מקבצי שו"ת - שאל את הרב

למה יש 24 שעות ביממה? האם חובה להשאיר טיפ למלצר? ואיך נדע שהמשיח הוא אכן המשיח?

מקבץ שו"ת 153 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • ט"ז אב התש"פ
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. למה אנחנו לא זוכרים את התקופה שהיינו תינוקות? לא רק כעובר, גם בגילאי כמה חודשים עד 3?

בגיל צעיר המוח עדיין בשלבי התפתחות, ולא אוגר זיכרונות לטווח ארוך.

ראיתי כתבה יפה של ד"ר אריאל כדורי, בה הציע את הרעיון שהקב"ה תכנן זאת במטרה שלא נתבזה. אילו היינו זוכרים את התקופה שבה היינו כמשותקים, הורינו החליפו לנו חיתולים והאכילו אותנו - לא היו זכרונות אלה מיטיבים עם הדימוי העצמי שלנו כבני אדם.

* * *

2. האם מותר לפנות את השולחן אחר גמירת אכילת סעודה שלישית? שמעתי שמותר, מפני שאין כבוד להתפלל במקום שאינו נקי וזה בזיון.

מותר לסדר את הבית שלא יהיה מלוכלך ומטונף, גם לאחר סעודה שלישית.

* * *

3. כיצד למדו אדם וחוה לדבר עברית?

אדם הראשון וחוה נבראו כגדולים, ובורא עולם הכניס להם את לשון הקודש כבר בעת בריאתם.

* * *

4. מי בנה את הפירמידות במצרים? התקילו אותי בשאלה הזו, ולא ידעתי מה לענות.

ראשית, חשוב לתקן טעות נפוצה. היהודים לא בנו את הפירמידות במצרים. כך נאמר במפורש בתורה, שהיהודים בנו במצרים את הערים הנקראות פיתום ורעמסס (שמות א', י"א). ערים קדומות אלו אכן נמצאו במצרים, ואין בהן פירמידות.

החוקרים משערים שהמצרים הקדומים בנו את הפירמידות במצרים, אך מצד שני גם ייתכן שתרבות קדומה יותר בנתה את הפירמידות, והמצרים שהיגרו למצרים רק השתמשו בפירמידות הללו לקברות הפרעונים (חדר הקבורה ממלא פחות מאחוז מהפרמידה). מה שמחזק טענה זו היא גם העובדה שבתוך הפירמידות לא נמצאו הירוגליפים או כתובות מצריות. ועוד עובדה מוזרה, שמתוך כל מיליון ההירוגליפים שנמצאו במצרים הקדומה - לא מופיע באף אחת מהם תיאור בנייה של פירמידה.

שמעתי אנשים שהציעו את הסברה שהפירמידות נבנו לפני המבול, ושרדו את המבול, ואולי אף היו שייכות לתרבות קדומה של ענקים.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

5. מתי תהיה תחיית המתים? והאם כל יהודי יזכה?

נחלקו הראשונים, אם תחיית המתים תהיה מיד בביאת המשיח, או זמן רב אחר כך לפני המעבר לעולם הבא. כמה ראשונים מביאים מהמדרשים כי אף לפי הדעה שתחיית המתים מאוחרת בהרבה לביאת המשיח, מכל מקום נראה מהתלמוד כי צדיקי הדורות כמשה רבינו ואהרן הכהן, עם אבות העולם וכן שאר צדיקי עולם שהמתינו כל ימיהם לביאת המשיח, יזכו לקום מיד שכשיבוא המשיח, ועיננו תחזינה בקרוב בימינו. בהצלחה - מנשה ישראל

* * *

6. יש לי שאלה שקצת מציקה לי: למה יש 24 שעות ביממה, ולא 26 למשל?

ה' קבע שהעולם יסתובב במחזורים קבועים של יממות, שיהיה בהם יום ולילה, כדי שיהיה זמן לפעילות, וזמן לשינה ומנוחה. כך נאמר בתורה במפורש (בראשית א', י"ד): "ויאמר אלוקים: יהי מארת ברקיע השמים להבדיל בין היום ובין הלילה, והיו לאתת ולמועדים ולימים ושנים".

עם זאת, הקביעה של 24 שעות ביממה מבוססת על הסכמה אנושית שלנו, כי הרי אין שום חיוב שהשעה תארך דווקא 60 דקות, ולא 80 דקות או 100 דקות. היינו יכולים לחלק את היממה ל-10 שעות או ל-20 שעות או אף ל-40 שעות, כי אנו קובעים את מספר הדקות בשעה. אולם עוד מן העת העתיקה החליטו התרבויות הקדומות על שעה שבה יהיו 60 דקות, מכיוון שהם חילקו את היום ל-12 שעות, וחילוק שכזה לא מותיר יותר מ-60 דקות בשעה. אך הסיבה שבחרו בחילוק ספציפי זה של 12 שעות אינו ידוע, ונתון להשערות.

למעשה עונות השנה גורמות לכך שיהיו שעות ארוכות יותר וקצרות יותר בשנה, דבר שהקשה מאוד על התרבויות בעבר לחלק את היום ל-24 שעות מדויקות (ההלכה עקפה מכשול זה, וקובעת את זמן קיומן של מצוות לפי מושג שנקרא "שעות זמניות"). רק בתחילת המאה ה-14 נקבע באירופה אורך קבוע של דקות בשעה.

* * *

7. כאשר אנחנו הולכים למסעדה, האם חובה עלינו להשאיר טיפ למלצרים? לדעתנו המחירים יקרים ואין צורך, אך נראה כי הרבה אנשים כן נותנים. האם יש כאן חילול השם אם לא נשאיר טיפ?

יש להשאיר להם טיפ כנהוג. אין המלצרים אשמים במחיר היקר של בעל המסעדה, ראוי להקפיד מאוד להשאיר להם 10 אחוז דמי שירות כנהוג.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

8. האם זה צנוע לבחורה לנעול סנדלים שחושפים את האצבעות וצדי הרגליים? ואיזה סוג של סנדלים צנועים לבחורה?

איסור אין. אבל במקומות שלא נהוג ללכת כך, יש להימנע מללכת בסנדלים שמגלים את אצבעות הרגל. סנדלים שניתן ללכת עם גרביים, אין בעיית צניעות בדרך כלל.

מובן שהרגל עד הקרסול חייבת להיות מכוסה בכל מקרה.

* * *

9. כיום, בדורנו הירוד לא עלינו, ישנם גם כאלה הקוראים לעצמם רבנים, וכל מיני תעשיות של באבות למיניהם. השאלה שלי היא כיצד נדע כשבעז"ה במהרה בימינו יבוא אליהו הנביא לבשר על הגאולה, שזה באמת הוא ולא איזה מתחזה חס ושלום? כיצד נדע לא לטעות ולדעת את האמת?

הרמב"ם (בהלכות מלכים ומלחמות) מבאר שמלך המשיח יהיה תלמיד חכם עצום ובקי בהלכה, כך שגדולי ישראל יכירו בחוכמתו כשיבחנו אותו.

גם כשמשה רבנו ירד למצרים לבשר על הגאולה, כתוב שפנה תחילה לזקני ישראל!

החכמים הם שמדריכים את העם, ויוכלו לבחון את נבואותיו של המשיח וחוכמתו בתורה.

הרמב"ם מסביר את שלבי הגאולה: תחילה המשיח ילחם את מלחמות ישראל, ואז יהיה בחזקת משיח, וכאשר יביא שלום ויקבץ תפוצות ישראל ויבנה את בית המקדש השלישי - יהיה משיח בוודאי. ראה עוד בהלכות מלכים להרמב"ם.

מי שבקי בהלכה ושומע לגדולי ישראל, לא טועה להאמין במשיחי שקר.

* * *

10. א. האם בעלי החיים מודעים לקיומו של אלוקים כמו האדם ומכירים בו כבוראם?

ב. האם בעלי החיים יודעים דברים שהאדם אינו יודע בתחומים מסוימים?

ג. מה תפקידם בעולם לעומת האדם?

א. בעלי חיים - אין להם מודעות עצמית, אלא הם פועלים על פי אינסטינקטים קבועים ללא בחירה. אך כיוון שהם עושים את רצון ה' בטבעם בשלמות, אפשר לומר שמעשיהם נעשים על ידי ה', וכאילו היו מודעים לו כי הם שליחי רצונו הקבוע בבריאה.

ב. הקב"ה טבע בבעלי החיים ידיעות רבות, כמו העכביש שיודע לארוג, והדבורה שיודעת ליצור כוורת, וכיוצא באלו המעשים מהם בני האדם לומדים על טכניקות ורעיונות שמיישמים גם בתחום הטכנולוגי. היכנס למדור "תורה ומדע" באתר הידברות ותמצא מאמרים רבים על החכמה שה' טבע בבעלי החיים.

ג. בעלי החיים נבראו ונועדו למען האדם, כדי שהאדם יחכים מהם על מציאותו של ה', ילמד משל ממעשיהם (כמו שנאמר בפרקי אבות: "יהודה בן תימא אומר, הוי עז כנמר, וקל כנשר, ורץ כצבי, וגיבור כארי לעשות רצון אביך שבשמים"), וישתמש בהם לתכלית הבריאה, מתוך רחמים והבנה.

תגיות:מקבץ שו"תשאלות ותשובות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה