דברי תורה

בחור ישיבה בלי מסגרת? הדברים הבאים מיועדים עבורך

"קשה לך ללמוד כעת סוגיות מורכבות כמו בישיבה? תלמד מסכתות ב'בקיאות'. תלמד משניות עם ברטנורא, תלמד את הפרשה עם רש"י ורמב"ן, תגיד תהילים. אך אל תתבטל סתם כך, באפס מעש"

(צילום: Daniel Dreifuss / Flash90)(צילום: Daniel Dreifuss / Flash90)
אא

הרב שמואל ברוך גנוט, ר"מ בישיבת משאת המלך באלעד, כתב את הדברים הנפלאים הבאים, בחוברת מיוחדת שהוציא ארגון 'דרשו' לבחורי ישיבות בתקופת הקורונה.

הרב גנוט מתאר את חובתו של כל יהודי ללמוד תורה, גם בתקופת הקורונה, גם כשהוא בבידוד, וגם כאשר אין ישיבות, תלמודי תורה ובתי מדרש.

את דבריו פותח הרב בדברים הבאים: "הרב יצחק זילברשטיין סיפר שמעולם לא ראה את חמיו, הרב יוסף שלום אלישיב זצ"ל, לא משיב על שאלה שנשאל עליה, חוץ מפעם אחת. בפני הרב אלישיב הגיעה השאלה הבאה: ישנה ישיבה בה לומדים כל השנה, כולל ב'בין הזמנים', חול המועד וערבי חגים. בשמחת תורה רקדו הבחורים עד כלות הכוחות, וראשי הישיבה סברו שיש לחרוג הפעם, ולאפשר לבחורים יום חופש חד פעמי ב'אסרו חג' של חג הסוכות, כיון שהם סחוטים ועייפים.

"ראשי הישיבה נכנסו לבית הרב אלישיב, ושטחו את השאלה. הרב חשב וחשב, שקל את הדברים, ולבסוף אמר: 'אינני יודע להכריע. ספק ביטול תורה. תשאלו את ר' שלוימה זלמן'.

ראשי הישיבה נכנסו לרב שלמה זלמן אוירבך זצ"ל, ושטחו בפניו את הדילמה. הרב ישב וחשב, חכך בדעתו ואמר: 'אינני יודע מה להשיב. זאת שאלה חמורה של ביטול תורה'.

הרב גנוט מצטט את דבריו של הרב זילברשטיין, וקורא: "חשוב מאוד שלבחורים תהיה מסגרת, גם בתקופת הקורונה. המסגרת הלימודית בונה ומרוממת לומדים בכל הגילאים. בוודאי בחורים צעירים.

"אך יחד עם זאת, חשוב שכל הבחורים ידעו ויפנימו את הדבר הפשוט והבסיסי ביותר, שכל יהודי ידע והרגיש מאז עומדנו על הר סיני: אתה לא לומד תורה בגלל המסגרת. אתה לא חייב ללמוד רק במסגרת מסודרת. אתה חייב ללמוד תורה, כי כך הקב"ה ציווה אותך. הרמב"ם והשו"ע פוסקים בהחלטיות ש'הכל חייבים בתלמוד תורה, אפילו עני ואפילו עשיר, אפילו בעל ייסורים'.

"מי שיכול ללמוד ואינו לומד, מבטל מצוות עשה דאורייתא, חמורה שבחמורות, של ביטול תורה. יש שכר למי שלומד ויש עונש למי שיכול ללמוד ולא לומד.

"הבחור מיואש. קשה לו ללמוד ללא מסגרת. אז מה? האם הוא לא הניח תפילין הבוקר? בוודאי שהוא הניח. למרות שהוא כאוב ועצוב. האם הוא לא התפלל הבוקר שחרית? בוודאי שהוא התפלל. כי למרות הייאוש והכבדות האופפת אותו, הוא מבין שהייאוש הזה לא פותר אותו ממצוות עשה של הנחת תפילין וממצווה, דאורייתא או דרבנן (תלוי במחלוקת הראשונים), של חיוב תפילה.

"אם כך, מדוע רק ללימוד תורה יש לו תירוצים וקשיים רגשיים? ישנם כאלו ששכחו את העיקר היהודי הבסיסי והפשוט: בכל הדורות, גם בדור שלנו, יושבים רבבות יהודים ולומדים תורה כשהם שבים מעבודה קשה ומפרכת. רבבות יהודים שמתקשים להבין דף גמרא לעומקו, נלחמים עם העייפות והקשיים היומיומיים ומגיעים לשיעורים, לומדים דברים קלים ופשוטים יותר, לומדים גמרא עם ביאורים, לומדים משניות וחומש, לומדים שולחן ערוך. לא משנה מה, הם לומדים תורה, כי כל יהודי חייב ללמוד תורה, בין אם זה קל ובין אם זה קשה להם.

"סבי מורי שיחיה", מספר הרב גנוט. "לא למד בישיבות. הוא הגיע לאושוויץ כילד צעיר, עם אחותו התאומה תחי', ויצא משם אחרי הזוועות של ד"ר מנגלה ימ"ש, מותיר אחריו את כל משפחתו, שעלו בלהבות הקרימטוריום.

"הוא עלה לארץ ועבד כל השנים קשה מאד לפרנסתו, מצאת החמה ועד צאת הנשמה. מאז ומתמיד, עד מאה ועשרים בס"ד, סבא תמיד לומד תורה, משתתף קבוע ב'דף היומי', לומד לעצמו חומש וקיצור שולחן ערוך. תמיד נראה אותו עם ספר ביד. מדוע? כי זאת הייתה התחושה של כל יהודי באשר הוא. הקב"ה רוצה שאלמד, אז אני לומד. נקודה.

"כך אמר לי הצדיק הירושלמי רבי אביש אייזן: 'אתה יודע למה אני אוהב את סבא שלך ואת כל היהודים שכמוהו? כי לא 'חכמה' לרקוד כשהתזמורת מנגנת. ה'חכמה' היא לרקוד גם כשאין תזמורת וגם כשהרגליים כואבות'...

"אין ספק שכל בן ישיבה צריך להימצא במסגרת ישיבתית בונה וטובה", מבאר הרב גנוט את כוונתו, "אך גם אם עדיין לא הוקמה לה מסגרת ראויה, הוא צריך לדעת ולהרגיש שהוא חייב, פשוט חייב, ללמוד. כל עוד לא נכנס הוא בגדר 'אנוס רחמנא פטריה' וכל עוד שאינו עסוק בדברים הכרחיים לצרכי גופו ונפשו, הוא פשוט חייב ללמוד תורה.

"קשה לך ללמוד כעת סוגיות מורכבות כמו בישיבה? קשה לך, במצב הביתי הלא נעים, לרדת לעומקי סברות הראשונים והאחרונים? תלמד מסכתות ב'בקיאות'. תלמד משניות עם ברטנורא, תלמד את הפרשה עם רש"י ורמב"ן, תגיד תהילים. אך אל תתבטל סתם כך, באפס מעש. זה עוון, זה אסור.

"ואכן, מותר וחובה, גם בדור הנינוח, המחייך והמלטף שלנו, לזכור ולשנן לעצמנו מידי פעם בפעם, שיש שכר על כל מילה של תלמוד תורה. יש גם עונש על כל רגע של ביטול תורה!

"קודם כל אתה יהודי, כמו כל היהודים. כזה שחייב במצוות עשרה של תלמוד תורה. אחרי זה אתה גם בן ישיבה מרומם ונעלה, הלומד בישיבה ומתעלה בה, בתוך מסגרת בונה ומחייבת. ואם מסובב הסיבות סובב שכעת אינך יכול להגיע לישיבה, אל תשכח שאתה, קודם כל, יהודי. מצב לא נעים של שהייה ביתית, 'קפסולה' או בידוד, אינה פוטרת מחובת תלמוד תורה!", מסיים הרב גנוט את דבריו.

באדיבות אתר 'דרשו'.

תגיות:בחור ישיבהלימוד תורהקורונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה