חדשות בארץ

סטארט-אפ ישראלי: טכנולוגיה חדשנית לטיפול בסרטן העור וחלל הפה

טכנולוגיית ה-Alpha DaRT, של חברת הסטארט-אפ הישראלית אלפא טאו, עושה שימוש ייחודי בקרינת אלפא כדי להרוג תאים סרטניים. בבית החולים רמב"ם עורכים בימים אלו מחקר יישומי של הטכנולוגיה, ומדווחים על תוצאות טובות מאוד, עם תופעות לוואי מעטות

תאים סרטניים, אילוסטרציה (קרדיט: שאטרסטוק)תאים סרטניים, אילוסטרציה (קרדיט: שאטרסטוק)
אא

למעלה מ-11,000 ישראלים מאובחנים מדי שנה עם סרטני עור מסוגים שונים, לרבות מלנומה. לצד העלאת המודעות לחשיבות הגילוי המוקדם, עולם הרפואה שוקד על פיתוח טיפולים חדשים ואפקטיביים במחלה. לאחרונה החלו בקריה הרפואית רמב"ם בחיפה ליישם את השימוש בטכנולוגיה חדשה, ראשונה מסוגה בעולם, המשמשת לטיפול בנגעי עור סרטניים. הטיפול זמין לציבור המטופלים במסגרת מחקר רחב היקף, המתנהל בימים אלו ביחידת הקרינה של המרכז הרפואי.

הטכנולוגיה החדשנית, שפותחה על ידי פרופ' יצחק קלזון ופרופ' יונה קיסרי מאוניברסיטת תל אביב ומשווקת על ידי חברת הסטארט-אפ הישראלית אלפא טאו (Alpha Tau) אותה הקימו, מכונה Alpha DaRT. ד"ר תומר חרס, מנהל תחום אונקו-אורולוגיה במערך האונקולוגי ברמב"ם ומי שמוביל את המחקר בבית החולים, מסביר כי טכנולוגיה זו מבוססת על שימוש בקרינת אלפא, הנחשבת לבטיחותית ויעילה ביותר.

ד"ר חרס מציין, כי הקרינה בה משתמשים באופן סטנדרטי כדי להרוג תאים סרטניים היא קרינת גמא: "הבעייתיות בקרינה זו שהיא חודרת מאוד לעומק. הטכנולוגיה החדשה, של שימוש בקרינת אלפא, מאפשרת שימוש בקרינה עוצמתית מאוד באופן ממוקד, עם יכולות גבוהות של הרס הגידול, ועם זאת היא אינה חודרת לרקמות שליד הגידול, היא נעצרת אחרי מספר מילימטרים. לפי הניסיון שנצבר עד כה בשימוש בטכנולוגיה, אנחנו רואים תוצאות מצוינות עם מעט מאוד תופעות לוואי".

הטיפול החדשני נעשה באמצעות השתלת מספר קטן של גרגרים, המכילים כמות קטנה של חומר רדיואקטיבי, אל הגידול או בסמוך לו. הטיפול נמשך כשעה, תחת הרדמה מקומית, והוא נעשה באופן חד-פעמי. לדברי ד"ר סאלם בלאן, מנהל יחידת הקרינה ברמב"ם, "מרבית החולים האונקולוגיים נזקקים במהלך הטיפול בסרטן לטיפול קרינתי חוזר. השימוש בקרינת אלפא ביחידת הקרינה ברמב"ם אמור לאפשר הרג מוגבר של תאי סרטן, בהשתלה חד-פעמית אשר תחסוך לחולים טיפולים ממושכים וביקורים חוזרים".

במהלך פרק הזמן בו נמצאים השתלים בגוף המטופל, הם פולטים קרינת אלפא עוצמתית וממוקדת בתוך הגידול, שפוגעת והורגת את תאי הגידול הסרטני בפרק זמן קצר, מבלי לפגוע ברקמות הבריאות המקיפות את הגידול.

השתלים מוחדרים באופן שמאפשר את הסרתם בתום תקופת הטיפול, לאחר כשבועיים בלבד. בסיום ההליך נותרת צלקת מינורית באזור שדרכו הוחדרו השתלים, והיא צפויה להחלים בהמשך.

ברמב"ם מוסיפים, כי השימוש בטכנולוגיית Alpha DaRT הוכח כיעיל ובטיחותי במחקרים שנעשו, ועדיין מתבצעים, במרכזים מובילים בארץ ובעולם. בית החולים החיפאי צפוי להוות מרכז ארצי לשימוש בטיפולים אלה, ובהמשך צפויים טיפולים אלה להיות זמינים גם לחולי סרטן ערמונית.

"בכל צעד שאנחנו עושים מבחינה טיפולית, אנחנו רוצים לוודא שהטיפול בסרטן יעיל, וזאת תוך בחינת ההשלכות על המטופל", מבהיר ד"ר חרס. "הטיפול החדש מצמצם משמעותית את תופעות הלוואי עד למינימום, ואת זמן הטיפול הקרינתי הסטנדרטי של כחודשיים למפגש קצר וחד-פעמי. התוצאות מרשימות – הן מבחינת הטיפול בגידול, והן מבחינת הנראות והתפקוד של הרקמה המטופלת גם באזורים רגישים יותר, כגון לחי, לשון, קרקפת, שפה, עור הפנים וכו'. יש כאן מהפכה טיפולית בהתהוות, ואנו קוראים לציבור המטופלים הרלוונטיים להגיע אלינו, לשמוע ולקחת חלק במחקר".

תגיות:בית החולים רמב"םסרטן העור

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה