חדשות בארץ

איחוד האמירויות: השלום עם ישראל יהיה חם, השגרירות תמוקם בתל אביב

שר המדינה לענייני חוץ של איחוד האמירויות, אנואר גרגאש, אמר כי בקשתה של ארצו לרכוש מטוסי F-35 מארצות הברית אינה קשורה להסכם הנורמליזציה עם ישראל, והוצגה לראשונה לפני שש שנים

גרגאש, תמונת ארכיון (קרדיט: שאטרסטוק)גרגאש, תמונת ארכיון (קרדיט: שאטרסטוק)
אא

שר המדינה לענייני חוץ של איחוד האמירויות הערביות, אנואר גרגאש, התייחס היום (חמישי) להסכם שהושג עם ישראל בשבוע שעבר. "השלום עם ישראל יהיה שלום חם יותר מהשלום עם מצרים וירדן. בניגוד למצרים או ירדן, אנחנו מעולם לא נלחמנו עם ישראל", אמר בכנס של המכון האמריקני American Council שנערך באמצעות הוידיאו.

גרגאש הוסיף כי "ההחלטה לנרמל את היחסים עם ישראל הייתה מגיעה במוקדם או במאוחר", וכי מדינות ערביות נוספות נמצאות "בשלבים שונים של הכנות" לקראת נורמליזציה. לדבריו, עיתויו של ההסכם נבע מהצורך למנוע את תוכנית הסיפוח של ישראל: "על ידי קישור ההסכם להשעיית הסיפוח, יצאנו עם עסקה טובה". הוא ציין, כי השגרירות האמירותית בישראל תמוקם בתל אביב.

הבכיר האמירותי אמר, כי ההסכם אינו מנוגד לתמיכתה של ארצו בפתרון שתי המדינות ובהקמתה של מדינה פלסטינית שבירתה מזרח ירושלים, כפי שנקבע בתוכנית השלום הערבית מ-2002. הוא הבהיר כי ארצו אינה מנהלת משא ומתן עם ישראל בשמם של הפלסטינים, וכי על הצדדים לסכסוך לקבוע בעצמם את מתווה ההסדר ביניהם. הוא טען, כי השעיית הסיפוח מהווה הזדמנות להפציר בפלסטינים להגיע לשולחן המשא ומתן, אבל הדגיש כי "אין זו בהכרח השעיה לנצח".

בהתייחסו לעסקת רכש אפשרית של מטוסי F-35 מארצות הברית, אמר גרגאש כי אין לכך קשר להסכם הנורמליזציה עם ישראל. לדבריו, הבקשה לרכוש את המטוסים הוצגה בפני האמריקנים לראשונה לפני שש שנים: "יש לנו בקשות לגיטימיות, ואנחנו זכאים לקבל אותן. אנחנו צריכים את המטוס הזה". עם זאת, הוא ציין כי העובדה שלא יתקיים יותר מצב לוחמה עם ישראל צריכה "לסלק את הקשיים" בדרך לחתימה על עסקת המטוסים. הוא הוסיף, כי אינו יודע מדוע ישראל מודאגת מרכישת המטוסים על ידי ארצו: "איני יודע עד כמה זה נובע מפוליטיקה פנים-ישראלית. קשה מאוד לעקוב אחרי הפוליטיקה הפנימית בישראל".

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, אישר הלילה כי ממשלו בוחן את האפשרות לעסקת נשק עם איחוד האמירויות, שתכלול מכירת מטוסי F-35. "זה בבדיקה", אמר במסיבת עיתונאים בבית הלבן. "בהחלט יש להם הכסף לשלם על כך. הם רוצים להזמין כמה מטוסי F-35 – זה המטוס הטוב ביותר בעולם. נראה מה יקרה. הם עשו התקדמות גדולה לשלום במזרח התיכון".

במקביל, ה"ניו יורק טיימס" דיווח כי הממשל האיץ בשבועות האחרונים את המהלך למכירת מטוסי F-35 וכלי טיס בלתי מאוישים חמושים למדינה המפרצית. עם זאת, גורמים אמריקניים הכחישו כי המהלך הינו חלק מהסכם הנורמליזציה בין האמירויות וישראל. בעיתון האמריקני צוין, כי גם אם הממשל יודיע על כוונתו למכור את המטוסים המתקדמים לאמירויות, מימוש העסקה יארך בין שש לשמונה שנים, וממשלים עתידיים יוכלו לבטלה.

כזכור, בלשכת ראש הממשלה הכחישו שלשום בתוקף את הפרסום, שהופיע לראשונה ב"ידיעות אחרונות", לפיו במסגרת ההסכם עם איחוד האמירויות, הסכימה ישראל כי ארצות הברית תמכור למדינה המפרצית מטוסי F-35. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אתמול, כי יש "פייק ניוז" סביב ההסכם: "לא רק שהוא לא יפגע בביטחון ישראל – הוא יתרום לביטחון ישראל. אין שום הסכם שלי והסכם כלשהו של מכירת נשק מארצות הברית לאמירויות. לא בגלוי, לא בסמוי, לא במכתב, לא במכתב צד. זה הכל פייק ניוז אחד גדול".

תגיות:איחוד האמירויותF-35

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה