עובדות שלא ידעתם

הידעתם איך אפשר למחזר פלסטיק?

מה מיוחד בקו המשווה, מהי ונציה של הולנד, ואיך פצעים מגלידים? 7 עובדות קצרות ומפתיעות ש(כנראה) לא ידעתם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

•  הידעתם מה מיוחד בקו המשווה? קו המשווה הוא קו דמיוני שמקיף את כדור הארץ לרוחבו, בדיוק באמצע הדרך בין הקוטב הדרומי לצפוני. באזור קו המשווה ישנן תופעות מעניינות, למשל – באזור קו המשווה אורך היום והלילה זהים לאורך כל השנה, ואורכים כ-12 שעות כל אחד. הזריחות והשקיעות בו מהירות מאוד, ומים שמתנקזים באזור אינם נעים במערבולת, אלא מתנקזים ישירות כלפי מטה.

• הידעתם מיהו העוף הדורס שעף גבוה מכל האחרים? זהו הנשר הדרומי. גובה התעופה הממוצע שלו הוא 6 ק"מ, אך הוא מסוגל לעוף גבוה מכך, ובשנת 1973 התנגש נשר דרומי במטוס בגובה של 11.3 ק"מ.

• הידעתם ממה אפשר להפיק אנרגיה חשמלית? אנרגיה חשמלית מופקת בתחנות כוח, בתהליך שריפה של נפט, גז או פחם. שריפת הנפט יוצרת זיהום אוויר משמעותי, ושריפת הפחם גרועה עוד יותר; שימוש בגז הוא המומלץ יותר לייצור חשמל – במקרה שאין אפשרות ליצור את האנרגיה החשמלית מאנרגיית השמש, הזמינה, הזולה והבריאה ביותר.

• הידעתם שגם להולנד יש ונציה? העיירה חיטהורן שבהולנד מכונה "ונציה של הולנד", משום שבדומה לוונציה שבאיטליה, חיטהורן בנויה ברובה על תעלות מים שעליהן גשרים. כל התנועה בעיירה מתנהלת על גבי התעלות הללו.

• הידעתם איך פועל המדחום? המדחום המקורי מכיל נוזל כספית. הכספית מתפשטת בחום, כך שהיא משמשת למדידה מדויקת מאוד של טמפרטורה. עם זאת, היא מסוכנת ורעילה, ולכן אם המדחום נשבר, הדבר עלול להיות מסוכן לילדים שעלולים לבלוע את הכספית. כיום ישנם מדחומים דיגיטליים הפועלים בשיטות שונות, אולם הכספית נותרה השיטה המדויקת ביותר.

• הידעתם איך ממחזרים פלסטיק? הפלסטיק מתפרק לאט מאוד, ומזיק לסביבה. לכן המיחזור שלו הוא חשוב. בתהליך המיחזור ממיינים את הפלסטיק לפי סוג וצבע, מנקים את הכלים ומתיכים אותם לפלסטיק גולמי – ממנו מייצרים כלי פלסטיק חדשים.

• הידעתם איך פצעים מגלידים? כאשר אנו נחתכים, נוצר קרע בעור ודם נוזל מתוכו. הדם מכיל חומרי קרישה, כך שכאשר הוא בא במגע עם חמצן, הוא נקרש, ונמנעת זרימה אינסופית של דם מהגוף. עם הזמן, נוצר עור חדש מתחת לעור שנפגע, ושאריות הפצע נופלות.

תגיות:פלסטיקעובדות שלא ידעתם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה