זוגיות ושלום בית

כולם מתגרשים ממילא, בשביל מה אני צריך להתחתן?

פעם, בני זוג שהיו מתגרשים היו אומרים עליהם: "אוי וי, איזה מסכנים!", משום שהנורמה החברתית הייתה שהאנשים הנשואים הם המקובלים בחברה. אבל היום הנורמה החברתית אומרת שלהיות אדם גרוש הוא דבר מקובל. וכפי שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שבקרב הציבור הישראלי אחוז הגירושין הוא מעל ל-30%. אם כן מדוע בכל זאת מכניס האדם את עצמו למסגרת הנישואין?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

למעשה, הקב"ה מאלץ את האדם על ידי הטבעיים שהוא טבע בו, לקשור קשר משפחתי, ואחד הדחפים המרכזיים שטבע בו הבורא, הוא הרצון להתרחק ממועקת הבדידות.

מצוקת הבדידות והרצון העז למצוא בן זוג, הם בעלי עוצמה גדולה יותר מאשר הרעב לאוכל וכיסופים לממון. הדבר מלמד, שאם בורא העולם טבע באישיותם של בני המין האנושי מצוקת בדידות בעוצמה כה גדולה, אין זאת אלא משום שבעוצמה פחותה מזו, היו בני אדם מעדיפים להישאר לבדם, ולחיות את חייהם בשקט ובשלווה כפי הבנתם, ולא לקשור את עצמם לבן הזוג ולמסגרת כובלת לתקופה ארוכה כל כך.

לכן כאשר שואלים אדם, מדוע על אף הקשיים בחיי הזוגיות והמשפחה, אתה בוחר לך לקיים זוגיות ולהקים משפחה? הוא משיב לך: "יש לנו ילדים משותפים, דירה משותפת, התרגלתי, החברה אינה מקבלת בצורה חיובית את פירוק המשפחה". כלפי אדם זה אפשר להגיב בתגובה המתבקשת: אני שאלתי אותך מדוע אתה רוצה להיות נשוי, בעוד שאתה משיב לי, מפני מה אינך רוצה לפרק את המשפחה.

בכל אופן, מה שעומד מאחורי הדברים שאדם זה השמיע, הוא שחשוב לו להיות נשוי לא משום שהוא רוצה להיות נשוי, ולשאת את בן זוגו ולהיות קשור אליו, אלא מטרת נישואיו היא משום שהוא חושש להיות לבד.

הבעיה שנוצרה כתוצאה מהסתכלות לא נכונה זו היא שלאחר שאדם נישא, מצוקת הבדידות מאבדת מעוצמתה, שהרי אין בה צורך עוד, כיוון שמילאה את תפקידה והביאה אותו להקים משפחה. וכיוון שעבר זמן רב מהרגשת הבדידות שהייתה לו ברווקות, אזי אדם זה עשוי לשכוח כמה קשה ומציקה היא הבדידות.

התוצאה היא, שכאשר בני אדם אלו נתקלים בקושי בחיי הנישואין, הם מתלבטים אם להישאר נשואים או לנתק את הקשר הזוגי. הם אמנם מכניסים למערכת שיקוליהם גם את סבל הבדידות שיבוא לאחר הפרידה, אך מכל מקום הם אינם מייחסים לו את המשקל הראוי לו, ובאים בדרך כלל לגירושין.

אולם אם הזוג יבין, שכל תפקיד תחושת מועקת הבדידות שהקב"ה נטע באדם, היא כדי לאלץ את האדם ליצור קשר עם החברה שמסביבו, ובעיקר עם בן זוגו לצורך נישואין, ולהתמודד עם האתגרים הניצבים בפניהם, הרי שזה יתן בהם את הכוחות לעמוד ולשמור על שלמות הזוגיות והמשפחה.

הרב דניאל פנחסוב הוא מרצה, יועץ מומחה לנישואין ופסיכותרפיסט, מחבר הספר "כיצד לבנות זוגיות טובה". Dp0533165281@gmail.com 

תגיות:שלום ביתזוגיותהרב דניאל פנחסוב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה