עובדות שלא ידעתם

הידעתם איך קופסאות שימורים שומרות על טריות המזון?

מהי החתמה, איך פועלות קופסאות השימורים, ומהן מערות השיש של צ'ילה? 7 עובדות קצרות ומפתיעות ש(כנראה) לא ידעתם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

• הידעתם מהי הַחְתָּמָה של בעלי חיים? החתמה היא תופעה מעניינת שקיימת אצל בעלי חיים רבים. כאשר בעלי חיים מסוגים שונים נולדים או בוקעים מן הביצה, הם רואים את אמם ומכירים בה, ומאז הולכים אחריה. אך אם בעל החיים יראה מיד לאחר לידתו יצור אחר, כמו בעל חיים אחר, אדם ואפילו חפץ דומם – הוא יחשוב אותו כאמו, וילך דווקא אחריו, גם עד לבגרותו. תהליך זה נקרא "החתמה", והוא משמש לפעמים להצלה של בעלי חיים שאמותיהם מתו.

• הידעתם מהו מזג האוויר ביער הגשם? ביערות הגשם ישנם אדים רבים אשר יוצרים עננות תמידית באזור היער, ולכן גם גשמים רבים (ומכאן, כמובן, שמם של היערות). זהו מזג אוויר ייחודי של היערות הללו, שונה לעיתים ממזג האוויר באזורים סמוכים אחרים.

• הידעתם מתי הומצא נייר הטואלט? במשך שנים עשו בני אדם שימוש במוצרים שונים, מעלים ועד צמר כבשים, במקום בנייר הטואלט המוכר לנו היום. נייר הטואלט הומצא לצרכים רפואיים בשנת 1857. רק כ-50 שנה אחר כך, עם התפתחותן של צנרות הביוב, החל נייר הטואלט להיות משווק גם לשימוש יומיומי.

• הידעתם מה עושה האנטיביוטיקה? בניגוד למה שרבים חושבים, האנטיביוטיקה, שהיא תרופה המיועדת לטיפול בזיהומים חיידקיים, אינה הורגת את החיידקים. היא רק מחלישה אותו ובולמת את האפשרות של החיידק להתפתח. לכן, שימוש לא נכון באנטיביוטיקה או הפסקה מוקדמת של נטילתה, עלולים לגרום לכך שהחיידק – במקום להיעלם – יפתח עמידות לאנטיביוטיקה, ובהמשך יהיה קשה יותר להיפטר ממנו.

• הידעתם איך קופסאות השימורים שומרות על טריות המזון? בייצור של קופסאות שימורים שואבים את האוויר מתוך הקופסה, ומיד אוטמים אותה. היעדר האוויר בתוך הקופסה מונע מחיידקים להתקיים בתוכה, כך שהמזון נשמר טרי לאורך תקופה ארוכה, לעיתים שנים.

• הידעתם מהו הנהר הארוך ביותר בעולם? זהו נהר האמזונס שבדרום אמריקה. אורכו מגיע לכ-7,040 ק"מ, הוא עובר דרך 9 מדינות שונות בדרום אמריקה ומעביר אל האוקיינוס כמות של יותר מ-100,000 מ"ק מים בכל שנייה. גם יער האמזונס שסביב הנהר הוא היער הגדול בעולם, ושטחו הוא מעל 6 מיליון קמ"ר.

• הידעתם מהן מערות השיש של צ'ילה? המערות הנמצאות על שפת אגם קררה שבגבול צ'ילה-ארגנטינה חצובות בסלע העשוי אבן גיר, ובהן כוכים יפהפיים ודמויי שיש, שנוצרו מזרימת מי האגם עליהן.

תגיות:עובדות שלא ידעתםשימורים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה