דיכאון וחרדות

אדם שמעז להסתכל על חולשותיו – הוא חלש, או חזק?

שאלתי אותו האם לדעתו אדם רגיש יותר הוא בעייתי יותר, או טוב פחות. הוא אמר לי - ברור שלא, אבל זה מה שהסביבה הרעילה אותי, וכך הסתכלו עלי

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

זהו אחד המשפטים היותר עוצמתיים וחזקים שקיימים (וזהו שמו של אחד מספריו של פרופסור אליהו רוזנהיים) - רוב האנשים פשוט מפחדים ללכת לכיוון הזה ולהסתכל לתוך תוכם ולהבין מה הם צריכים לתקן ולהיכן להתקדם.

דני הגיע אלי עם חרדה חברתית קשה, שמנעה ממנו יצירת קשרים עם אנשים ברמה שהביאה אותו להימנע מלתקשר עם סביבתו כמעט באופן מוחלט. רוב שעות היום העדיף להסתגר בחדר ופשוט לא לדבר.

הוא אמר לי שתמיד הרגיש מוזר. הוא היה שקט וביישן יותר מהסביבה הרועשת שהייתה לו, וזה מה שתמיד אמרו לו - שהוא מוזר.

הסביבה תמיד הסתכלה עליו כעל אדם חלש שמעז לדבר על קשייו, ולא מנסה להתמודד איתם בכוחות עצמו. הוא הגיע אלי מרוסק נפשית, ואמר לי: תמיד הסתכלו עליי כעל חלש. דמעות צצו בעיניו. נתתי לו להירגע, והוא המשיך - מעולם לא התייחסו לרגשות שלי. תמיד אמרו לי שמי שמדבר על זה הוא חלש ופחדן, ובתגובה אמרו לי - תתמודד! תמשיך! ולא הבינו שלא היה לי כוח לזוז עוד טיפה קדימה.

שאלתי אותו האם לדעתו אדם רגיש יותר הוא בעייתי יותר, או טוב פחות. הוא אמר לי - ברור שלא, אבל זה מה שהסביבה הרעילה אותי, וכך הסתכלו עלי.

הוא אמר לי שלדעתו, אדם שמעז להסתכל על חולשותיו ולהבין מה קורה אתו הוא אמיץ הרבה יותר מאחרים - הוא מדחיק פחות ומנסה לעבוד יותר.

תוך כדי שיחה הבנו שהמשפחה שלו בעצם בורחת מהמציאות, ולא נותנת לעולם הרגש מקום כלל, שזה, כמובן, בלתי אפשרי... כמו שאי אפשר לחיות בלי לב.

המערכת הרגשית פועמת במקביל למערכת השכלית, ואי אפשר להתעלם ממנה לגמרי.

התחלנו תהליך שבו הוא הבין שבעצם הסיבה שהחרדה התפתחה אצלו, היא כי איבד אמון באנשים – הוא פחד שאף אחד לא באמת מבין אותו, ושמסתכלים עליו כעל חלש וחסר אופי.

עבדנו ביחד רבות על הנושא של חיזוק הדימוי העצמי שלו, ובמקביל התחלנו לתרגל תקשורת הדרגתית עם הסביבה. לאט לאט ראינו שינוי אישי שהביא אותו למקום אחר בחיים שלו.

אריאל גולדשטיין הוא מטפל רגשי מטעם מחלקת "נפשי בשאלתי".

סובלים מדיכאון, חרדות ומצב נפשי ירוד? פנו אל מחלקת "נפשי בשאלתי" בהידברות. לקבלת ייעוץ חייגו 073-3333331 או במייל nafshi@htv.co.il

הצעירים שקועים בטיקטוק ומנותקים מיהדות. הדרך לחבר אותם לבורא עולם עוברת פה. לחצו כאן >>>

 

תגיות:טיפולאופיחרדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה