חדשות בריאות

תוצאות חיוביות לחיסון נגד קורונה של אוניברסיטת אוקספורד

הממצאים הראשוניים של הניסוי, הנערך על ידי אוניברסיטת אוקספורד וחברת התרופות אסטרהזניקה, מלמדים כי החיסון הצליח להשיג "הגנה כפולה" נגד קורונה, המתבטאת בייצור נוגדנים וביצירת תאי דם לבנים מסוג T. בימים אלו נערך השלב השלישי של הניסוי. ישראל מנהלת משא ומתן עם אסטרהזניקה, כדי להבטיח לעצמה עדיפות באספקת החיסון

(תמונה: שאטרסטוק)(תמונה: שאטרסטוק)
אא

כתב העת הרפואי "לנסט" (Lancet) פרסם אתמול (שני) תוצאות ביניים של הניסוי בחיסון נגד קורונה, שעורכת אוניברסיטת אוקספורד בשיתוף עם חברת התרופות הבריטית-שוודית אסטרהזניקה. התוצאות מלמדות, כי החיסון התגלה כיעיל וכבטיחותי לשימוש. הוא הצליח להשיג "הגנה כפולה" נגד קורונה, המתבטאת בייצור נוגדנים נגד הנגיף וביצירת תאי דם לבנים מסוג T המסוגלים לתקוף את התאים הנגועים בנגיף.

הניסוי הקליני בחיסון לקורונה, המכונה AZD1222, החל בחודש אפריל. מדובר בשלבים 1 ו-2 של הניסוי, בהם השתתפו 1,077 מתנדבים בריאים בגילאי 55-18. על פי הממצאים שפורסמו בכתב העת, החיסון הצליח לייצר נוגדנים כלליים נגד חלבון ה-SPIKE של הנגיף. רמת השיא של הנוגדנים הושגה 28 יום לאחר מתן מנת החיסון, ונותרה מוגברת גם לאחר 56 ימים מעת ההתחסנות. כמו כן, הושגה תגובה של תאי T, ששיאה נרשם כשבועיים לאחר קבלת החיסון. התגובה נשמרה גם חודשיים לאחר ההתחסנות.

מהתוצאות עלה, כי רוב המחוסנים סבלו מתופעות לוואי מקומיות קלות, שכללו כאב ורגישות מקומית עד כשבוע לאחר החיסון. כמו כן, נצפו תופעות לוואי מערכתיות, שכללו חום, עייפות, חולשה, כאבי שרירים וכאבי ראש. תופעות אלו חלפו ברובן לאחר כיומיים ממתן החיסון, והשפעתן פחתה תחת שימוש באקמול. לא תועדו תופעות לוואי חמורות או מסכנות חיים.

התוצאות החיוביות מעוררות אופטימיות רבה באשר להשגת היעד של מציאת חיסון לנגיף הקטלני עוד במהלך השנה הנוכחית. בימים אלו נערך השלב השלישי של הניסוי, אליו נרשמו כ-30 אלף מתנדבים בארצות הברית, ובו ייקבע סופית האם החיסון יעיל ובטוח לשימוש. חברת אסטרהזניקה נערכת להגיע לכושר ייצור שנתי של 2 מיליארד מנות חיסון. בחודש שעבר דווח כי ארבע מדינות באירופה – איטליה, גרמניה, צרפת והולנד – חתמו עם החברה על הסכם לרכישה של עד 400 מיליון מנות חיסון. במקביל, הזמינה בריטניה 100 מיליון מנות.

במרוץ לפיתוח החיסון נגד קורונה משתתפות עשרות חברות ברחבי העולם. אחת החברות המובילות במרוץ זה, בנוסף לאסטרהזניקה, היא חברת התרופות האמריקנית מודרנה, שדיווחה בשבוע שעבר על תוצאות השלב הראשון של הניסוי שהיא עורכת בחיסון שפיתחה. בהודעת החברה נאמר, כי החיסון הצליח ליצור תגובה חיסונית "חזקה" אצל 45 המתנדבים שהשתתפו בניסוי. התוצאות, שפורסמו בכתב העת הרפואי New England Journal of Medicine, מלמדות כי החיסון בטוח לשימוש, וכי היו לו תופעות לוואי קלות עד מתונות. בחודש שעבר חתמה ישראל על הסכם עם מודרנה לרכישת מנות חיסון נגד הנגיף, במידה ואכן החברה תצליח לפתח חיסון יעיל. בימים אלו מנהלת ישראל משא ומתן עם אסטרהזניקה, כדי להבטיח לעצמה עדיפות באספקת החיסון.

תגיות:חיסוןנגיף הקורונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה