כתבות מגזין

העולם עוצר את נשמתו: האם טראמפ יפסיד לביידן? המומחים מנתחים

4 שנים חלפו מאז שדונלד טראמפ הפתיע את העולם ונבחר לנשיא ה-45 של ארה"ב. כעת, לאחר קדנציה רוויה טלטלות, עומד טראמפ בפני המבחן החשוב ביותר של נשיא אמריקני מכהן: בחירות לקדנציה שנייה. האם ינצח את המועמד האפרורי שמולו? המומחים מנתחים

  • כ"ג אב התש"פ
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

צלם רשת CBC הקנדית התמקם במרכזו של אולם הדיונים של וועידת נאט"ו (הברית הצפון אטלנטית – ד.פ) בלונדון. גם בדמיונותיו הרחוקים ביותר לא דמיין כיצד האירוע הזה עומד להסתיים מבחינתו: מצלם אלמוני כמעט, שנכנס לאולם הדיונים רק כדי לתעד את ראש ממשלתו באירוע, הוא הפך לאדם שחולל מיני היסטוריה, ושמו נהיה מוכר בכל רחבי העולם.

האולם המפואר, בעל הנברשות המשתלשלות והעמודים העטופים בגוון זהוב, היה עמוס מפה לפה עם פתיחת המושב השני והמתוח של הברית הצבאית החזקה בעולם. מנהיגיה של צרפת, בריטניה, קנדה והולנד, מהמדינות החשובות בארגון, ניצלו רגע פנוי טרם פתיחת הדיון הרשמי, והרשו לעצמם לשוחח בחופשיות על ה'פיל הרפובליקני שבחדר' – נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ.

טראמפ (צילום: shutterstock)טראמפ (צילום: shutterstock)

בוריס ג'ונסון, ראש ממשלת בריטניה, המוכר בלשונו המתגלגלת, סיפר לשלושת עמיתיו כי הנשיא טראמפ איחר ב-40 דקות למושב הפתיחה שהתקיים יום קודם. "לטענת טראמפ, זה אירע בגלל הפקקים ועומסי התנועה בלונדון", אמר ג'ונסון והוסיף בקריצה: "אני לא באמת מאמין לזה". בתגובה תהה ראש ממשלת הולנד, מארק רוטה: "מה הסיבה האמיתית לאיחורו?". "הוא איחר כי הוא מקיים מסיבות עיתונאים מאולתרות במשך 40 דקות בלי כל הכנה מוקדמת", התערב ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו. מצד שאר המנהיגים ששהו במקום נשמעה שתיקה מהדהדת של הסכמה. אף אחד מהם לא שם לב למצלמת רשת CBC שניצבה בסמיכות אליהם.

דקות לאחר מכן השיחה המתועדת התפרסמה בכל העולם וטיפסה במהירות לכותרות הראשיות בתקשורת העולמית. רשתות התקשורת בארה"ב, הידועות באיבתם לטראמפ, עטו על התיעוד כמוצאי שלל רב ומיהרו להציג באמצעותו את טראמפ ככזה שאינו זוכה להערכה מצד מנהיגי העולם. גם מעיניו של טראמפ לא נעלם התיעוד. הנשיא האמריקני החליט בעקבות כך לקצר את ביקורו בממלכה המאוחדת, ושב בתוך זמן קצר לארה"ב.

האירוע המביך שהתרחש לפני כשנה, מאפיין באופן מדויק למדי את הקדנציה הראשונה של אחד מהנשיאים הצבעוניים ביותר שידעה ארה"ב מאז כינונה. הקדנציה של דונלד טראמפ כנשיא התאפיינה בסירוב להתיישר לפי נורמות, הן פנים אמריקניות והן אלו הבינלאומיות. כתוצאה מכך מצא את עצמו הממשל האמריקני מתעמת רבות מול שורה ארוכה של מנהיגי מדינות בעולם ומול כלי תקשורת ויריבים הפוליטיים.

 

"טראמפ נחלש בגלל הכלכלה והקורונה"

בעוד כשלושה חודשים זה יקרה: העולם כולו יעצור את נשימתו במתח, ובירושלים כמו גם בטהרן ובבירות נוספות ברחבי העולם, תתכנס הצמרת המדינית-ביטחונית כדי לעקוב אחר ספירת הקלפיות בבחירות ברחבי ארה"ב. התוצאות שיגיעו בתום יום שלישי ה-3 בנובמבר יבהירו האם ארה"ב ממשיכה עם הקו הנוכחי, הכולל מאבקי סחר בינלאומיים ועימות נרחב מול איראן לצד תמיכה חזקה בישראל, או שהמנהיג בן ה-74 יפנה את מקומו למחליפו בן ה-77, והמדיניות האמריקנית תשתנה מן הקצה אל הקצה.

ברקע הסקרים המתפרסמים בארה"ב, קשה שלא לתהות: האם זו הקדנציה האחרונה של טראמפ כנשיא?

דוקטור איתן גלבוע, מומחה לארה"ב מטעם אוניברסיטת בר-אילן, משיב כי העתיד של טראמפ והמפלגה הרפובליקאית לוט בערפל. "נשיא נבחן בניהול משברים, וטראמפ במקרה זה נכשל בניהול המשברים שפקדו את ארה"ב. תחילה הכחיש את קיומו של הנגיף, ובמקום לשתף פעולה עם המושלים – הוא נלחם בהם. הנשיא האמריקני היה צריך להרים טלפונים למושלים הרפובליקנים והדמוקרטים מהחוף המזרחי ועד המערבי, ולהגיע עמם להסכמות. הוא לא עשה זאת. במקום, טראמפ נאבק בהצעות יועציו לענייני רפואה, וקרא לתומכיו במישיגן להפגין במסגרת מאבקו לפתיחת המשק בארה"ב. דברי הנשיא הובילו לכך שהמשק האמריקני אכן נפתח, ואת התוצאות אנו רואים כעת: התחלואה בארה"ב גבוהה מאוד; מיליוני חולים דווחו עד כה, ורבבות נשאים חדשים מתגלים מדי יום. אפילו טקסס, שעד לאחרונה נותרה מחוץ למפת המדינות הנגועות, מדווחת לאחרונה על בתי חולים שקורסים".

איתן גלבוע מומחה לארה''ב מטעם אוניברסיטת בר אילן (צילום: אוניברסיטת בר אילן)איתן גלבוע מומחה לארה''ב מטעם אוניברסיטת בר אילן (צילום: אוניברסיטת בר אילן)

נושא נוסף שפגע במועמדות טראמפ היא העובדה שעד לאחרונה נמנע מלעטות מסכה, למרות ההמלצות של גורמי הבריאות בארה"ב ובעולם. "טראמפ נמנע מלעטות מסכה בגלל שזה עשוי לשדר חולשה מול המצביעים", מסביר גלבוע. "לאחרונה הוא שינה מדיניות, בשל ההבנה כי הדבר פוגע בסיכוייו לנצח בבחירות. לאחר ההופעה הראשונה שלו כשהוא עטוי במסכה, שאירעה בבית חולים על יד וושינגטון, הסביר הנשיא שהוא עוטה מסכה בגלל שכולם סביבו עטו מסכות, כפי שמתרחש בבתי חולים, ולכן הוא החליט לחבוש מסכה בהתאם להתנהלות המקומית. בכך ירד טראמפ מהעץ עליו טיפס עד כה, בתקווה גדולה שיצליח לתקן את הנזק בתקופה הקצרה שנותרה עד הבחירות".

אבל למזלו של טראמפ, ביידן נכשל בלשונו פעם אחר פעם, ונראה ככזה שמתמודד עם התחלה של דמנציה, האם זה מה שעשוי להכריע את הכף לטובת טראמפ?

"לדעתי, הטעויות של ביידן אינן מצביעות על דמנציה", משיב גלבוע. "ביידן עייף ומבולבל, אך אינו דמנטי. את התנהלותו ניתן להסביר כזקנה ולא כפגיעה פיזיולוגית כזו או אחרת, כפי שאנשי טראמפ נהנים לטעון. לו מצבו הקוגניטיבי של המועמד הדמוקרטי היה כה גרוע, ההנהגה הדמוקרטית לא הייתה צועדת לצדו ומאפשרת לו להפוך למועמד הדמוקרטי לנשיאות, כך שהסבירות כי טענה זו נכונה – נמוכה למדי".

"עם זאת", מציין גלבוע, "גילו המתקדם של ביידן והעייפות שניכרת בו עשויה לפגוע בהחלט במועמדותו, מה גם שהיא עשויה להוביל לכך שהוא ישמש כנשיא במשך קדנציה אחת בלבד, כאשר לאחר מכן תחליפו בתפקיד סגניתו. ומכאן ניתן להבין מדוע המפלגה הדמוקרטית עוקבת בדריכות כה רבה אחר זהותה של סגנית הנשיא המיועדת".

ביידן (צילום: shutterstock)ביידן (צילום: shutterstock)

למרות האמור, בסביבת המועמד הדמוקרטי עושים הכל כדי למנוע מקרים מביכים של פליטות פה או טעויות לא אחראיות מצדו של ביידן. "בכל התקופה האחרונה ביידן כמעט ולא התבטא", אומר גלבוע. "בסביבת ביידן תלו את חוסר ההתבטאות שלו במגפה המשתוללת שאינה מאפשרת לקיים אירועים פומביים, אך הוא נמנע להתבטא כמעט בכלי התקשורת, למרות שניתן היה לבצע ראיונות כאלו מרחוק".

גלבוע סבור כי מדיניות זו של מטה ביידן הייתה טעות: "היא גרמה לכך שהמועמד הדמוקרטי נמנע מלהתייחס לשורה ארוכה של נושאים אשר מטרידים את האמריקנים, וכך, במקום שהם ימצאו בו דמות אחראית ובוגרת שתנהל את המצב, בזמן שטראמפ נותר האיש הרע בסיפור - ביידן נותר מאחור".

 

מצביעי טראמפ חוששים להתבטא

למרות המגפה המשתוללת והמצב הכלכלי הבעייתי, הנשיא טראמפ נהנה עדיין מתמיכה רחבה של אזרחים אמריקנים, אשר חרדים מהרגע שבו ג'ו ביידן יהפוך לנשיא. חלק מתומכיו של הנשיא המכהן הם יהודים שרואים לנגד עיניהם את טובתה של מדינת ישראל.

אחד מהם הוא חיים, תומך טראמפ המתגורר בעיירה מונסי שבניו יורק, אשר ביקש שנזכירו בשמו הראשון בלבד. "לאור עסקי המסועפים אני חושש להזדהות כתומך טראמפ. עסקיי עלולים להיפגע כתוצאה מכך", הוא מסביר.

חיים האזרח האמריקני חיים האזרח האמריקני

מתוך חשש, ביקשת להתראיין בשמך הראשון בלבד. האם המצב בארה"ב כה מתוח, ואזרחים נמנעים מלהביע את דעותיהם הפוליטיות?

"אכן. החשש להתבטא מגיע בעיקר מצד אנשי הימין כאן במדינה, בגלל שהצד השני מתנהל באופן כזה המשתיק את הקולות האחרים. כאשר אמריקני מביע את דעתו לטובת טראמפ, בחלק מהמקרים הוא מסומן. הדעה הזו הפכה להיות לא לגיטימית.

"דוגמה לכך ניתן לראות בנעשה בערים הגדולות ברחבי ארה"ב, שם מתגוררת אוכלוסייה דמוקרטית ברובה, אשר בחלקה מאמינה כי השחורים בארה"ב צריכים לקבל זכויות יתר, מאחר שהם הופלו לאורך השנים. התיאוריה המגוחכת הזו אינה מתחשבת בעניינים 'פעוטי ערך' של חוק וסדר ציבורי, כך שגם אם השחורים יפלשו לחנויות, או ידרשו להפסיק לחלוטין את פעילות המשטרה, האנשים שדוגלים בתיאוריה הזו מאמינים כי על שאר האמריקנים לקבל את הדרישות הללו, גם אם המחיר הצפוי עשוי להיות הרסני לחברה ולביטחון האישי של האזרחים. בערים הללו, אדם שיביע התנגדות פומבית לתיאוריה הזו, היחס אליו יהיה שונה, והוא עשוי גם לאבד את מקום עבודתו. עד-כדי-כך".

ולמרות זאת, האם יש לנשיא המכהן סיכוי לנצח מול המגפה המשתוללת והכלכלה הצונחת?

"קשה מאוד לחזות את התוצאות", הוא אומר. "הסיבה לכך היא שהאדם אשר מכהן כעת כנשיא ארה"ב, אינו נחשב לאדם חכם, בלשון המעטה. אך גם המועמד שמנגד אינו מוגדר כנשיא האולטימטיבי, והשמועות על מצבו הבריאותי המעורער אינן מוסיפות לרצון של האמריקנים לראותו יושב בבית הלבן.

"כפי שמתרחש פעמים רבות, שני הצדדים הפוליטיים בארה"ב מאמינים כי הם ינצחו לבסוף את הבחירות, או בכל מקרה מבקשים להעביר את המסר הזה שוב ושוב, משום שאלו הם דרכי הפעולה בארה"ב: מועמדים בבחירות מבקשים להנחיל בקרב הציבור את ההנחה שהם אלו שהולכים לנצח, כדי שהאזרח הקטן יזדהה עמם ויבחר להם".

אם לדעתך הנשיא המכהן אינו אדם ראוי, מדוע אתה מתכוון להצביע עבורו?

"מה שחשוב לי זו עתידה של מדינת ישראל, ולכן אני מסכים לעשות הכל כדי שהדמוקרטים, שהם – לדעתי - שונאי ישראל מובהקים, לא יצליחו להגיע לשלטון. כך, שעל אף העובדה שבמקום מגורי האלקטורים עוברים בדרך קבע עבור המפלגה הדמוקרטית, אני מתכוון לצאת ולהצביע ואף לשכנע ידידים שיבואו להצביע עבור המפלגה הרפובליקאית. ומי יודע, אולי נצליח לעשות היסטוריה כאן במדינה".

מדוע לדעתך המפלגה הדמוקרטית כה מסוכנת למדינת ישראל?

"ממשל אובמה הוכיח עד כמה מסוכנת יכולה להיות המפלגה הדמוקרטית, שמאז הקצינה עוד יותר ביחסה לישראל. רק לאחרונה נחשף כי מעט לפני תום הקדנציה השנייה של אובמה, תכנן הממשל האמריקני דאז להוביל מהלך באו"ם שנועד לחייב את ישראל לשוב לגבולות 67, על כל המשמעויות הנלוות לכך. ההחלטה נבלמה לאור התערבותה של רוסיה לצד ישראל. לא קשה להבין עד כמה משמעותית יכולה להיות ההחלטה הזו עבור מדינת ישראל.

"הנציגה האמריקנית לאו"ם בתקופת הממשל הקודם היתה סמנתה פאוור, שכתבה ספר שנים ארוכות קודם מינויה לתפקיד, בו היא קוראת לארה"ב לכבוש את ישראל, בכדי להעניק את שטחה לערבים. ואיני מדבר על מי שהיה מזכיר המדינה אז, ג'ון קרי, שהיה לו חתן פרסי, שניתן להניח כי היה זה שהוביל לכך שארה"ב התקפלה בפני המשטר האיראני בהסכם הגרעין הגרוע שהובילה".

האם אתה רואה להיכן נוטה הרוח כיום, חודשים ספורים לפני הבחירות?

"אני פוגש יותר אנשים שעוברים לצד הדמוקרטי מאשר כאלו שעוברים לצד הרפובליקני", משיב חיים. "עם זאת", הוא מציין, "העובדה שישנו חשש להביע תמיכה פומבית ברפובליקנים משחק כאן תפקיד. בנוסף, יש גם כאלו שפגשתי ואומרים לי שבבחירות הקודמות הצביעו עבור המפלגה הדמוקרטית, וכעת מעוניינים לערוק דווקא למפלגה היריבה".

חיים, למרות העובדה שהוא גר במדינה כחולה לחלוטין, עומד לצאת ולהצביע ביום הבחירות עבור המפלגה הרפובליקנית. "אקח יום חופש מעבודתי ואלך להצביע. אולי נצליח לעשות כאן היסטוריה ולסייע למדינת ישראל. לך תדע", הוא אומר בחצי תקווה.

 

כל הדרך אל הניצחון

יועץ התקשורת מעיין סמון, המלווה את תחום האסטרטגיה פוליטית שנים ארוכות, מבהיר כי טראמפ טעה כאשר שינה ממדיניותו עד כה והחל לעטות מסכה. "אם מועמד מחזיק בדעה מסוימת, הוא צריך להיות עקבי בעמדתו, כדי להוכיח יציבות מול המצביעים. בשל כך, טראמפ היה צריך להיוותר עקבי בעמדתו; להביא נתונים שסותרים את הצורך בעטיית מסכה, ויש אגב מחקרים כאלו, ולהיאבק על עמדתו בכל הכוח, בין היתר בהצגתה כמאבק על זכות האזרחים לבחור בחופש, נושא אשר חשוב מאוד עבור רבים מהמצביעים האמריקנים".

מעין סמון יועץ תקשורת ואסטרטגיה פוליטית (צילום: שי מאיר)מעין סמון יועץ תקשורת ואסטרטגיה פוליטית (צילום: שי מאיר)

בניגוד אליו, יועץ תקשורת, יוסי טאטיקה, מ"טאטיקה אסטרטגיה ותקשורת", סבור כי טראמפ נהג בחכמה כאשר החל לחבוש מסכה. "הוא הוכיח רצינות ואחריות בצעד הזה", אומר טאטיקה, ומוסיף: "כדי לשנות מגמה ולנצח את הבחירות הבאות על טראמפ להתמודד מול משבר הקורונה בדומה לרמטכ"ל שמפקד על צבאו. היות ואף אחד אינו מצפה שהממשל האמריקני יצליח לשנות את כל הבעיות שיצרה הקורונה, טראמפ יכול להיחלץ מהתדמית הבעייתית גם אם המשבר ימשיך להשתולל ברחבי ארה"ב. כדי להיחלץ מהתדמית הבעייתית על טראמפ לצאת מהטוויטר, לחבוש את הז'קט הנשיאותי ולצאת אל השטח. לו הייתי מלווה את צוות הקמפיין של טראמפ, הייתי מוציא את הנשיא החוצה ומפרסם צילומים שלו מהשטח, כשהוא משוחח עם רופאים ואחיות, עם מושלי מדינות, כלכלנים ואנשי המשמר הלאומי".

 יוסי טאטיקה יועץ תקשורת יוסי טאטיקה יועץ תקשורת

לסיום: פרופסור גלבוע, האם טראמפ עומד בפני כישלון היסטורי, או שהסקרים שכשלו פעם קודמת בבחירות 2016 עתידים להיכשל פעם נוספת בחיזוי תוצאת הבחירות?

"העובדה שהסקרים טעו פעם אחת, אינה אומרת שהם יטעו פעם נוספת", משיב פרופסור גלבוע, שמשמש גם כחוקר סקרים. "אם נעקוב אחר הסקרים, נגלה כי הסוקרים שטעו ב-2016 דייקו ב-2018, כאשר היטיבו לחזות את תוצאות הבחירות לקונגרס. הסיבה לכך היא שהסוקרים למדו מטעויות העבר, וכעת מחשבים את התוצאות באופן שונה. כך שבניגוד למערכת הבחירות הקודמת, שבה לאחר שהתגלה לסוקרים כי יש שוויון בין טראמפ לקלינטון בחלק מהמדינות, הם החליטו להסתמך על סטטיסטיקות עבר וקבעו כי קלינטון עומדת לנצח במדינות הללו, מה שהתברר לבסוף כטעות. הפעם, הסוקרים אינם מסתמכים עוד על סטטיסטיקות מסוג זה.

"כמו כן, הסוקרים טענו לאחר בחירות 2016 כי חלק מהכישלון התרחש בגלל שהמצביעים של טראמפ אמרו כי הם עומדים להצביע עבור קלינטון בניגוד לכוונתם האמיתית. כדי למנוע שוב מצב שכזה, הסוקרים שואלים כיום שאלות נוספות, כמו: 'למי הצבעת בפעם הקודמת?'. במקרים אלו, גם הנשאלים שמתכננים להשיב תשובה לא נכונה, לא חושבים שיש כאן מלכודת ועונים תשובה כנה, וכך מוודאים הסוקרים כי הנשאלים משיבים תשובות אמיתיות".

עם זאת, למרות מצבו הקשה של טראמפ, גלבוע מסרב להעריך מי יהיה הנשיא הבא של ארה"ב. "מצבו של טראמפ אינו טוב", הוא אומר, "ועדיין ייתכנו שינויים במפה הפוליטית הפנימית בארה"ב עד מועד הבחירות בנובמבר הקרוב". 

תגיות:בחירותארה"בדונאלד טראמפ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה