עובדות שלא ידעתם

הידעתם איזה צמח יודע להיעלב?

מדוע הציפורים נודדות, איזו לטאה יודעת לדאות, ומדוע התנינים בוכים? 7 עובדות קצרות ומפתיעות ש(כנראה) לא ידעתם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

• הידעתם איזו לטאה דואה למרחקים? לטאת הדרקון המעופף חיה ביערות בדרום מזרח אסיה, ואורכה כ-20 ס"מ בלבד. היא אוכלת נמלים וטרמיטים שחיים על עצים, אך כאשר היא בורחת מטורפים – היא יכולה לדאות מעץ לעץ עד למרחק של 25 מטרים. גוש עור בצדי גופה נמתח בזמן הדאייה ומשמש כמעין כנפיים.

• הידעתם מדוע נודדות הציפורים? לקראת החורף, נודדות ציפורים שונות אל הארצות הטרופיות, באפריקה ובדרום אמריקה, כדי לחוות חורף חמים ושפע של מזון. באביב נודדות הציפורים בחזרה לצפון, לקיץ קריר ונעים.

• הידעתם איזו בהמת משא נכחדה בארץ ישראל? הבאפלו, או בעברית תאו, מוכר בארץ גם בשמו הערבי, ג'מוס. זוהי בהמת בקר חזקה, שנפוצה באמריקה, באסיה ובעבר היתה קיימת גם בצפון ישראל ובסוריה. עדרי הג'מוסים של צפון ישראל שמשו את ערביי האזור כבהמות משא ועבודה, אך נעלמו בהדרגה במקביל לייבוש הביצות. כיום, גם ביבשת אמריקה נמצאים התאואים בסכנת הכחדה.

• הידעתם איזה צמח נעלב? המימוזה הביישנית נקראת בשם המפתיע הזה משום שהיא רגישה מאוד למגע. אם נוגעים בה – עליה מתקפלים ונסגרים, בדומה לאדם שנעלב ומשפיל את מבטו.

• הידעתם מהן דמעות תנין? לתנינים קיימת בלוטת דמעות מיוחדת, שנועדה לסכך ולהגן על קרום המצמוץ שנמצא מתחת לעפעף התחתון של עיניהם. הקרום הזה מגן על קרנית העין של התנין כאשר הוא צד מתחת לפני המים. בלוטת הדמעות מפרישה חומר מסכך, הדומה לדמעות. זהו מקורו של הביטוי "דמעות תנין", המתאר דמעות מזויפות או צער מזויף של אדם שאינו מצטער באמת על מעשיו.

• הידעתם מדוע אוויר חם עולה למעלה? כשאוויר מתחמם – הנפח שלו גדל. כתוצאה מכך, המשקל של כל יחידת נפח בו יורד. מבחינה פיזיקלית, ככל שגז חם יותר, כך יש לחלקיקים שבו מרחב תנועה גדול יותר. כיוון שמשקלו פוחת, האוויר החם עולה מעל לאוויר הקר, הכבד יותר.

• הידעתם איזה בעל חיים נושא את צאצאיו בפה? נקבת התנין מטילה את ביציה על היבשה. כאשר התנינים בוקעים מהביצים, מסייעת להם אמם לצאת מן הביצה, נוטלת אותם בפיה, בין שיניה החדות, ונושאת אותם על המים, שם ישחו הרחק בתוך מי הנהר ויגדלו בבטחה.

תגיות:ציפוריםעובדות שלא ידעתם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה