסוד ומלכות, כשבכל יום נאצלה הבריאה השייכת לאותה ספירה.

* * *

6. האם מותר לילדים (שלא הגיעו לגיל בר/בת מצווה) להסתפר בימי בין המצרים? והאם יש הבדל בין אשכנזים לספרדים?

לפי מנהג הספרדים אין לספר ילדים בשבוע שחל בו תשעה באב (שלחן ערוך סימן תקנ"א סעיף י"ד).

ולפי מנהג האשכנזים אין לספר ילדים כבר מי"ז בתמוז. ויש מקילים עד שבוע שחל בו תשעה באב (משנה ברורה שם ס"ק פ"ב). ולמעשה נוהגים לכתחילה לא לספר אף ילדים קטנים מי"ז בתמוז, אבל לעת הצורך אפשר להקל עד שבוע שחל בו תשעה באב (שערי נחמה עמוד כ"ד).

* * *

7. האם זה בסדר להתחתן עם אישה שגדולה ממני בכמעט 4 שנים? והאם זה שהיא כבר בת 30.5 לא בעייתי מבחינת פוריות?

אם יש ביניכם התאמה כללית, מציאת חן ומשיכת הלב, אין לדחות את השידוך מחמת שהיא גדולה ממך, ולא אמורות להיות בעיות מיוחדות של פוריות בגיל זה.

ראה כאן.

* * *

8. מצאתי טלפון סלולארי נעול, ללא סימן ובלי כרטיס סים, מה הדין?

בפלאפון שמצאת יש סימן, שהרי הבעלים יכול לומר לך את הקוד הסודי כדי לפתוח אותו. אשר על כן עליך לפרסם מודעות - באזור המציאה - שמצאת פלאפון והמאבד יוכל לקבלו עפ"י סימנים.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

9. האם כהן שמאלי נחשב לבעל מום ולכן לא יוכל לעבוד בבית המקדש? ואם כן, האם זה מום שיתרפא בזמן שיבוא המשיח, דהיינו שיהפוך להיות ימני?

כהן שמאלי אינו יכול לעבוד בבית המקדש, כי נחשב לבעל מום (מסכת בכורות דף מה עמוד ב', והרמב"ם הלכות ביאת מקדש פרק ח' הלכה י"א).

יתכן שלעתיד לבוא כל כהן כזה יהפוך להיות ימני, על פי המבואר במסכת סנהדרין (דף צא עמוד ב') שבעלי מומין יתרפאו לעתיד לבוא.

* * *

10. האם כתיבת צוואה היא סגולה לאריכות חיים, ומעודדת על ידי היהדות?

ודאי שכתיבת צוואה מבעוד מועד מעודדת על ידי היהדות, כדי למנוע מחלוקות ועגמת נפש בין יורשיו (ראה מה שהביא בזה בספר נטעי גבריאל על אבלות חלק א' פרק א' סעיף א').

ויש שכתבו שכתיבת צוואה מסוגלת לאריכות ימים (ראה אגרות קודש חלק ד' עמוד שע"ג).

תגיות:מקבץ שו"תשאלות ותשובות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה