חדשות בארץ

יעלון: ממליץ לשוטרים לקרוא את הספר ’ממלאי הפקודות’; אוחנה: מתבייש בך ובעבורך

הרמטכ"ל ושר הביטחון לשעבר, חבר הכנסת משה יעלון, חולל סערה כשקרא לשוטרים שפיזרו בכוח את ההפגנה נגד ראש הממשלה נתניהו לקרוא ספר העוסק בחיסולה השיטתי של יהדות אירופה בידי הנאצים. שר הבריאות יולי אדלשטיין: "בוגי, גם לשנאה ולציניות יש גבול. חזור בך מהשוואתך החצופה והמקוממת"

יעלון (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)יעלון (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
אא

(עודכן: 16:18)

הרמטכ"ל ושר הביטחון לשעבר, חבר הכנסת משה יעלון (יש עתיד-תל"ם), עורר היום (ראשון) סערה ברשת, בעקבות ציוץ בטוויטר בו התייחס לשימוש בכוח שעשו אמש שוטרים בירושלים כדי לפזר את ההפגנה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. "ממליץ למפקדי ושוטרי מחוז ירושלים במשטרת ישראל לקרוא את ספרו של יגאל עילם 'ממלאי הפקודות'", כתב.

בתקציר הספר המדובר, שיצא לאור ב-1990, נכתב כי "'ממלאי הפקודות' הוא מסע שראשיתו בחיפוש אחר הפקודה הנעלמה של היטלר להשמדת היהודים במלחמת העולם השנייה; המשכו בבחינה מחודשת של פרשות מסעירות בתולדות היישוב ובמדינת ישראל, שבכולן עלתה השאלה 'מי נתן את ההוראה?', כגון בריחת הערבים במלחמת העצמאות, כפר קאסם, העסק הביש, טיבועה של פאטריה ורצח ברנדוט; וסופו בחשיפת דגם שממנו עולה כי רוב ההתרחשויות המכריעות בהיסטוריה אינן מתחוללות על פי הדפוס המקובל עלינו, שבו המנהיגות המדינית מחליטה ואנשי הביצוע ממלאים אחר הפקודות, וכי לתפקידים של 'ממלאי הפקודות' נודעה חשיבות רבה יותר ממה שהם מוכנים לייחס לעצמם".

השר לביטחון הפנים, אמיר אוחנה (הליכוד), הגיב בזעם על דבריו של יעלון: "כבר תקופה שאתה מפיץ רעל ומטנף עליי. התעלמתי. כך נוהגים במחפשי תשומת לב כמוך", כתב. "אך על דברי הבלע וההסתה שלך נגד שוטרות ושוטרי משטרת ישראל, לא אשתוק: במחי ציוץ השווית בין מי שמסכנים חייהם 24/7 למען שלומם וביטחונם של אזרחי ישראל לבין 'ממלאי הפקודות' בגרמניה הנאצית. סימנת אותם. מתבייש בך ועבורך". עמיתו למפלגה של אוחנה, שר הבריאות יולי אדלשטיין, תקף אף הוא את יעלון: "בוגי, גם לשנאה ולציניות יש גבול. חזור בך מהשוואתך החצופה והמקוממת".

חברת הכנסת איילת שקד (ימינה) תהתה: "מה יהיה עם הצורך של הגנרלים משמאל ללכת למחוזות השואה כל פעם מחדש?". דבריה של שקד כוונו להתבטאותו השנויה במחלוקת של חבר הכנסת יאיר גולן (מרצ) מ- 2016, בתקופת כהונתו כסגן הרמטכ"ל, אז טען כי הוא מזהה בחברה הישראלית "תהליכים מעוררי חלחלה שהתרחשו באירופה בכלל, ובגרמניה בפרט". הסטיריקן והפובליציסט הימני, יותם זימרי, השווה אף הוא בין ההתבטאויות של יעלון וגולן: "פרסום ראשון: בוגי יעלון נמצא חיובי להשוואות לנאצים לאחר ששהה ליד יאיר גולן מאומת".

הפרשן הפוליטי של חדשות 12, עמית סגל, ציין בתגובה כי הספר "עוסק, בין היתר, בחיסולה השיטתי של יהדות אירופה בידי הנאצים". העיתונאי עקיבא נוביק טען כי "‏בוגי יעלון הוא אחד מגדולי הביביסטים בישראל. מגבש את דעתו לפי אם זה טוב או רע לביבי, מחלק את הפוליטיקה לכן ביבי-לא ביבי ומאבד את הרציונל כשזה קשור בו. גם ביביזם הפוך הוא ביביזם".

מדוברות ההמשטרה נמסר בתגובה כי "התבטאויות מסוג זה הן המשך ישיר להשתלחות משוללת רסן בשוטרי משטרת ישראל, במחאות וברשת, וכעת גם על ידי נבחר ציבור שאמור לשמש דוגמה לבוחריו. המלצתו והשוואתו המרומזת פסולה ובלתי מקובלת, ואנו ממליצים לח"כ יעלון להימנע מהשוואות מעין אלו כלפי מי שמגינים בגופם על החוק, הסדר והביטחון".

תגיות:משטרת ישראלמשה יעלון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה