עובדות שלא ידעתם

הידעתם כמה זנים של תפוחי אדמה קיימים?

מתי הומצא מעבר החצייה, מה מכילות הדמעות ואיך מייצרים חמאה? 7 עובדות קצרות ומפתיעות ש(כנראה) לא ידעתם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

• הידעתם כמה זנים של תפוחי אדמה קיימים? ברחבי העולם קיימים כ-2000 זנים של תפוחי אדמה! בעבר הם שמשו בעיקר אסירים ועניים מרודים, אך במאה ה-20 הפכו להיות מאכל נפוץ, במיוחד לאחר שהתגלתה האפשרות להכנת צ'יפס. בארץ מוכרים בעיקר את זן האלמרה הבהיר, המתאים להכנת פירה, וזן הדזירה ההולנדי, בעל הקליפה האדמדמה, המתאים במיוחד לטיגון צ'יפס.

• הידעתם מתי הומצא מעבר החצייה? הוא מסומן כקווים מקבילים לרוחב הכביש, או בשני קווים מקבילים לאורך הכביש, התוחמים את שטח המעבר. את מעבר החצייה אפשר היה למצוא כבר לפני כ-2000 שנה, ובפומפיי למשל שמשו למעבר של הולכי רגל בצורה נקייה, מבלי להתלכלך מהרפש שברחוב עצמו. במאה ה-20, עם התרבות כלי התחבורה בכבישים, הפכו מעברי החצייה הבטיחותיים לנפוצים.

• הידעתם ממה מזהיר דג הזהרון? דג הזהרון נקרא כך על שם הצבעים המרתיעים והסנפירים הפרושים שלו, אשר מזהירים את הדגים שסביבו מפני ארסיותו הרבה. הזהרון ארסי גם לבני אדם, ודקירה מהקוצים שעליו מחייבת טיפול רפואי דחוף.

• הידעתם ממה מורכבות הדמעות? הדמעות היורדות מעינינו מורכבות מ-98% מים, אך גם מגלוקוז וממלחים. מרבית הדמעות נועדו לסילוק של גורמים זרים מהעיניים, ולניקוי שלהן מפני מזהמים. לכן דמעות שמגיעות כתוצאה ממפגש עם מזהמים מכילות נוגדנים של מערכת החיסון. לעומת זאת, כאשר אנחנו בוכים בגלל עצב או לחץ למשל, הרכב הדמעות משתנה, והן מכילות גם הורמוניפ המופרשים בזמן סטרס.

• הידעתם איזה דג הולך על סלעים? דג הידיים – כן, זה שמו – הוא דג ממשפחת החכאים, בעל סנפירים מיוחדים הדומים למעין ידיים. במקום לשחות בעזרתם, דג הידיים משתמש בסנפירים על מנת "ללכת" על הקרקע ועל סלעים.

• הידעתם מהו תפקידה של מלכת הנמלים? בקן נמלים, רק המלכה היא זו שמטילה ביצים. שאר הנמלים הן פועלות, אשר אוספות את הביצים ומטפלות בהן עד שזחלי הנמלים בוקעים מהן. חלק מהנמלים גם מגנות על הקן. המלכה ממלאה את תפקידה בהטלת הביצים. כאשר המלכה מתה, שאר הנמלים נוטשות את הקן לחלוטין.

• הידעתם איך חובצים חמאה? החלב שאנו מקבלים מן הפרה מכיל רכיבים שונים, ושימוש נכון בהם מאפשר יצירה של עשרות סוגים שונים של מוצרי חלב. החמאה, למשל, עשויה מן השומן שבחלב. אנו מכירים את השומן הזה גם כשמנת. כדי לחבוץ חמאה, מנערים בחוזקה את השמנת במחבצה – מכונה המיוחדת לכך. הניעור מפרק את השומן לטיפות המפוזרות במים באופן שווה. כעבור זמן מה של חביצה, הטיפות נדבקות זו לזו ומתקשות – וכך נוצרת החמאה.

הצעירים שקועים בטיקטוק ומנותקים מיהדות. הדרך לחבר אותם לבורא עולם עוברת פה. לחצו כאן >>>

 

תגיות:תפוח אדמהעובדות שלא ידעתם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה