תשעה באב 2024

מיוחד: כל הלכות תשעה באב בצל נגיף הקורונה

הרב הראשי לישראל והראשון לציון הרב יצחק יוסף ב-10 נקודות הלכתיות לתשעה באב בצל נגיף הקורונה

הרב יצחק יוסף (צילום: דוד כהן / פלאש 90)הרב יצחק יוסף (צילום: דוד כהן / פלאש 90)
אא

תחת הכותרת "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם", כותב הרב הראשי לישראל הראשון לציון הרב יצחק יוסף, הנחיות הלכתיות לתשעה באב בצל נגיף הקורונה.

"לאחר התייעצות עם בכירי הרופאים במשרד הבריאות לעניין החייבים והפטורים מהתענית, יש לנהוג כך", פותח הרב יצחק יוסף את דבריו, ומפרט את הלכות הצום בשנת תש"פ, עם התפשטותו של הנגיף.

 

צום תשעה באב

1. חולה קורונה מאומת הסובל מתסמינים או חולשה יתירה – פטור מהתענית, ויאכל רק דברים הנצרכים, וכיוון שהוא חולה אין צורך בשיעורים ויאכל כרגיל.

2. חולה מאומת שאינו סובל משום תסמינים חייב בתענית, אלא אם כן הרופא אמר לו שיאכל כדי שלא יבוא לידי חולי. במקרה זה יאכל וישתה לשיעורים כביום הכיפורים, ואם הרופא אמר לו שהוא בגדר חולה, אזי יאכל וישתה רגיל. (ואף שבתשעה באב, אין צורך לאכול ולשתות לשיעורים\ שבמקום חולי לא גזרו רבנן מעיקרא, כאן שאינו חולה ממש, רק שלא יכבד חוליו, נכון יותר שיאכל וישתה לשיעורין. ילקוט יוסף ארבע תעניות עמ' תיט, תכט)

3. הנמצא בבידוד חייב בתענית, כל שאין לו תסמינים כלל.

4. חולה שסבל מדלקת ריאות חמורה וכדו', או שהיה מורדם ומונשם וכעת הבריא – צריך להיוועץ עם הרופא האם יכול לצום. ואם הרופא אומר שצריך לאכול ולשתות – לא יחמיר על עצמו.

5. אדם שבאמצע התענית מופיעים אצלו תסמיני הנגיף כחום גבוה, שיעול, איבוד חוש הטעם והרחי, דינו כחולה שפטור מתענית תשעה באב.

6. העוסקים ברפואה דחופה ובבדיקות קורונה לחולים – אם על ידי שיתענו יימנו מלבצע את מלאכתם, בפרט אם עליהם ללבוש בגדים מיוחדים לצורך כך כחום היום, יש להקל להם לאכול ולשתות, ונכון שיאכלו וישתו לשיעורים.

7. רחיצה וסיכה בתשעה באב -  מותר לחטא את הידיים במים וסבון או באלכוג'ל וכדומה, כל שמתכוון לנקיות. (ואף בשבוע שחל בו תשעה באב, יש להקל השנה ולהתרחץ במים קרים, אף לאותם שנהגו להחמיר בכך ביתר השנים. בית יוסף סי' תקנא סע' ט, ילקוט יוסף ארבע תעניות עמו' שכא)

8. אמירת איכה וקינות - יש לקיים מניינים קטנים ולהקפיד על הנחיות משרד הבריאות. ואפשר לנהוג לומר לאחר התפילה מגילת איכה, וקדיש יהא שלמא, ואת יתר הקינות יאמרו בבית, בלילה וביום, כדי שלא להיות בציבור זמן רב.

9. מנהגי אבילות – אף מי שפטור מהתענית חייב לשמור את שאר הלכות האבילות כבכל שנה, שלא ללכת עם נעלי עור, שלא להחליף הבגדים, לא לרחוץ אף במים קרים, שלא ללמוד תורה בדברים המשמחים, ולא להסיח דעתו מאבלות על גלות השכינה.

10. קריאת תהילים מי שאינו יכול ללמוד בתשעה באב בדברים המותרים, כמו הלכות אבילות, מגילת איכה, איוב וכדומה, יכול להקל ולקרוא תהילים דרך תפילה ובקשה.

"ויהי רצון", מסיים הרב יצחק יוסף את פסקיו ההלכתיים, "שהקדוש ברוך הוא יחיש לגאלנו, ויבנה לנו את בית מקדשנו ותפארתנו, וישלח ארוכה ומרפא לכל עמו בית ישראל, ובימינו תיוושע יהודה וישראל ישכון לבטח. אמן".


על מה מתאבלים בתשעה באב? צפו בהרצאתו של הרב זמיר כהן: 

לזמני הצום לחצו כאן

רוצים גאולה? ה’ מגלה כיצד נזכה לכך (וזה לא כל כך קשה), ומה אומר על כך ה'חפץ חיים'

למה דווקא על חמור? 10 עובדות מדהימות על המשיח

כיצד יבוא המשיח? 7 עצות מעשיות לקירוב גאולת ישראל

האם ביאת המשיח זו שאלה של האם או שאלה של מתי?

דור משיח - דור שיתעלה על כל הדורות כולם

תגיות:תשעה באבהלכותצום

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה