חדשות בארץ

קואליציה במלכוד: הכנסת תצביע על פסקת ההתגברות – בניגוד לסיכומים

לפי שעה מסתמן כי לא יתגבש רוב להצבעה, שצפויה לעלות ביום רביעי, גם אם הליכוד יחליט להפר את הסיכום ולתמוך בה. יו"ר ישראל ביתנו ויו"ר דרך ארץ הודיעו על התנגדותם להצעה, שאמורה להביך את אחת משתי הסיעות הגדולות שכבר נקלעו למשבר חריף שכמעט הוביל לפיזור הכנסת

נתניהו, בשנה שעברה (צילום: מארק ישראל סלם)נתניהו, בשנה שעברה (צילום: מארק ישראל סלם)
אא

חברת הכנסת איילת שקד (ימינה) תעלה השבוע להצבעה טרומית במליאת הכנסת את הצעת חוק "פסקת ההתגברות", שיאפשר לכנסת לחוקק חוק שנפסל על ידי בג"ץ. ההצעה נועדה לאתגר את הקואליציה בראשות כחול לבן והליכוד, שסיכמו שלא לתמוך בה. אולם, יו"ר הקואליציה מיקי זוהר צייץ אמש (ראשון) בטוויטר כי יקרא לראש הממשלה בנימין נתניהו לתמוך בהצעה, שכן "אסור לנו ללכת נגד הבוחרים שלנו".

עם זאת, הבוקר מסתמן כי לא יתגבש רוב להצבעה, שצפויה לעלות ביום רביעי, גם אם הליכוד יחליט להפר את הסיכום ולתמוך בה. יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן ויו"ר דרך ארץ יועז הנדל הודיעו על התנגדותם להצעה, שאמורה להביך את אחת משתי הסיעות הגדולות: כחול לבן שהתחייבה שלא לקדם חוקים או מהלכים שיביאו לפגיעה במערכת המשפט, וגם כלפי הליכוד שהתחייבה למפלגות החרדיות לקדם חקיקה שתגביל את עצמאותו של בג"ץ. הנדל, שכינה את המהלך "הטרלה שתביא לבחירות", הבהיר כי "בזמן משבר כלכלי עם מיליון מובטלים – צריך להתעסק בזה".

נתניהו וגנץ בישיבת ממשלה, בחודש שעבר (צילום: מארק ישראל סלם)נתניהו וגנץ בישיבת ממשלה, בחודש שעבר (צילום: מארק ישראל סלם)

על פי הסיכום שהושג בין שר המשפטים ויו"ר ועדת השרים לענייני חקיקה אבי ניסנקורן וממלא מקומו, חבר הכנסת דודי אמסלם (הליכוד), לא תקודם השבוע חקיקה שאינה נוגעת במישרין להתמודדות עם משבר הקורונה. זאת, אחרי ששתי המפלגות הפרו פעמיים את המשמעת הקואליציונית ונקלעו לעימות שהגביר את הסיכוי לבחירות רביעיות: תמיכת הליכוד בהקמת ועדת חקירה לניגודי עניינים של שופטים, ותמיכת חברים בקואליציה בחוק האוסר טיפולי המרה. אך שקד, חברת האופוזיציה, איננה מחויבת לסיכומים הקואליציוניים ומשכך היא גם לא נדרשת לאישור ועדת השרים לענייני חקיקה.

גם אלמלא התנגדות ישראל ביתנו ודרך ארץ, הסיכוי להעביר את החקיקה אינו גבוה במיוחד, שכן שבעה שרים וחברי כנסת מגוש הימין שוהים בבידוד. שקד עצמה אמרה כי "הזדמנות מיוחדת תעלה השבוע לחברי הכנסת מגוש הימין - הזדמנות להפסיק להתבכיין, הזדמנות לעצור את הפיראטיות השיפוטית". היא הוסיפה כי "‏ברביעי הקרוב תעלה להצבעה הצעת החוק שהגשתי, שמעגנת את פסקת ההתגברות ומסדירה את מערכת היחסים בין הרשויות. ‏הם יבואו להצביע או ימשיכו להתבכיין"?

לפי ההצעה, רק הרכב של 11 שופטים לפחות יהיה מוסמך לבטל חוק שעבר בכנסת, וזהו רק אם הושג רוב של שני שלישים לפחות. לכנסת תהיה אפשרות לחוקק מחדש חוק שנפסל ברוב של 61 חברי כנסת, ותוקפו יהיה למשך חמש שנים, אך יהיה ניתן לחוקק אותו לתקופות דומות מחדש.

תגיות:בני גנץפסקת ההתגברות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה