חדשות בארץ

מבחן ליחסי גנץ-נתניהו: הכנסת תצביע על חוק שימנע מנאשם להרכיב ממשלה

המהלך של יש עתיד נועד במקור ליצור לחץ על כחול לבן ועל העבודה לנקוט עמדה בסוגיית כהונתו של נתניהו כראש הממשלה, בחסות דגל "המלחמה בשחיתות" שהציגו שתי הסיעות לאורך שלוש מערכת הבחירות בשנה וחצי האחרונות. עם זאת, במידה שהחוק יעבור, לנתניהו לא יידרשו יותר מ-61 חברי כנסת כדי לפסול את החוק – אם יצליח לגבש רוב קואליציוני אחרי הבחירות

גנץ ולפיד, בפברואר (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)גנץ ולפיד, בפברואר (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
אא

מליאת הכנסת תצביע ביום רביעי על הצעת החוק של סיעת יש עתיד-תל"ם המבקשת למנוע מנאשם בפלילים להרכיב ממשלה. יו"ר כחול לבן וראש הממשלה החליפי, בני גנץ, הביע במערכת הבחירות האחרונה תמיכה בחוק, אולם קידומו נבלם בעקבות החלטתו להיכנס לממשלה בראשות בנימין נתניהו ופירוק השותפות עם יש עתיד בהנהגת יאיר לפיד, אולם בשל משבר האמון העמוק בקואליציה ייתכן שבכחול לבן ינסו להשתמש בחוק כדי להפעיל מנוף לחץ על נתניהו כדי שזה יעביר תקציב דו-שנתי, כפי שהבטיח בהסכם הקואליציוני.

בדברי ההסבר להצעת החוק, שיעלה להצבעה בקריאה טרומית, נכתב כי כהונתו של ראש ממשלה שהוגש נגדו כתב אישום בעבירות חמורות ובראשן עבירות של שחיתות וטוהר מידות, "עומדת בניגוד מוחלט לנורמות המוסר הנדרשות מנבחר ציבור". נתניהו מואשם בלקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים, ובאפריל הוא הודיע לגנץ כי קידום החוק "יקבור" את האפשרות לממשלת אחדות ויביא לבחירות רביעיות.

נתניהו ברמלה, בשבוע שעבר (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)נתניהו ברמלה, בשבוע שעבר (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)

עם זאת, במידה שהחוק יעבור, לנתניהו לא יידרשו יותר מ-61 חברי כנסת כדי לפסול את החוק – אם יצליח לגבש רוב קואליציוני אחרי הבחירות. כך, שאישור יוזמות חקיקה שכאלו עשויות למנוע ממנו רק את האפשרות להקים ממשלת מיעוט שתישען על קואליציה של פחות מ-61 חברים, מהלך שהליכוד ינסה לבצע שימנע את פיזור הכנסת באמצעות גיוס עריקים כמו אורלי לוי-אבקסיס (גשר), צבי האוזר או יועז הנדל (דרך ארץ).

אם הצעת החוק נגד כהונת נתניהו תסוכל במליאה, היא לא תוכל לעלות שוב במשך חצי שנה. המהלך של יש עתיד נועד במקור ליצור לחץ על כחול לבן ועל העבודה לנקוט עמדה בסוגיית כהונתו של נתניהו כראש הממשלה, בחסות דגל "המלחמה בשחיתות" שהציגו שתי הסיעות לאורך שלוש מערכת הבחירות בשנה וחצי האחרונות. לפיד אמר היום (ראשון) כי "זה שאין היום ישיבת ממשלה ואנחנו דוהרים לבחירות כי לראש הממשלה יש כתבי אישום וזה מעסיק אותו זו בושה וחרפה. לאנשים אין מה לאכול, עסקים נסגרים. בגלל זה נשים על שולחן הכנסת את הצעת החוק. המצב לא יכול להימשך".

יו"ר כחול לבן אמר אתמול כי "יש היגיון בקביעה שראש ממשלה לא יכול לכהן תחת כתב אישום. נראה מה נעשה אם נתניהו יעשה טעות ויגרור את המדינה לבחירות". גנץ הוסיף בריאיון לחדשות 12 כי "לנתניהו יש אתגרים משפטים ואישיים מאוד גדולים. הוא עושה חשבונות שלא קיימים אצלי. אני מניח שיש שיקולים שבגינם הוא רוצה בחירות. לא יכול להיות שמישהו יגיע למסקנה שצריך בחירות".

תגיות:בני גנץיאיר לפיד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה