מקבצי שו"ת - שאל את הרב

האם מותר לשתות חלב גמלים לרפואה? מה זה אומר כשרואים צדיק בחלום? ומה עושים כשמאמצים תינוק גוי?

מקבץ שו"ת 154 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • כ' אב התש"פ
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. יש בעיה לאישה לצנוח עם מדריך? יש בעיה לצנוח להנאה באופן כללי?

א. יש בזה משום חוסר צניעות.

ב. מבואר בפוסקים שאין היתר לאדם להכניס את עצמו לסיכון מיותר סתם כך לשם הנאה, ורק במקום צורך כמו פרנסה - מותר. ולפי זה נראה שאין להכניס את עצמו לפעילות מסוכנת כמו צניחה חופשית לשם הנאה בלבד.

מקורות: על פי המבואר בשו"ת נודע ביהודה מהדורא תנינא (חלק יורה דעה סימן י', ד"ה ואמנם מאד, עד סוף התשובה) ובשו"ת שם אריה (חלק יורה דעה סימן כ"ז, ד"ה ודע, עד סוף התשובה). וכן ע"ע בספר חזון עובדיה ברכות (עמוד שע"א) שכתב, דבר שהוא מנהגו של עולם, ויש צורך והכרח לעשותו, כגון להיות מיורדי הים, או מהולכי מדברות, אפילו אם יש שם חשש סכנה, אין להימנע מעשייתו, וה' הרואה ללבב יודע שהוא אנוס לצורך מזונותיו וכיו"ב, ושולח מלאכו לפניו להצילו. אבל אם הוא יוצא לטייל בלבד, שומר נפשו ירחק מזה. ע"כ.

*  *  *

2. האם מותר לשתות חלב גמלים לרפואה? והאם אפשר להשתמש בו גם כדי למנוע מחלה, כגון דלקות וכאבי שרירים?

היות שהגמל עצמו אסור באכילה, ממילא גם החלב היוצא ממנו אסור בשתייה, שהרי הכלל הוא "כל היוצא מן הטמא - טמא". ורק במקרה של חולה שיש בו סכנה, והחלב הזה יכול להציל את חייו - מותר, ובתנאי שמדובר ברפואה בדוקה.

מקורות: ראה מסכת בכורות (דף ה' עמוד ב') ושלחן ערוך יורה דעה (סימן פ"א סעיף א') ומחזיק ברכה (שם).

*  *  *

3. אני מבני אשכנז האם יש עדיפות בקביעת מזוזה בכתב אשכנזי או שאין עדיפות?

אשכנזים צריכים להקפיד לקבוע לעצמם מזוזות עם כתב אשכנזי.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

4. אינני אדם דתי, אך זכיתי בחלומי באחרונה לראות את הצדיק הרב יצחק כדורי זצ"ל. רציתי לדעת מה המשמעות של חלום כזה. אציין כי אינני בקו הבריאות כבר שנתיים וחצי, והצדיק אמר לי דבר בעניין זה. התוכל להאיר לי המשמעות?

ראיית אדם צדיק בחלום היא קריאה לאדם להתקרב למעשי הצדיק, ולזכות בכך לרפואה שלימה. רמ"ח מצוות עשה הן כנגד רמ"ח איברים של האדם, וכאשר חסרות מצוות - אין השפע מן השמים יורד בשופי, ולכן יש חליים רעים, אבל בקיום המצות כתיקונן זוכים לתקן הכול.

*  *  *

5. כשיתגלה המשיח נשים תלדנה בצער, או כבר יסתיים תיקון חטא חוה ותלדנה בקלות בבריאות?

לעתיד לבוא בימות המשיח לא יהיה צער לידה, כמו שאמרו במדרש (ויקרא רבה י"ד, ט') לפי שבעולם הזה אשה יולדת בצער. לעתיד לבוא מה כתיב (ישעיה ס"ו, ז') "בטרם תחיל ילדה בטרם יבא חבל לה" וגו'.  וכתב בפירוש מהרז"ו שם, כי בעולם הזה תלד האישה בעצב בשביל קללת האדם. ולעתיד תוסר הקללה. ע"ש.

*  *  *

6. יש לי אחות שנהרגה בתאונה לפני 5 שנים. הייתי רוצה שהיא תבוא לי בחלום. האם יש משהו שאפשר לעשות?

ברוך ה` שהיא אינה באה בחלום לאף אחד. כנראה שהיא באה על מקומה בעולם האמת, וחבל להטריד אותה.

*  *  *

7. שלום רב. אני בן 30, פרוד מאשתי כשנה וחצי ואנו בהליכי גירושין. יש לנו ילדה בת 5. אשתי החליטה שהיא מעוניינת להתגרש, מוכנה להקריב את הכל למען הגירושין ולא מוכנה לשמוע בשום אופן על ניסיון לשלום בית או הידברות. אני יודע שמבחינתי אני עושה ועשיתי המון להשגת שלום בית. שאלתי היא - מהו הגבול שבו עלי לומר שזוהי גזירה משמים? או שעלי להמשיך להתפלל ולהשתדל להשגת שלום בית? האם יש לכם עצה טובה עבורי בנושא? תודה מראש.

התשובה על שאלה כזו תלויה בהמון פרטים. בנוגע להשתדלות בהשגת שלום בית יש להיוועץ ברב שישמע את כל הפרטים, על הבעיות שגרמו למצב וכו', על הניסיונות לפשרה ועל כל הפרטים מסביב ולפי זה לקבוע אם המצב מאפשר ניסיון נוסף לשלום בית. בנוגע לתפילה, יש תמיד להתפלל לא על דבר מסוים אלא בצורה כללית שיהיה טוב ושמח.

כי יתכן שהאדם שאתה מתפלל לגביו, או העבודה הספציפית שאתה מעונין לזכות בה דווקא רעה בשבילך ויכולה לגרום לך צער רב ומהשמיים גורמים שלא תקבל אותה. נכון, אדם למשל נשוי ויש חריקות ברמה סבירה וסבילה בחיי הנישואין שלו, יכול להתפלל וחייב להתפלל על שיפור המצב הקיים. אך יצירת מצב חדש שלא ידוע לנו אם הוא טוב בשבלינו, ואנחנו מחליטים שהוא טוב ולכן אנו מתפללים עליו זוהי גישה פסולה.

לסיכומו של דבר ברור שאתה צריך להתפלל בצורה כללית שיהיה לך טוב בחיים ותמצא את המנוחה והנחלה ברגיעות הנפש, וזה יכלול גם את הפתרון לבעייתך. אך האם המצב הוא כזה שמאפשר גם להתפלל ספציפית על שלום בית עם פרודתך, לגבי זה רב צריך לשמוע את כל הפרטים הנוגעים בדבר.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

8. מה עושים כשמאמצים תינוק גוי, מבחינת היהדות?

זוג הורים שרוצים לאמץ תינוק גוי צריכים לגיירו על ידי בית דין. וכשיגיע לגיל מצוות יכול למחות ולחזור בו מהגירות, ואז חוזר להיות גוי (שלחן ערוך יורה דעה סימן רס"ח סעיף ז'). ואולם אם הגיע לגיל מצוות והמשיך לנהוג כיהודי - שוב אינו יכול למחות ולחזור בו (שם סעיף ח'), ואם חזר בו - דינו כישראל מומר (שפתי כהן ס"ק י"ח).

תהליך הגירות הנ"ל כולל מילה וטבילה בפני בית דין, וצריך שיהיו ג' אנשים כשרים שאינם קרובים זה לזה, ולכוון שהמילה תהיה לשם גירות לזכותו. והמוהל צריך לברך למול את הגרים, וברכת להכניסו אין לברך. ואח"כ מברך אחד על הכוס בנוסח זה "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם אשר קדשנו במצוותיו וצונו למול את הגרים ולהטיף מהם דם ברית שאלמלא דם ברית לא נתקיימו שמים וארץ שנאמר אם לא בריתי יומם ולילה חקות שמים וארץ לא שמתי ברוך אתה ה' כורת הברית" (אגרות משה חלק יורה דעה חלק א' סימן קס"א על פי שלחן ערוך שם סעיף ה' וטורי זהב ס"ק י"ב).

וטוב יותר שלא לקרוא לתינוק שם, כיון שעדיין מחוסר טבילה, אלא יחכו שיגדל קצת עד שיהיה בערך בן שנתיים, ואז יטבלוהו במעמד בית דין שהם ג' אנשים כשרים שיחדום לכך ויכוונו להטבילו לזכותו לשם גרות ובמקווה כשרה ולעיין שלא יהיה דבר חוצץ בגופו ובשערו, ואז יקראו לו שם ויברכוהו אז בנוסח זה "אלוקינו ואלוקי אבותינו קיים את הילד הזה לישראל ויקראו שמו בישראל פלוני בן פלוני" - על שם המגדלו. וידלג מ"ישמח האב" עד "צווה אותו אלקים" ויאמר: "הודו לה' כי טוב כי לעולם חסדו, פלוני הקטן גדול יהיה ויכנס לתורה ולחופה ולמעשים טובים" (אגרות משה שם).

אמנם אין הדבר מומלץ לאמץ ילדים גויים ולגיירם, וכמו שכתב הגאון רבי משה פיינשטיין זצ"ל (שם סוף סימן קס"ב) וזה לשון קדשו: ואם לעצתי תשמעו, אין צריך להכניס זרע נכרים, כי אין בזה שום צורך ותכלית, ורק כשבא גם מעצמו להתגייר לשם שמים צריך לקבלו.

*  *  *

9. שמעתי באחת ההרצאות של כבוד הרב שאסור לאדם שחייב כסף לתת צדקה (אם אני לא טועה בניסוח), רציתי לדעת מה ההלכה הנכונה ומה המקור לזה.

לגבי צדקה - כך כותב בספר חסידים (סימן תנ"ד) מי שחייב לאחרים לא ירבה בצדקות עד שיפרע.

ולגבי מעשר כספים - כותב בשו"ת שבט הלוי חלק ז' (סוף סימן קצ"ה) וזה פשוט אצלי שכל אדם שהוא בעל חוב לאחרים ועל ידי הפרשת מעשר כספים ממעט בפירעון חוב לא טוב עושה בעמיו.

אולם אם יש לו חוב "מסודר", שמשלם סכום חודשי כמו משכנתא וכדומה, ויש לו הכנסה חודשית שמספיק לו לחיותו וגם לתשלום חובו, אז מותר לו ליתן מעשר כספים (אשרי האיש חלק יורה דעה חלק ב' פרק מ"ה סעיף ו', ושו"ת ודרשת וחקרת חלק ד' חלק יורה דעה סימן ל"ג אות ו').

*  *  *

10. האם כשיבוא המשיח יהיה איסור נדה והרחקות?

אמרו חז"ל במדרש שוחר טוב על תהלים (מזמור קמ"ו) מהו מתיר אסורים, אין איסור גדול מן הנדה שהאישה רואה דם, ואסרה הקב"ה לבעלה, ולעתיד לבוא הוא מתירה.

וכתב בספר אוצרות אחרית הימים חלק א' (פרק י"ב הערה 34), שאין כוונת המדרש שאיסור נדה יהא מותר, אלא שלנשים לעתיד לבוא  - לא תהיינה במציאות דם נדות יותר. וע"ע מה שהביא בזה בספר מגדים חדשים על מסכת שבת (עמוד צ"ו).

תגיות:מקבץ שו"תחלב גמלים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה