חדשות בעולם

הפרופסור הסיני מפתיע: "מעריץ את רבי יוחנן בן זכאי"

פרופסור שו-שין ייסד את המכון הלאומי הסיני ללימודי יהדות, הוא מעריץ את רבן יוחנן בן זכאי, וכתב עשרות ספרים על יהדות סין

הפרופסור שו-שין (צילום: The Glazer Institute for Jewish and Israel Studies)הפרופסור שו-שין (צילום: The Glazer Institute for Jewish and Israel Studies)
אא

שו-שין (71) הוא פרופסור סיני שמעריץ את העם היהודי, והוא הראשון שתרגם ספרות יהודית וסינית לעברית. בשיחה שהעניק ל-YNET, סיפר הפרופסור שהוא מעריץ את רבן יוחנן בן זכאי. 

"אני מעריץ את רבן יוחנן בן זכאי", אמר. "אני מעריץ את העובדה שהוא ביקש להציל את האנשים שלומדים בעצמם ומלמדים אחרים. בנוסף, אני מאמין שהיסטוריית הרדיפות חייבה את היהודים לחשוב באופן שונה כדי לשרוד גם בתנאים קשים. היהודים הבינו שאף אחד לא יעזור להם, ולכן הם חייבים לעזור לעצמם. כך, אם אתה חי במדינה שבה אין מים, אתה ממציא שיטה להתפיל מים".

לאחרונה היה אמור הפרופסור לבקר בישראל בכנס China-Israel Innovation and Culture, אך תוכניותיו השתנו בשל מגפת הקורונה, והכנס נערך באזור הפיתוח ג'יאנג'ינג. את הכנס מובילה אוניברסיטת נאנג'ינג, בה ייסד פרופ' שו-שין את המכון הלאומי הסיני ללימודי יהדות וארץ ישראל, מכון אותו הוא גם מנהל.

את ישראל הוא הכיר לראשונה דרך משפחה יהודית משיקגו. "בשנות ה-80 החלה סין ברפורמות מתוך רצון להיפתח לעולם. ההבנה הייתה שאם רוצים לעשות עסקים, חייבים קודם כל ללמוד ולהכיר את המערב. לכן השלטון עודד היכרות עם ארה"ב, עם בריטניה וגם עם ישראל והיהדות. במסגרת האוניברסיטה שבה למדתי טסתי אז לארה"ב, ושם היה לי מזל להכיר משפחה יהודית משיקגו ולחיות איתה תקופה ארוכה", תיאר הפרופסור.

דרך אותה משפחה, אותה חזר לבקר בשבתות וחגים, החל הפרופסור ללמוד ערכים יהודיים מהם. "הייתי מבקר אצלם לא רק בסעודות שבת, אלא גם בחגים כמו ראש השנה, סוכות, פורים ופסח. הם ממש קיבלו אותי, ונפגשתי עם החברים שלהם. בצורה הזו למדתי מה יהודים חושבים, איך הם מתנהגים ואת אורח החיים שלהם, שאותו מכנים אצלנו 'הדרך היהודית' וגם 'החשיבה היהודית'".

המכון ללימודי יהדות וישראלהמכון ללימודי יהדות וישראל

כששב לסין, הוא גילה שישנה קהילה יהודית ששוכנת במחוז חנאן. תוך כדי מחקר על המקום, הוא החליט לפרסם ספר שתיאר את מאבקה של הקהילה לשמר את מורשתה וזהותה. מאז, כתב הפרופסור עשרות ספרים על יהדות סין, יהדות ארה"ב, התרבות הישראלית, האנטישמיות והשואה.

שו-שין מספר כי רבים מהסינים מאמינים שהיהודים חכמים, עשירים, שפועלים באופן שונה מכל השאר. הוא בעצמו טוען כי מדובר בתפיסה מוגזמת, שכנראה נבעה מתוך ההכרה שהיהדות היא דת עתיקה שהתפתחה במשך אלפי שנים, במקביל לתרבות הסינית. "לסינים יש הערכה רבה לאנשים חכמים, והעובדה שבמאה הקודמת גדולי המדענים והיוצרים היו יהודים, רק חיזקה את התפיסה הזו", הוא מסביר.

לאחרונה הרצה הפרופסור על היהדות וישראל בכנס שהתקיים באזור הפיתוח ג'יאנג'ינג. ולמרות שביטל את ביקורו בישראל, נראה שהוא יחזור לארץ הקודש.

תגיות:העם היהודיסיןיהדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה