פורום מומחיות

איך אפשר להפסיק לדבר לשון הרע?

מדוע ארוחת בוקר חשובה כל כך, איך מתגברים על פחד ממים, ולמה אני נופלת בלשון הרע?

  • כ"ג תמוז התש"פ
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אני אמא לילד בן 10 שאינו אוכל ארוחת בוקר. גם אני לא רגילה לאכול ארוחת בוקר. לאחרונה נודע לי על חשיבות ארוחת הבוקר, אך עדיין איני מצליחה ליישם. האם אכן ארוחת הבוקר חשובה לי ולבני?

ארוחת הבוקר היא אכן הארוחה החשובה ביותר ביום, אף על פי שרבים נוהגים לוותר עליה בקלות ומסתפקים רק במשקה חם.

היתרונות להלן:

1. אספקת כמות פחמימות זמינות וחיוניות לתפקוד המוח ולשיפור היכולת הקוגניטיבית.

2. הפעלת מערכת העיכול והעלאת קצב חילוף החומרים.

3. אספקת קלוריות נאותה אשר גורמת לערנות.

4. עוזרת לאיזון תחושת הרעב מאוחר יותר - כאשר אוכלים ארוחת בוקר, לא מגיעים רעבים כל כך לארוחת הצהריים, דבר אשר עוזר לשמור על המשקל. מחקרים הוכיחו שילדים שלא אוכלים ארוחת בוקר נוטים יותר להשמנה מאשר ילדים שאוכלים ארוחת בוקר.

אכילת ארוחת בוקר חשובה במיוחד לילדים, לשם הריכוז. מחקרים אף הוכיחו כי חלה ירידה ברמת האנרגיה והריכוז אצל ילדים שלא אכלו ארוחת בוקר.

חשוב מאוד להרגיל ילדים לאכול ארוחת בוקר. הקניית הרגלים לילדים נעשית על ידי דוגמה של המבוגרים, במקרה זה את, כאמא. כלומר, על מנת שהילד ירצה לאכול ארוחת בוקר ויכיר בחשיבותה, יש לאכול יחד איתו.

כאשר תאכלי ארוחת בוקר באופן קבוע יחד עם בנך, יתפתח הרגל אכילת ארוחת הבוקר, זאת משום שלהורים השפעה מכרעת על הרגלי הילדים. הארוחה לא חייבת להיות גדולה, אפשר להסתפק בארוחה קטנה.

הקפדה על אכילת ארוחת בוקר תימנע השמנה בעקבות אכילה לא מסודרת, תעזור לילדים להצליח בלימודים ובספורט, ותשמור על הבריאות.

(ד"ר סיגל תמיר, ד"ר לתזונה ומדעי ההתנהגות)

* * *

מזה שנים אני מתמודדת עם פחד ממים. כילדה תמיד נמנעתי מבריכה, ים ושייט בתירוצים שונים. סיפרתי שאני שונאת ים ובריכה. אך כעת אין לי ברירה, ועלי להתמודד עם הפחד הזה בפועל. אינני יודעת כיצד אצליח לשרוד. איך אוכל להשתחרר מהפחד הזה?

חרדה ממים הינה פוביה ספציפית, שמשמעותה פחד בלתי רציונלי ממים.

עשויים להופיע תסמינים פיזיים לצד תסמינים נפשיים, המופיעים כאשר אדם נמצא בקרבה למים. זו יכולה להיות נשימה מואצת, או דפיקות לב ועלייה בלחץ הדם, סחרחורות או רעידות, הזעת יתר וכדומה. האדם נמצא במצב דריכות פיזית, כאילו הוא מתמודד עם סכנת חיים של ממש – משהו שמאיים על בטחונו ברמה קיצונית, אף על פי שאין לכך ממד רציונלי באותה עת. התקף חרדה שכזה גורם למצוקה נפשית כבדה.

חרדה ממים עשויה להיווצר בשל מגוון גורמים גנטיים, אישיותיים וחווייתיים. ייתכן שהפחד ממים נובע מטראומה שאירעה במהלך חייך בעקבות התנסות מאיימת עם מים, או שעצם השהות במים, סביבה שאינה מוכרת, מעלה חוויות לא מודעות של חוסר שליטה. לפעמים זה לא קשור לחוויה ישירה אלא עקיפה, כמו לראות מישהו טובע או במצוקה במים, או אפילו תגובה להורה מודאג במיוחד שמזהיר רבות משחיה או כניסה למים. כלומר, חרדה שמועתקת מאדם קרוב.

אחד הטיפולים היעילים והמומלצים ביותר בשוק היום להתמודדות עם פוביות ולחרדות בכלל, הינו טיפול CBT, ובשמו המלא – טיפול קוגניטיבי התנהגותי. הוא בעל שיעור הצלחה גבוה יחסית, ומשמעותו שינוי דפוסי חשיבה אצל המטופל באופן כזה שיוכל להתעמת ולהתמודד עם פחדו הגדול מהמים, כדי שלא יהווה גורם משתק שמשפיע על איכות החיים.

(אורלי סמירה, יועצת זוגית ופסיכותרפיסטית CBT)

* * *

אני בת 17, לומדת בסמינר דתי, מקפידה מאוד על שמירת הלשון – ובכל זאת מוצאת עצמי חוטאת בכך לא פעם. מה עלי לעשות?

ראשית, טוב שנושא זה נמצא אצלך במודעות, ואת מזהה את מקומות הנפילה שלך בו, דבר המסייע לקימה ממנו.

חשוב להבין מדוע התעסקות בחיי האחר ובאורח חייו מסבה לנו עונג ומעוררת את סקרנותנו.

חטא הלשון - ראשיתו בדיבור, ודיבור הינו פועל יוצא של מחשבה שקדמה לו. אם נחשוף את המחשבה ושורשה, נבין מה גורם לנו להיחשף וליפול בחטא זה.

ההתעסקות בחיי האחר, ובפרט אם נפגעתי ממנו, מתרחשת בשעה שאינני עסוק בעצמי. הגדרת הזהות העצמית שלי טרם לבשה צורה, וכל אי הצלחותי עומדות לנגד עיני, מה שבבת אחת מעורר בי את הצורך להישיר מבט אל האחר. הדיבור השלילי נגדו עולה ביתר שאת כאשר אני חש פגוע ממנו. אינני מסתפק רק בהזכרת מעשיו, לבושו ואורח חייו, אלא אני חפץ להזכיר גם את שמו.

אם תהיי מודעת ליכולותיך ולכישוריך, שמחה במי ובמה שאת, הרי שמהר מאוד תגלי שאין לך עניין בזולת, וממילא לא יתעורר בך רצון לשמוע או לספר אודותיו, בין לטוב ובין למוטב.

לשון הרע לא מדבר אלי - רק אחרי שאדבר ואראה את הטוב שבי.

(ענבל אלחייאני, MA, מטפלת מוסמכת ב-NLP ובדמיון מודרך)

תגיות:לשון הרעפורום מומחיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה